Har en Köksdammsugare Electrolux Ergorapido plus. Använder den för snabba jobb i köket såsom brödsmulor och annat som hamnar på bord/golv.
Har nu fått problem med den. Den suger inte, sugmotorn verkar inte funka.
Det är Lithiumbatteri och det laddas upp som det skall. Även munstycksborsten vid golvet snurrar när man trycker på strömbrytaren. Belysningen funkar också.
Det är väl ofta det dyra batteriet som brukar ge upp men här är det nog något annat.
Såvida det inte är två batterier.
Kan sugmotorn ha gett upp eller kan det vara något billigare och enklare som kanske är ett vanligt förekommande fel? Tacksam för tips om det finns något sätt att testa och hitta felet.
 
Jag har flera gånger jag varit på tippen sett sådana här dammsugare, gissar de kastas för småfel, ibland batteri, ibland nåt annat. Min väggvårta för en sån "lithium" rapido hade gått sönder, så jag norpade en på tippen. Svårare att ta en hel dammsugare iofs. Jag tittade först efter att köpa en ny väggvårta, men kunde konstatera att reservdelspriser gör att det knappast är lönsamt, då som du säger batterier har en begränsad livslängd.

Jag har 2 st till gamla ergorapido med kassa batterier, det är den enklare modellen med "blybatterier". Där kan man köpa batterier på ebay/amazon, dock inte helt gratis heller. Ska fixa till en av dem vilken dag som helst.... Tror jag... :) Bra att ha en på varje våningsplan.
 
A
en hatad maskin pga den dåliga kvaliteten
 
Ditt låga förtroende för produkterna och ditt namn gör mig fundersam över din koppling till märket, är du en före detta anställd? Men jag kan känna igen det, Electrolux var ju ett märke som stod för en fantastisk kvalitet för länge sedan och känns numera att ligga ganska dåligt till...
 
Förbannad skitmaskin där batteriet tar slut i förtid. Jag har sett på youtube att en del bygger om dem och använder sina Dewalt- eller Makita verktygsbatterier istället. För min del landade den på sopberget tyvärr. Jag valde att inte reparera den själv. Det lönar sig heller inte att lämna in den för rep. Sustainability De Luxe.

Sedan är Electrolux i toppen på min "Banned for life"-lista, inte bara pga denna produkt.
 
Ergorapido Plus har väl många år på nacken nu? Närmare 10 år vid snabb koll på nätet.
Har en nyare Ergorapido och är mycket nöjd med effektivitet och kapacitet
 
A
J JohanLun skrev:
Ditt låga förtroende för produkterna och ditt namn gör mig fundersam över din koppling till märket, är du en före detta anställd? Men jag kan känna igen det, Electrolux var ju ett märke som stod för en fantastisk kvalitet för länge sedan och känns numera att ligga ganska dåligt till...
Så användarnamnet har betydelse?
Jag kan byta till @$]£@@
 
F FDT skrev:
Ergorapido Plus har väl många år på nacken nu? Närmare 10 år vid snabb koll på nätet.
Har en nyare Ergorapido och är mycket nöjd med effektivitet och kapacitet
Lithium HD heter den jag har som fortfarande funkar. De äldre är nog mycket riktigt 10 år. Men batteri höll nog bara 5. Har stått i fixa högen ett tag nu. Såg att billigaste ergorapido kostar ca 7-800 på elgiganten och batterier från ebay går på ett par hundra. För jordens resurser är det skit att slänga saker men det kanske är det rätta i detta fallet. Frågan är om en dammsugare av annat märke är bättre? Ogillar produkter med laddbara batterier pga detta. Men ibland är de väldigt bra funktionsmässigt.

Men, kvarstår, om nåt annat än batteri gått söder så tror jag ett par besök på tippen renderar en ergorapido som återbruk (om den går att smussla hem) och kan agera gratis reservdel för TS. Jag misstänker att de på tippen har kass batteri, men kanske är resten av dammsugaren lika kass som batteriet?

Köpte förresten en ny Electrolux sladddamsugare, nästan exakt som den gamla förra månaden. Den gamla hade en liten plastflärp som håller ihop röret gått sönder. Jag försökte hitta en 3-d modell att printa denna flärp men lyckades inte hitta nån. Silvertejp godtogs ej av frugan då hon vill kunna dela slang och munstycke för olika typer av dammsugning. Den nya var billigare och hade vanliga "rör" i slangpaketet, utan flärpen. Själva maskinen var nästan exakt likadan. Hela maskinen kostade ungefär 3 ggr mer än handtaget med flärp som var trasigt, men flärpen satt även på de två munstyckena så jag bedömde att jag skulle behöva köpa ett helt nytt slangpaket som då kostar som en hel dammsugare. Men jag kastar inte den gamla, själv tar jag sällan isär slangen när jag dammsuger.
 
electroluxaren skrev:
Så användarnamnet har betydelse?
Jag kan byta till @$]£@@
Jag var bara nyfiken, om du har nån relation till Elektrolux... :D Inte menat som ett påhopp på nåt sätt då jag har uppskattat dina inlägg...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag var bara nyfiken, om du har nån relation till Elektrolux... :D Inte menat som ett påhopp på nåt sätt då jag har uppskattat dina inlägg...
Jag har en respektlös relation med electrolux
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag har läst att ett nytt batteri kostar ca 1000 kr. Tror t.o.m. att Electrolux själva skriver att det är bättre att köpa en ny dammsugare. Mitt batteri tar laddning och lampan lyser blå. Den blinkar till varje minut som den skall göra.
Har jag tur så är det någonting vid motorn som gett upp. Kanske något relä, konding eller liknande.Helst inte själva motorn för den är nog dyr. Får ta isär den och se hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.