Vi hade en takläcka tidigare i år och behövde ta bort gips runt ett fönster. Nu tänkte jag återställa själva och har satt upp gipsen. Men jag inser nu att jag kommer behöva spackla en hel del. Är det så här man brukar göra?

Jag satte den falsade delen innåt mot rummet så jag kommer behöva bygga upp med spackel för att få den rakt. (på första bilden är inte alla skruvar indragna) På bild 2 kan man se hur det såg ut tidigare runt fönstret.
 
  • Nyinstallerat gips runt fönster i behov av spackling för att jämna ut ytan, med synliga skruvar och träram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat gips runt fönster i behov av spackling, ej indragna skruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Jag hajar inte problemet.
Mindre smyg, mindre spackel?

Staffans
 
Ser att jag skrev fel. På bild 1 till vänster ser man hur smygen ser ut i övrigt. Nu har jag satt den falsade delen av gipsen mot 90 graders kanten så jag kommer behöva lägga på en del spackel för samma höjd. Är det så här man brukar göra?

En annan tanke, Behöver man lägga på en spackelremsa runt kanten (bild 2) eller räcker det med spackel? (den spricker inte?)
 
Sätt hörnjärn ist för pappremsa, de spricker om du inte sätter nånting
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.