H
C Comfort Thomas skrev:
Alla är inte lika duktiga på att ha full koll på allt i tex en fastighet så det är väl bra att man kan köpa sig en försäkring om det händer något.
Orimligt att man ska kunna allt som tex nybliven villaägare.

vi har olika syn på försäkringar och dom är många gånger frivilliga .
full koll sa jag inte men jag sa man bör kunna i grunden hur det fungerar.

jag har folk i bekantskaps kretsen som har 10 tummar och väntar hellre på att andra ska ordna grejer för dom.
Sen bryr man sig inte på hösten när det blir kallt.
Det kommer ju bara en service man till våren och ordnar.
Så ja jag är anti att folk kan få lov att ta sådana här saker på försäkring som är latskap.
På bekostnad att premien blir dyrare för resterande av folket som har försäkring.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Är inte så säker på att det handlar om ”latskap” dom gånger vi har varit hos kunder där behållaren fryser sönder som du är.
Frågan är vart man ska dra gränsen från latskap, vårdslöshet eller okunskap om man inte hunnit sätta sig in i allt som kan gå sönder när man flyttar till ett hus.
Blir nog försäkringsbolaget som får ta ställning till om befintlig försäkring gäller och om det eventuellt blir förhöjd självrisk.

Men man får ha olika åsikter om detta och vi tycker helt klart olika.
Dottern är sugen på att köpa hus så då är jag glad att det finns försäkringar som täcker det mesta :crysmile:
 
  • Arg
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
H
Synd att försäkringsbolaget drar alla över en.
Skulle vart delat att dom som älskar att använda försäkring för minsta fel dom gör kunde då fått betala högre premie.

medans dom som har försäkring för nödvändigt ont skulle fått lägre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
dom som utnyttjar försäkring får troligen högre premie.
Ibland får man fylla i hur många skadefria år man har och då får man ju hoppas att man får en lägre premie då det annars är en helt meningslös fråga
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
A
Jäklar vilken tråkig människosyn vissa här visar, man har ju försäkring för att skydda sig mot kostnader vid olyckor. Det här var en olycka, visserligen orsakat av en droppe okunskap, men inte värre än det mesta annat som täcks av försäkringar.
 
  • Gilla
  • Arg
Tubes och 1 till
  • Laddar…
H
Må hända jag har tråkig människo syn.
Men jag vet till och med om folk som haft skada på sin bil.
Och det kostar ju pengar att ordna.
Så de åkte ut i stan här och vänta tills de fick en stressad buss bakom sig så nita dom.
Bara för att få någon annan att betala.

Men när de berätta detta så fick dom veta ganska bra vad jag tyckte om dom med.
Förstör för ärligt folk.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
A
Det är väl ganska stor skillnad på att medvetet orsaka en skada för att få försäkringspengar, eller att inte veta allt om hur en poolvärmepump fungerar och därmed drabbas av en skada? Det tycks ju ha fungerat fint tidigare år, så det är ju inte självklart att det skulle uppstå en skada.
 
H
Poolvärmepump som fryser sönder skulle inte ge ett piss på försäkring, då det visar att det är oaktsamhet.
Rätt gjort fryser den inte sönder.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Poolvärmepump som fryser sönder skulle inte ge ett piss på försäkring, då det visar att det är oaktsamhet.
Rätt gjort fryser den inte sönder.
Så allt som går sönder av oaktsamhet ska inte gå via en försäkring eller gäller det bara poolvärmepump?

Råkar du köra på något med bilen vid tex en parkering så bör då inte en försäkring gälla då man uppenbarligen varit oaktsam ?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
H
Poolvärmepumpen innehåller vatten som fryser den går sönder vid - grader.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Poolvärmepumpen innehåller vatten som fryser den går sönder vid - grader.
ja det vet jag väl men frågan var vilka grejer som du anser gå på försäkring vid ouppmärksamhet?
 
H
Jag menar att det är fel att folk ska enkelt kunna försäkra sig mot okunskap,
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Där är väl fan inte rimligt att man ska veta hur allting fungera när man köpt ett hus? En sak om man själv monterat det och beställt sakerna, men flyttar man in i ett hus och har tidigare bara bott i lägenhet i stan är det ju 100 saker man först behöver lära sig. För den som har domänkännedom ter sig detta säkert som självklart men jag hade aldrig funderat på hur en poolvärmare fungerar eller varför den skulle ha ett kärl med vatten i sig. (Skulle ju säkert gå lika fint att designa ett som är självtömmande), samma sak med att stänga av vatten ut till trädgårdsslangen, lätt nu på vårkanten att man drar på vattnet ut när det blivit väldigt varmt några dagar o sedan kommer den en ordentlig köldknäpp på natten o pang så är det någon som har otur och vaknar till en blöt trädgård. Det viktiga är väl att man lär sig av sina misstag och att man kanske aktivt försöker lära sig en del innan det blir misstag, men att hinna lära sig allt när man köpt hus, då har man nog tur eller ett väldigt nytt hus om inget går fel.
 
H
Ja men var gång som någon kommer på våren med liknande bilder.
Första tips de får.
Ring försäkringen.

Försäkringsbolagen ska ordna upp okunskapen.

ett tips kan vara köp en ny när det blev så dumt
 
A
Scouten skrev:
Det är väl ganska stor skillnad på att medvetet orsaka en skada för att få försäkringspengar, eller att inte veta allt om hur en poolvärmepump fungerar och därmed drabbas av en skada? Det tycks ju ha fungerat fint tidigare år, så det är ju inte självklart att det skulle uppstå en skada.
det är därför det står numera i amerikanska bilar att man inte får lämna förarplatsen med farthållaren igång
är då amerikanska människor dummare än svenska dito?
varför kan man se på vissa toaletter att man inte får stå på toalettringen när man uträttar sina behov? är dessa människor dumma eller saknar dom utbildning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.