Hej,
Håller på med ett projekt som innefattar kantsten av granit som jag ställer på kilar på packad grusbädd. Planen är att gjuta fast dom så fort som möjligt men jag är lite osäker på om jag törs göra det som vädret är just nu. Hela långtidsprognosen ser det ut att bli ca 5 grader varmt på dagen och noll eller någon minusgrad på natten. Det som ska gjutas är utrymmet under kantstenen på några centimeter samt en liten hög på sidorna. Jag har köpt grovbetong på säck och har möjlighet att använda varmt vatten när jag blandar.

Törs jag ge mig på detta nu? Om så, ska jag blanda med varmt vatten? Övrigt att tänka på?
 
Det var knepigt det här. Har googlat mig till att en stor del av hållfastheten går förlorad om betongen fryser. I mitt fall vet jag inte om det är ett problem eftersom betongen bara ska fylla ut tomrummet under stenen. Så länge kakan inte faller i bitar borde det inte hållfastheten spela någon roll. Sen blir det troligen inte jättekallt. 1 minus på nätterna enligt prognos. Om jag gjuter på förmiddagen, eventuellt med varmvatten, kanske det hinner komma igång och brinna ordentligt innan natten?
 
Jag har precis gjutit en mur och det har varit kallt på nätterna och det har fungerat bra. Blandade med varmt vatten. Betongen genererar ju värme när den brinner så om det inte är FÖR kallt så brukar det räcka med att täcka över med presenningar. Vill man vara säker kan man ju sätta en liten värmefläkt under presenningen också.
 
Är det bara någon enstaka minusgrad brukar det räcka med presenning. Annars är det vanligt att man isolerar om det är kallare. Nackdelen med en värmefläkt är att den torkar upp, man vill gärna behålla fukten med en presenning eller vattna betongen i början för att förhindra sprickbildning, oftast är de dock bara av den estetiska typen.
 
Tack för svar!
Nu handlar det alltså om att fylla tomrummet mellan kantsten och packad grusbädd så kraven på hållfasthet måste ju anses minimala. Så länge betongen inte faller i bitar så fyller den sin funktion.

Jag är inne på att gjuta med ljummet vatten på morgonen och hoppas på att det inte blir allt för kallt efterföljande natt.
 
AXS
Ljummet vatten, inte varmt och möjligen täcka med presenning eller någon typ av väv, det kommer gå kanon.

Precis gjutit liten kant vid några kantstenar, 2 dagar senare har det inte smulat sönder.
 
AXS AXS skrev:
Ljummet vatten, inte varmt och möjligen täcka med presenning eller någon typ av väv, det kommer gå kanon.

Precis gjutit liten kant vid några kantstenar, 2 dagar senare har det inte smulat sönder.
Tack för svar. Då sträckan är rätt lång (typ 40 meter) och jag inte har något vettigt hemma att täcka med lutar det åt att jag struntar i det.

Ljummet vatten är planen. Står max 30 grader på påsen.
 
AXS
Du kan vattna med ljummet vatten på kvällen med, med vatten på blir det något okänsligare för frost.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.