A
C Comfort Thomas skrev:
Så allt som går sönder av oaktsamhet ska inte gå via en försäkring eller gäller det bara poolvärmepump?

Råkar du köra på något med bilen vid tex en parkering så bör då inte en försäkring gälla då man uppenbarligen varit oaktsam ?
den försäkringen är till för att tredjeman skall gå skadeslös ur händelsen om man nu inte betalar extra för sk vagnsskada vilken är tillför odugliga förare.
 
A
C Comfort Thomas skrev:
ja det vet jag väl men frågan var vilka grejer som du anser gå på försäkring vid ouppmärksamhet?
De som ständigt har otur, i synnerhet när de tänker och är medvetna om detta skaffar sig en sk. drulleföräkring ingår ibland i hemförsäkringen.
 
A
T TypRätt skrev:
Där är väl fan inte rimligt att man ska veta hur allting fungera när man köpt ett hus? En sak om man själv monterat det och beställt sakerna, men flyttar man in i ett hus och har tidigare bara bott i lägenhet i stan är det ju 100 saker man först behöver lära sig. För den som har domänkännedom ter sig detta säkert som självklart men jag hade aldrig funderat på hur en poolvärmare fungerar eller varför den skulle ha ett kärl med vatten i sig. (Skulle ju säkert gå lika fint att designa ett som är självtömmande), samma sak med att stänga av vatten ut till trädgårdsslangen, lätt nu på vårkanten att man drar på vattnet ut när det blivit väldigt varmt några dagar o sedan kommer den en ordentlig köldknäpp på natten o pang så är det någon som har otur och vaknar till en blöt trädgård. Det viktiga är väl att man lär sig av sina misstag och att man kanske aktivt försöker lära sig en del innan det blir misstag, men att hinna lära sig allt när man köpt hus, då har man nog tur eller ett väldigt nytt hus om inget går fel.
Det måste väl ändå ligga lite i intresset att lära sig hur systemen fungerar?
Tvätt, diskmaskin, torktumlare, ventilation, värme/kyla mm. samt i det här fallet poolen med pumpar, värmare, filter, klorering mm.
Här finns det en uppenbar risk med att även filter och pump frusit sönder.
värmeväxlaren är ju mest illa då även köldmedelskretsen påverkas och oftast resulterar i byte av komplett polvärmepump. Kanske tidigare ägare viste om detta? kanske var det planerat? Vem vet?
 
electroluxaren skrev:
den försäkringen är till för att tredjeman skall gå skadeslös ur händelsen om man nu inte betalar extra för sk vagnsskada vilken är tillför odugliga förare.
Om jag kör in i något så är det inte säkert det finns en tredje part.
Kör man i diket av på grund av någon anledning så är vagnskada bra om det är en dyr bil .
Förstår att du aldrig gör något fel så då behövs ingen vagnskada men behöver inte vara en oduglig förare för att göra ett misstag ;)
 
H
C Comfort Thomas skrev:
Om jag kör in i något så är det inte säkert det finns en tredje part.
Kör man i diket av på grund av någon anledning så är vagnskada bra om det är en dyr bil .
Förstår att du aldrig gör något fel så då behövs ingen vagnskada men behöver inte vara en oduglig förare för att göra ett misstag ;)
bättre du liknar det med att köra av vägen på vintern med sommar däck då det är samma idioti.
Har ju aldrig vart halkigt här förut.

för olyckor kan hända det förstår jag.
Men på grund av man inte orkar intressera sig för hur grejer fungerar det är något annat.
Och direkt skriks det att ring försäkringsbolaget.
 
electroluxaren skrev:
Det måste väl ändå ligga lite i intresset att lära sig hur systemen fungerar?
Tvätt, diskmaskin, torktumlare, ventilation, värme/kyla mm. samt i det här fallet poolen med pumpar, värmare, filter, klorering mm.
Här finns det en uppenbar risk med att även filter och pump frusit sönder.
värmeväxlaren är ju mest illa då även köldmedelskretsen påverkas och oftast resulterar i byte av komplett polvärmepump. Kanske tidigare ägare viste om detta? kanske var det planerat? Vem vet?
Tror du seriöst att tex min dotter på 20 bast och många andra i den situationen har det minsta intresse i hur dessa prylar funkar, blir nog att lära sig den dyra vägen då ungdomar sällan lyssnar !!!
Man kan kalla dom oaktsamma, korkade eller bara idioter men för deras skull så tycker åtmindstånde jag att det är bra att det finns försäkringar som täcker väldigt mycket.
Men jag tillhör inte skaran som anser att alla är odugliga om man behöver vagnskada eller andra försäkringar som tex för poolvärmepumpen då misstag kan ske.
Dom yngre har troligen även en betydligt högre premie.
 
H Hallerudsbo skrev:
bättre du liknar det med att köra av vägen på vintern med sommar däck då det är samma idioti.
Har ju aldrig vart halkigt här förut.

för olyckor kan hända det förstår jag.
Men på grund av man inte orkar intressera sig för hur grejer fungerar det är något annat.
Och direkt skriks det att ring försäkringsbolaget.
Kör man med sommardäck på vintern så är det knappast särskilt smart och vet inte ens om försäkringen gäller om det krav på vinterdäck.
Går faktiskt att köra i diket även med vinterdäck.
 
H
C Comfort Thomas skrev:
Kör man med sommardäck på vintern så är det knappast särskilt smart och vet inte ens om försäkringen gäller om det krav på vinterdäck.
Går faktiskt att köra i diket även med vinterdäck.
ja inte särskilt smart att ha vatten i poolvärmepumpen på vintern heller.
 
H Hallerudsbo skrev:
ja inte särskilt smart att ha vatten i poolvärmepumpen på vintern heller.
Inte ett dugg smart men som jag skrev tidigare så är det inte ens säkert att folk vet det om dom tex köper ett hus med befintlig pool och det saknas manual.
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Tror du seriöst att tex min dotter på 20 bast och många andra i den situationen har det minsta intresse i hur dessa prylar funkar, blir nog att lära sig den dyra vägen då ungdomar sällan lyssnar !!!
Man kan kalla dom oaktsamma, korkade eller bara idioter men för deras skull så tycker åtmindstånde jag att det är bra att det finns försäkringar som täcker väldigt mycket.
Men jag tillhör inte skaran som anser att alla är odugliga om man behöver vagnskada eller andra försäkringar som tex för poolvärmepumpen då misstag kan ske.
Dom yngre har troligen även en betydligt högre premie.
Det är aldrig ungdomarna det är fel på det är alltid föräldrarna.
försöker man inte överträffa sin förmåga att framföra ett fordon utan inser sina tillkortakommanden så behöver man inte vagnskada,
Bil mm. kör man med insidan av huvudet.
 
electroluxaren skrev:
Det är aldrig ungdomarna det är fel på det är alltid föräldrarna.
försöker man inte överträffa sin förmåga att framföra ett fordon utan inser sina tillkortakommanden så behöver man inte vagnskada,
Bil mm. kör man med insidan av huvudet.
Ungdomar gillar att trotsa lite men det är väl föräldrarnas fel att trotsåldern finns

hur sor insida på huvudet man än har så kan misstag ske, förutom för dig tydligen

skulle aldrig komma på tanken att köra runt i en dyr bil utan helförsäkring med vagnskada då jag skulle bli skitsur om jag gör bort mig och får skrota en bil för ett par hundra tusen bara för att jag tror jag är världsmästare på att köra bil och aldrig skulle göra ett misstag.
Jag tar hellre den extra kostnaden för försäkringen.
 
Finns en ”försäkring” när det ändå pratas om det som är helt oduglig och det är den där trafikförsäkringen med något specifikt namn som ska gå in vid tex smitningsolyckor,, fick en parkeringskada och den som gjorde det drog iväg och ingen såg det.

lämnade in bilen till plåtverkstaden och hade en lite förhoppning att den där försäkringen skulle täcka det med låg eller ingen självrisk.
Men kravet var mer eller mindre att jag hade ett vittne när jag parkerade som intygar att skadan inte fanns när bilen parkerades och samma vittne kunde intyga att det var en ny skada på bilen när man kom tillbaka till bilen.

parkerade själv på firman så inget vittne och med andra ord fick man ta den på ordinarie bilförsäkring med en rätt hög självrisk då det är en firmabil.

Kan inte vara många som har ett vittne både när man lämnar och hämtar bilen så det måste finnas gott om pengar på den försäkringens konto !!!
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Finns en ”försäkring” när det ändå pratas om det som är helt oduglig och det är den där trafikförsäkringen med något specifikt namn som ska gå in vid tex smitningsolyckor,, fick en parkeringskada och den som gjorde det drog iväg och ingen såg det.

lämnade in bilen till plåtverkstaden och hade en lite förhoppning att den där försäkringen skulle täcka det med låg eller ingen självrisk.
Men kravet var mer eller mindre att jag hade ett vittne när jag parkerade som intygar att skadan inte fanns när bilen parkerades och samma vittne kunde intyga att det var en ny skada på bilen när man kom tillbaka till bilen.

parkerade själv på firman så inget vittne och med andra ord fick man ta den på ordinarie bilförsäkring med en rätt hög självrisk då det är en firmabil.

Kan inte vara många som har ett vittne både när man lämnar och hämtar bilen så det måste finnas gott om pengar på den försäkringens konto !!!
Det har jag med råkat ut för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.