Hej,
Vi bygger ett fritidshus inne på ett stugområde och behöver i samband med byggnationen lyfta in makadam för att fylla schakthålet. För att få in Makadamen behöver vi lyfta in stenen med kran över grannens tomt. Grannarna har tidigare inte velat ge medgivande för byggnationen av stugan men då vi bygger inom detaljplanerat område kunde de inte påverka i frågan. Dock funderar vi på om de kan hindra oss ifrån att lyfta in material över deras tomt med kran?

Vi vill gärna meddela dem att vi kommer att göra det men vill också gärna i så fall veta att de inte kan hindra oss ifrån att lyfta över deras tomt. Någons om vet vad som gäller här? Kan man hindra någon för att lyfta saker över ens tomt?
 
Jag vill nog påstå att de kan hindra er från att göra detta.
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 10 till
  • Laddar…
H
Finns det ingen väg in till stugan eller ligger den så illa till?
Tänkte om det finns möjlighet att inte lyfta över dom.
 
Problemet är att det inte går att komma till med lastbil på något annat sätt. Tomten ligger inklämd på ett inhägnat stugområde med smala vägar och trånga korsningar. Vi behöver lyfta över dem för att nå in i gropen med kranen. Annars kommer vi inte nära nog.

Har försökt söka svar på vad som gäller juridiskt och kan inte hitta någon som tar upp ett motsvarande dilemma. Kan man verkligen begränsa någon att nyttja luftutrymmet över ens tomt? Var börjar/slutar den gränsen då kan man fundera på?
 
H
Men ni har ingen väg fram?
Tänkte om man kan använda en liten dumper typ hydrema eller liknande.
Mer jobb men gladare granne.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Jag hade lagt högen på ett bra ställe och sen använt skottkärra till gropen. Gjorde så med poolbygget. Många ton flyttades och det gick ganska fort...
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 6 till
  • Laddar…
Vi har övervägt de alternativen men det blir så ofantligt mycket mer jobb och krångligt på flera sätt (plats att lämpa av massorna (27 ton), otillgängligt att köra fram det osv).

Att lyfta in det med kran sparar oss väldigt många krångliga moment. Det är inte omöjligt att göra på annat sätt men väldigt mycket jobbigare och sannolikt inte mycket billigare.

Själva momentet får ingen konsekvens för grannen mer än han får en kran som passerar över tomten under en halv dag.
 
H
Om grannen och du redan är ovänner.
Då skulle jag se på en annan lösning först.
Man behöver ju inte tippa 27 ton direkt.
Utan första bilen kommer med ett lass sen kör ni bort det så kan nästa bil komma.
Eller kanske hitta någon med mindre lastbil som dock tar mindre men kommer närmare stugan kanske.
Dock blir det väl 4 turer istället för 2
 
  • Gilla
Pelk och 5 till
  • Laddar…
Det rent praktiska problemet är väl att det kommer att tappas lite sten från skopan. Det kan grannen ha synpunkter på.
Men hur tänker du med ex. betong till plattan. Det blir väl samma problem då? Svårare att lösa med skottkärra.
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Angerfors Angerfors skrev:
Vi har övervägt de alternativen men det blir så ofantligt mycket mer jobb och krångligt på flera sätt (plats att lämpa av massorna (27 ton), otillgängligt att köra fram det osv).
27 ton är ju bara två lastbilsflak. Ta det med minidumper eller motorskottkärra. Om det är skyffelbara massor behövs ju inte ens lastning men det snabbar ju på processen.
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 10 till
  • Laddar…
Man skall ju inte vara under hängande last så om ni hänger lasten över grannens tomt så påverkar det dom.

Passa på när de inte är hemma :)
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 3 till
  • Laddar…
Angerfors Angerfors skrev:
Hej,
Vi bygger ett fritidshus inne på ett stugområde och behöver i samband med byggnationen lyfta in makadam för att fylla schakthålet. För att få in Makadamen behöver vi lyfta in stenen med kran över grannens tomt. Grannarna har tidigare inte velat ge medgivande för byggnationen av stugan men då vi bygger inom detaljplanerat område kunde de inte påverka i frågan. Dock funderar vi på om de kan hindra oss ifrån att lyfta in material över deras tomt med kran?

Vi vill gärna meddela dem att vi kommer att göra det men vill också gärna i så fall veta att de inte kan hindra oss ifrån att lyfta över deras tomt. Någons om vet vad som gäller här? Kan man hindra någon för att lyfta saker över ens tomt?
Luften är fri brukar man säga. Tror därför inte grannen har någon som helst möjlighet att hindra er rent juridiskt.
Men ni får självfallet inte skada några grenar eller dylikt på grannens fastighet.
Mig veterligt gäller hemfridszonen marken. Jag får alltså acceptera att en helikopter flyger över min fastighet på låg höjd.

När vi lyfter in byggmaterial till kunder händer det ofta att lytet sker över en annan fastighet. Jag har aldrig varit med om att chauffören säger att vi måste be om tillåtelse först. Är helt övertygad om att någon chaufför skulle ställt frågan om tillåtelse ifall man faktiskt behöver någon form av medgivande.

Ska dock tillägga att jag absolut inte är säker på detta.
 
Karlia
Prata med grannen? Att komma med ultimatum "så här ska vi göra" kommer inte förbättra relationen. Ni kommer att bo brevid varandra, att åtminstone kunna säga hej gör livet lättare.

Det kan ju faktiskt vara så att även om grannen var emot bygget så kan hen acceptera faktum, att ni kommer att bygga. Varför inte erbjuda en korg med godsaker och givetvis säga att ni kommer att plocka undan allt ev grus som hamnar där.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jag tänker att vi går mjukt fram och förklarar att vi skulle behöva lyfta material över deras tomt med en förhoppning om att det känns ok för dem.
Kan se att det finns ett dilemma i att själva lyftet inte är problemet utan andra delar som småsten på deras tomt och risker kanske.

Säger de nej får vi väl ta ett beslut därifrån om vi ska hävda rätt att göra det eller försöka hitta andra vägar att få in materialet.
 
  • Gilla
gs242 och 2 till
  • Laddar…
Ska tillägga så mitt föregående inlägg inte missuppfattas att jag självklart tycker att du ska prata med din granne först. Men är det en riktig surpitt skulle jag bara köra på och hoppas att grannen inte är hemma.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.