4,5 kg

Efter 3 år av husletande utan resultat känns det som att vi behöver något för att knuffa oss över kanten. Lusten att få tillperfekta kanter kan nog få oss att ta steget.
 
Jordgubbkiwi
4,5kg

Min mamma frågade mig häromdagen varför det inte fanns maskiner som kunde kanta gräsmattan. (svår artros och kan inte göra det för hand) Jag sa att det finns säkert men dom kostar nog endel.
Skulle vara så roligt att överraska henne med denna..
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
[bild]

Den här veckan kan ni vinna en 18V ONE+ Kantskärare från Ryobi som enkelt kan skapa en rak linje eller följa en kurva med konsekvent djup i din trädgård. Den har en dubbelskärande och tandförsedd stålklinga på 22 cm och skär enkelt fina, räta kanter. Klingan har ett ställbart skärdjup i fyra olika höjder, från 6 till 38 mm, för maximal kontroll av arbetet. Handtaget är justerbart för att ge dig en bra arbetsställning. Den har både stänkskydd och guidehjul vilket ger en säker och smidig användning. Batteri och laddare medföljer.

Värde: 2 400 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna kantskäraren, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Hur mycket väger ONE+ kantskärare med batteri?
Svaret hittar du här: se.ryobitools.eu
Vinnaren utses fredagen den 30 april.
OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Ryobi för att de sponsrar den här tävlingen.
4,5 kg med batt
Charlotte H
 
Jag skulle ju likt alla andra vilja säga att det är 4,5 kilo som det rätta svaret är tänkt att vara...
MEN, då måste vi först dyka ner lite i Ryobis värld... :)
Jag som trogen Ryobi-användare, med allt från skruvdragare och muttreknack till fogspruta och färgspruta och däremellan diverse olika sågar har ju även då en insikt i att Ryobi inte har bara en batterityp utan flera olika. De flesta då även med lite olika vikt.
Om man då tittar lite närmre på det hela så anger ju Ryobi som många redan sagt att vikt med batteri är 4,5 kilo och 4,0 utan batteri.
Här börjar det intressanta. Kantskäraren i sitt grundutförande levereras utan batteri, hur kan man då säga vad maskinen väger med batteri när det är helt beroende på val av batteri? Hmm, intressant säger du...:thinking:
Det blir ännu mer intressant när man tittar på vilka batterier Ryobi har...
Om vi tar en titt på respektive batteri under ONE+ systemet så ser vi följande vikter:
Jämförelsetabell över Ryobi ONE+ batterier med specifikationer som kapacitet och vikt. Jämförelsetabell över Ryobi ONE+ batterier med specifikationer inklusive vikt på 0,4 och 0,7 kg.
För att komma upp i 4,5 kilo för en maskin som väger 4,0 kilo utan batteri så borde ju då åtminstone ett av batterierna väga 0,5 kilo.
Vad ser vi i listan? :thinking:
Detta underbara fenomen att inget av aktuella batterier väger just 0,5 kilo :surprised:;)

Så svaret på fråga bör alltså vara antingen 4,4 kilo, 4,7 kilo eller 5,2 kilo. :D

Sen vill jag ju självklart vinna denna kantskärare. Både som trogen Ryobianhängare, men också för att just en kantskärare hade hjälpt till att få ordning på rabatterna och grusgångarna här hemma och står högt på önskelistan!
 
4,5kg.

Äntligen en möjlighet att slippa behöver klippa kanterna med den blå saxen från ikea.
 
O
4.5 kg med batteri, enligt egen utsago.

När man köpt sig en kåk med tomt så stor
Fullt med rabatter där ogräset gror
Vildvuxna buskar, o vad jag svor
En trädgård utan någon känsla av glamour

Så en vacker morgon, jag sa till min mor
"Vamos a la Bauhaus!", som en spanjor
Jag behöver en kantskärare, för blott då jag tror
Att grannarna på gatan av avund stannar och glor

Men kantskäraren fick inte plats i budgeten så jag blev utan :(
 
Svar: 4,5 kg väger denna.

Då vi är relativt nyinflyttade och har renoverat och haft oss nu i ca 8a månader har inte tiden för trädgårdsarbetet funnits.

Nu börjar det lugna ner sig och man kan fokusera lite på trädgården men eftersom det är vårt första hus har vi inga redskap till detta. Så hade varit underbart att få vinna ett.
 
Svar: 4.5 kg

Motivering: Om jag hade en sådan kanske jag skulle komma mig för att sköta om plattorna bättre.
 
Sittställning
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
[bild]

Den här veckan kan ni vinna en 18V ONE+ Kantskärare från Ryobi som enkelt kan skapa en rak linje eller följa en kurva med konsekvent djup i din trädgård. Den har en dubbelskärande och tandförsedd stålklinga på 22 cm och skär enkelt fina, räta kanter. Klingan har ett ställbart skärdjup i fyra olika höjder, från 6 till 38 mm, för maximal kontroll av arbetet. Handtaget är justerbart för att ge dig en bra arbetsställning. Den har både stänkskydd och guidehjul vilket ger en säker och smidig användning. Batteri och laddare medföljer.

Värde: 2 400 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna kantskäraren, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Hur mycket väger ONE+ kantskärare med batteri?
Svaret hittar du här: se.ryobitools.eu
Vinnaren utses fredagen den 30 april.
OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Ryobi för att de sponsrar den här tävlingen.
4.5kg - finns olika stora batteri också ? ;)

Motivation är att jag önskar jag kunde ge trädgården samma omvårdnad som tidigare husägaren gjorde, denna tar mig ett steg närmre :)
 
Tack för alla svar och motiveringar ni kommit in med den här veckan! Det är roligt att läsa om era alternativa tips till användningsområden, att spåra för gränskabel till robotgräsklipparen är ju fyndigt!
Vinnare blir i dag @13th Marine, som behöver all hjälp hen kan få för att leva upp till beskrivningen "områdets snyggaste trädgård", vilket det var när hen övertog huset... Grattis säger vi och hoppas kantskäraren kommer till god nytta!
 
  • Gilla
  • Älska
Andreas777777 och 4 till
  • Laddar…
Woho! Här ska kantskäras!
Och om robotslingan ligger för ytligt kanske grävas ned med! (y)
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
[bild]

Den här veckan kan ni vinna en 18V ONE+ Kantskärare från Ryobi som enkelt kan skapa en rak linje eller följa en kurva med konsekvent djup i din trädgård. Den har en dubbelskärande och tandförsedd stålklinga på 22 cm och skär enkelt fina, räta kanter. Klingan har ett ställbart skärdjup i fyra olika höjder, från 6 till 38 mm, för maximal kontroll av arbetet. Handtaget är justerbart för att ge dig en bra arbetsställning. Den har både stänkskydd och guidehjul vilket ger en säker och smidig användning. Batteri och laddare medföljer.

Värde: 2 400 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna kantskäraren, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Hur mycket väger ONE+ kantskärare med batteri?
Svaret hittar du här: se.ryobitools.eu
Vinnaren utses fredagen den 30 april.
OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Ryobi för att de sponsrar den här tävlingen.
4,5 kg väger kantskäraren med batteriet
Ryobi kantskärare vore det rätta för att i min trädgård underlätta! Enkelt, fin och raka kant passar mig som är pedant.
 
hemskapat hemskapat skrev:
45 kg väger kantskäraren med batteriet
Ryobi kantskärare vore det rätta för att i min trädgård underlätta! Enkelt, fin och raka kant passar mig som är pedant.
 
Tänkte återkoppla på produkten nu när jag fått lite tid att köra den.
Såhär långt kom jag på ett 3Ah-batteri.
Trädgård med nyslagen gräsmatta, gångväg och uthus, som visar ett arbetsområde efter användning av gräsklippare.
Ca 5min eller 20m, sen fick batteriet svalna och ladda (ca 1h).

Slutresultat:
En välskött trädgård med en nyklippt gräsmatta och lång rak betongplattgång.
Trädgård med nysklippt kant längs gräsmattan som visar resultatet av trådens beskrivna produkt.

Några tankar då.
- Först och främst gör den sitt jobb, det är en rätt okomplex produkt.
- Den är rätt motorsvag och stannar lätt.
- Den fullkomligt slukar batteri.
- Ergonomin lämnar lite att önska för mig som är 187cm lång, den upplevs som gjord för kortare personer.
- Handtaget är för tjockt (och jag har storlek 11/12 i handskar), och man måste hela tiden ligga och pressa dubbla avtryckare som är lite väl hårda (tur att det bara varar i 5min åt gången).
- Och nått sjukt störigt, batteriet sitter med indikatorn åt fel håll!
 
  • Ledsen
L8ttas
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänkte återkoppla på produkten nu när jag fått lite tid att köra den.
Såhär långt kom jag på ett 3Ah-batteri.
[bild]
Ca 5min eller 20m, sen fick batteriet svalna och ladda (ca 1h).

Slutresultat:
[bild]
[bild]

Några tankar då.
- Först och främst gör den sitt jobb, det är en rätt okomplex produkt.
- Den är rätt motorsvag och stannar lätt.
- Den fullkomligt slukar batteri.
- Ergonomin lämnar lite att önska för mig som är 187cm lång, den upplevs som gjord för kortare personer.
- Handtaget är för tjockt (och jag har storlek 11/12 i handskar), och man måste hela tiden ligga och pressa dubbla avtryckare som är lite väl hårda (tur att det bara varar i 5min åt gången).
- Och nått sjukt störigt, batteriet sitter med indikatorn åt fel håll!
Va trist, man vill ju ha en produkt som har längre batteritid, 5 min/20 m är alldeles för lite :( och greppvänligt är en förutsättning, själv har jag strl 7,5 i handskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.