1 771 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Måla eller byta?
Sida 1 av 2
Hej,
Trallen på min altan (tryckad) är nu 10 år gammal och börjar se väldigt trist ut. Skall jag byta ut den eller måla den med trallolja med pigment i? Det senare är jag mest sugen på. Gillar tanken på lite färg, samtidigt som det är enklare än att byta ut 50 kvm trall...
Finns det inte någon gräns på 10 år som garanti för tryckimpregnerat virke...?
Trallen på min altan (tryckad) är nu 10 år gammal och börjar se väldigt trist ut. Skall jag byta ut den eller måla den med trallolja med pigment i? Det senare är jag mest sugen på. Gillar tanken på lite färg, samtidigt som det är enklare än att byta ut 50 kvm trall...
Finns det inte någon gräns på 10 år som garanti för tryckimpregnerat virke...?
Hyr en skurmaskin som första försök. Kostar dig några timmars jobb och väl satsade kronor.
10 år känns lite för att kassera trallen men den har kanske levt ett hårt liv? Bild underlättar för att bedöma status.
Kolla denna bygghusmedlemmen: https://www.byggahus.se/forum/threa...snivan-avgoer-val-av-rengoeringsmedel.369899/
Är trallen helt slut hjälper inte tvätt, men värt ett försök hoppas jag.
10 år känns lite för att kassera trallen men den har kanske levt ett hårt liv? Bild underlättar för att bedöma status.
Kolla denna bygghusmedlemmen: https://www.byggahus.se/forum/threa...snivan-avgoer-val-av-rengoeringsmedel.369899/
Tack Mats! Bra tips med skurmaskin, ser att jag kan hyra en sådan för dryga 600 spänn och det verkar vara väl investerade pengar.M MasMats skrev:Hyr en skurmaskin som första försök. Kostar dig några timmars jobb och väl satsade kronor.
Kolla denna bygghusmedlemmen: [länk]
Att olja in trallen med olja med pigment var inget du nappade på...?
Bästa svaret
Personligen gillar jag inte olja trall. Tycker det drar åt sig mer smuts än den skyddar över tid. Såpa är suveränt, rengör och skyddar. Men det där är en smaksak. Vill du olja så gör du det.
Min favorit annars om du får liv i trallen så investera i en Kärcher Pcl4 på rea för under tusenlappen. Underbar underhållsmaskin som gör att du slipper blodsmak och svärdomar när du annars behöver gå loss med såpan och skurborste.
Min favorit annars om du får liv i trallen så investera i en Kärcher Pcl4 på rea för under tusenlappen. Underbar underhållsmaskin som gör att du slipper blodsmak och svärdomar när du annars behöver gå loss med såpan och skurborste.
Vad för såpa använder du? Vad är det i såpan som skyddar? MvhM MasMats skrev:Personligen gillar jag inte olja trall. Tycker det drar åt sig mer smuts än den skyddar över tid. Såpa är suveränt, rengör och skyddar. Men det där är en smaksak. Vill du olja så gör du det.
Någon typ av linoljesåpa eller annan fet såpa se tillvägagångssätt härM Micke R. skrev:
https://vasterbottenssapa.se/vilken...-trall-tratrall-altan-altangolv-och-uteplats/
Såpan är fet, skyddar trät. Finns mycket skrivet om såpa å trall här på forumet för den intresserade.
Jag köper denna https://www.biltema.se/hem/stadning/rengoringsprodukter/gronsapa-2000023702 så slipper jag vara så noga om jag överdoserar eller spiller då priset är rimligt. Använt den flera år med gott resultat. Rengör vår och höst. En fröjd med Pcl4 maskinen, och sen en tryckspruta för att lägga ut ett skyddande lager såpavatten som avslutning. Jag gillar’t.
Jag köper denna https://www.biltema.se/hem/stadning/rengoringsprodukter/gronsapa-2000023702 så slipper jag vara så noga om jag överdoserar eller spiller då priset är rimligt. Använt den flera år med gott resultat. Rengör vår och höst. En fröjd med Pcl4 maskinen, och sen en tryckspruta för att lägga ut ett skyddande lager såpavatten som avslutning. Jag gillar’t.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
355 kr inkl moms
Läs mer
Hej. Tack. Ville igentligen bara komma fram till att det i slutändan ändå är olja du påför som skydd. Du gillade inte att olja in p g a det drar till sig smuts. MvhM MasMats skrev:Såpan är fet, skyddar trät. Finns mycket skrivet om såpa å trall här på forumet för den intresserade.
Jag köper denna [länk] så slipper jag vara så noga om jag överdoserar eller spiller då priset är rimligt. Använt den flera år med gott resultat. Rengör vår och höst. En fröjd med Pcl4 maskinen, och sen en tryckspruta för att lägga ut ett skyddande lager såpavatten som avslutning. Jag gillar’t.
Får ta tillbakaM MasMats skrev:
Hittade det. Var i tråden om ”dagens verktygsinköp”... hade inget pris alls med i det inlägget. Vet inte var jag fick tusenlappen ifrån. Önsketänkande. Ursäkta.slacker skrev:
Är trallen fortfarande i "strukturellt/hållfasthetsmässigt" bra skick och det bara är utseendet som är "slitet" skulle jag inte byta den. Röstar också för såpskurning. Tycker inoljning skapar mer problem än det löser när det gäller tryckt trall.N Nilfons skrev: