Ta ett djupt andetag, långt inlägg! :)

Skulle behöva lite tips om hur jag kan hantera situationen som uppkommit med hustillverkaren min anhöriga byggt hus med.

Min anhöriga har byggt ett Movehome/Trivselhus #105 i Östersundstrakten. Huset är ca 2,5 år och 2-årsbesiktningen är gjord där ett antal fel och brister togs upp.

De enkla felen så som torrsprickor i innerväggarna har de mestadels åtgärdat. Övriga fel vill de inte kännas vid.

1. Plejd. Ytterbelysning är styrd via Plejd och tänds och släcks automatiskt vid skymning, förutom vid ytterdörr som måste tändas manuellt. Detta påpekades vid 2-årsbesiktningen och representant för trivselhus sa att de måste ha missat det för belysningen vid ytterdörr ska styras precis på samma sätt via plejd som all övrig ytterbelysning.
Nu hävdar säljaren att det inte kommer åtgärdas eftersom huset inte har plejd och att de ej använder sig av plejd. Vilket ju är så dumt att jag inte vet hur jag ska bemöta det då det uppenbarligen har det då huset har en plejd-controller som det går att ansluta till med mobilen och tända och släcka ytterbelysningen med. Säljaren hävdar nu att min anhöriga tecknat separat avtal med elektrikern om plejd. Det är rent skitsnack, inget sådant avtal existerar utan detta ingick vid beställningen av huset. I dagsläget om man beställer likadant hus så har de en annan leverantör än plejd.

2. Kallt badrum. Det ena badrummet, som ligger i anslutning till det sk "master bedroom" är kallt. Huset har vattenburen golvvärme ansluten till bergvärmepump. Badrummet saknar termostat så värmen går inte att reglera. Detta har påpekats ett flertal gånger även innan 2-årsbesiktningen.
Förklaringen från Trivselhus är att man måste ha en golvvärmeslinga som inte regleras med termostat. I tidigare hus med vattenburen golvvärme har min anhörige ej haft detta problem utan alla rum man vistas i har man kunnat reglera temperaturen i. Om Trivselhus nu har rätt, är det skäligt att lägga den slingan i ett badrum? Badrum vill man ju ha varmt i. Någon annan med Trivselhus #105 eller #106 som ej kan reglera värmen i badrummet? Badrummet har som varmast varit 18 grader under vintern, bra värme i resten av huset.
Detta problem tog jag upp med byggteknisk rådgivning på Villaägarnas som tyckte att det lät mycket märkligt och han rådde oss att ta dit en vvs-konstruktör för att utreda felet och kräva kostnaden av det och eventuella åtgärder av Trivselhus.

3. Mögel i garage. Min anhöriga lät Trivselhus uppföra ett dubbelgarage (varmgarage) med förråd i samband med huset. Problemen med detta startade tyvärr direkt. Säljaren sa åt entreprenören att ta bort den golvbrunn de satt dit innan plattan skulle gjutas då garaget inte skulle ha golvbrunn. Detta upptäckte vi tyvärr efter att de redan gjutit plattan. Golvbrunn fanns inritat på ritning och skulle självklart ha funnits. Även entreprenören hade tagit en extra kontakt med säljaren innan gjutning för att verkligen säkerställa att hen sagt att det inte ska vara någon golvbrunn.
Överbevisad så erkände säljaren till slut att hen gjort fel.
Plattan bilades upp och golvbrunn installerades. Sedan flytspacklades golvet i garagedelen. Det är här jag tror problemen med mögel kommer i från.
Mögelpåväxt har börjat i nederkant på flertal ställen i gipsväggarna (se bilder). När jag brutit bort golvsocklar så ser det ut som att gipsen är ingjutet i flytspacklet.
Mögelpåväxt i nederkanten på gipsväggar och på golvet i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel i hörnet av ett garage med synlig påväxt på gipsvägg ovanför trägolvsocklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även detta problem har diskuterats med byggteknisk rådgivning hos Villaägarnas. Rådgivaren var mycket tydlig med att det är ett konstruktionsfel. Man får enligt Boverkets byggregler 6:5 inte bygga så att fukt kan orsaka mikrobiell påväxt och han var förvånad att en så "seriös" tillverkare inte tar ansvar för detta.

Trivselhus svar är att de inte kommer åtgärda möglet (eller "prickarna" som dom kallar det. De anser att husägaren ska se till att eventuellt smältvatten rakas bort eller att fläkt/avfuktare installeras i garaget. Till saken hör är att inget smältvatten har legat på golvet. Det har ju runnit ner i golvbrunnen (som ju till slut sitter där).
Jag kan inte tycka att det är skäligt att ett nyckelfärdigt garage från en vad jag trodde var en seriös tillverkare ska vara så ömtåligt att det inte går att parkera fordon i det utan det möglar. Om nu Trivselhus anser att det måste installeras fläkt/avfuktare för att man ska kunna nyttja garaget som just ett garage har de ju levererat en felaktig produkt!
Men felet tror jag som sagt kommer från att man gjutit in gipsväggarna i flytspackel så att fukt kunnat vandra från plattan till gipset. Finns ju en anledning till att man inte längre använder vanliga gipsskivor i våtutrymmen.

Jag tar gärna alla inspel och tips hur jag ska gå vidare i att hjälpa min anhöriga i de fortsatta kontakterna. Att ha kontakt med säljaren på trivselhus är helt hopplöst. Möts bara av lögner och dåliga bortförklaringar.
Vi lutar åt att ta dit en oberoende besiktningsman och sedan koppla in en jurist. Men finns det något annat vi bör göra innan? Jag tycker ju att det är rätt självklart att dessa fel är något som hustillverkaren ska åtgärda.
 
Angående garaget så tror jag inte alls att det faktum att gipsskivorna är ingjutna har någon som helst betydelse. Det är 100% säkert avsaknaden av tillräcklig ventilation och att snö och vatten orsakar en för hög luftfuktighet. Det går utmärkt att förvara fordon i garaget utan att det möglar men man måste nog sopa av dem ordentligt innan man kör in så att mängden snö som smälter blir minimal samt raka av golvet för att delar av vattnet inte skall hinna avdunsta innan det når golvbrunnen. Eller så sätter man in en fläkt/avfuktare.
De andra felen tycker jag det låter som att hustillverkaren borde stå för men det här är jag mer tveksam till om man som husägare borde inse att det krävs avfuktare eller fläkt ifall man kör in en snöig bil. Oavsett om man har golvbrunn eller ej.

Är det golvvärme i garaget så kan det förvärra problemet också.
 
  • Gilla
hyo57 och 4 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Angående garaget så tror jag inte alls att det faktum att gipsskivorna är ingjutna har någon som helst betydelse. Det är 100% säkert avsaknaden av tillräcklig ventilation och att snö och vatten orsakar en för hög luftfuktighet. Det går utmärkt att förvara fordon i garaget utan att det möglar men man måste nog sopa av dem ordentligt innan man kör in så att mängden snö som smälter blir minimal samt raka av golvet för att delar av vattnet inte skall hinna avdunsta innan det når golvbrunnen. Eller så sätter man in en fläkt/avfuktare.
De andra felen tycker jag det låter som att hustillverkaren borde stå för men det här är jag mer tveksam till om man som husägare borde inse att det krävs avfuktare eller fläkt ifall man kör in en snöig bil. Oavsett om man har golvbrunn eller ej.

Är det golvvärme i garaget så kan det förvärra problemet också.
Tack för dina tankar. Gällande mängden snö som smält i garaget är den minimal. Ägaren är pensionär och kör bilen max en gång i veckan. Samt helst inte när snön yr.

Men det faller,tycker jag, tillbaka på det byggtekniska rådgivaren sa att man inte får bygga på ett sådant sätt att mikrobiell påväxt kan uppkomma.
Med den ytterst lilla mängd tillförd fukt i det här garaget är jag ändå benägen att luta åt att det är ett fel i konstruktionen/fel val av material.
Ägaren har innan det här husbygget haft en annan fastighet med då nybyggt garage med gipsväggar, inga problem med mögel då.
Jag själv har på min nuvarande fastighet tre garage från 50-talet upp till modern tid och inget mögel i dem. Då är jag dessutom ute med bilen eller annat fordon nästan dagligen oavsett väder.
 
Det går såklart inte att bygga så att mikrobiell påväxt inte kan uppkomma. Om jag fyller golvet med vatten kommer det att växa mögel förr eller senare oavsett ventilation osv.
Men bristen är iaf i ventilationen. Jag antar att det är självdrag nu? Hur är ventilerna placerade?
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Fanns det ordentlig ventilation/vädring i samband med flytspackling? För den tillför stora mängder vatten till luften samt värme när den härdar. Så det är mycket möjligt att den är orsaken till mögelpåväxten men inte bara pga att gipsen är delvis fastspacklad.
 
  • Gilla
emmschen och 1 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Det går såklart inte att bygga så att mikrobiell påväxt inte kan uppkomma. Om jag fyller golvet med vatten kommer det att växa mögel förr eller senare oavsett ventilation osv.
Men bristen är iaf i ventilationen. Jag antar att det är självdrag nu? Hur är ventilerna placerade?
Antar att du bara vill sitta bakom tangentbordet och vara dryg? Men tänker man som du gör nu så är det klart att det inte går. Du kan ju inte dra in vatten i ditt vardagsrum och börja duscha där utan att materialen tar skada och fuktproblem uppstår. Men sköter du din hygien i duschen som är fackmannamässigt byggd ska du inte få mögel. Likväl ska man väl kunna parkera en bil i ett garage utan att garaget tar skada. Eller ska man enligt dig inte kunna köra in sin bil om den fått regn på sig eller har lite snö?

Har du nått vettigt att komma med så gör gärna det, undvik gärna fler infantila inlägg.
 
  • Gilla
Uffe12 och 4 till
  • Laddar…
Christian_80 Christian_80 skrev:
Fanns det ordentlig ventilation/vädring i samband med flytspackling? För den tillför stora mängder vatten till luften samt värme när den härdar. Så det är mycket möjligt att den är orsaken till mögelpåväxten men inte bara pga att gipsen är delvis fastspacklad.
Bra fråga, även om jag tittat till bygget då och då så var jag inte där efter de flytspacklat. Inte heller min anhöriga var där då. Flytspacklet är nog ca 45mm så har ju varit en hel del fukt i det.
Tyvärr lär vi aldrig få reda på om de satte in avfuktare då. Det ligger ju tyvärr i deras intresse att säga att det hade det, oavsett om det stämmer eller inte.

Tack för ditt svar!
 
Flytspackel är nog inte orsak till mögel.
Och man kan visst ha vanligt gips i badrum :)

Om ni tvättar bort mögel kommer det tillbaka? Det kanske blev väldigt fuktigt under byggprocessen
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också misstänka ventilationen i garaget, sen får man ju kolla i ritningar mm vad som ska monteras i garaget för att avgöra om det är garanti eller ej.

Att flytspackla mot vanlig gips är ganska vanligt skulle jag säga. Och jo du får visst använda helt vanlig hederlig gips i ett våtrum, såvida det till tänkta tätskiktssystemet tillåter detta (olika för olika tillverkare)

Vad gäller belysningen är bör det framgå av kontraktet hur det ska fungera med Plejdsystemet om detta fanns med från början. Sen kan man ju lätt ansluta mot en plejdenehet själv med mobilen och ställa in själv. (Om man inte har gatewayn eller batteripack så återställer sig vissa funktioner vid spänningsbortfall)
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag skulle också misstänka ventilationen i garaget, sen får man ju kolla i ritningar mm vad som ska monteras i garaget för att avgöra om det är garanti eller ej.

Att flytspackla mot vanlig gips är ganska vanligt skulle jag säga. Och jo du får visst använda helt vanlig hederlig gips i ett våtrum, såvida det till tänkta tätskiktssystemet tillåter detta (olika för olika tillverkare)

Vad gäller belysningen är bör det framgå av kontraktet hur det ska fungera med Plejdsystemet om detta fanns med från början. Sen kan man ju lätt ansluta mot en plejdenehet själv med mobilen och ställa in själv. (Om man inte har gatewayn eller batteripack så återställer sig vissa funktioner vid spänningsbortfall)
Tack för svaret.
Att flytspackla direkt mot gips var enligt villaägarnas rådgivning inte lämpligt. Men enligt honom så skulle det räcka med att tejpa gipset innan flytspackling. Men det är inte gjort här.

Flera här nämner ju ventilationen. Det är ett dubbelgarage, osäker på exakt var det sitter ventiler förutom straxt ovanför golvnivå vid sidan om portarna. Där påväxten är som kraftigast. Till saken hör att garaget batat nyttjas av en bil och som dessutom inte körs så ofta, och sällan drar mer sig snö in.
Hade garaget nyttjats så som jag använder mina egna garage hade jag inte varit förvånad om det kommit påväxt på gipset. Men jag har dock inget gips i mina garage heller...

Det är ju skillnad på garanti och reklamation. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren av en produkt. De kan med garanti aldrig förhandla bort en konsuments lagliga skydd i exempelvis konsumentköplagen eller i jordabalken.

Gällande belysningen är jag mest frustrerad. Säljaren hävdar som sagt att trivselhus inte använder plejd. Fast när det här huset beställdes så gjorde de det. Dock bytte de leverantör straxt efter. Det finns i avtal om styrning av dessa lampor, dock nämns ej plejd som lösning där. Men det är vad de hade vid byggandet av detta hus. Jag skiter i hur de löser det bara de lever upp till det som är avtalat. Men de är inte ens villiga att läsa de dokument de själva upprättat.
 
T TheGame skrev:
Flytspackel är nog inte orsak till mögel.
Och man kan visst ha vanligt gips i badrum :)

Om ni tvättar bort mögel kommer det tillbaka? Det kanske blev väldigt fuktigt under byggprocessen
Jag tänker att gipset aldrig skulle ha fått påväxt under de förhållandena som rått i det här garaget om de inte varit i kontakt med ett material som fört över fukt. Kan ju vara så att det blev fuktigt vid bygget, men påväxten har blivit kraftigare.
Det har ju som sagt inte tillförts en massa fukt i det här garaget. Det är ju en pensionär som brukar det och ja... Senaste året har det inte varit så mycket utflykter av förklarliga skäl.

Jag trodde att man frångått vanligt gips i badrum med tanke på de stora skadorna som blir redan vid små läckage. Fick den uppfattningen efter att jag haft ett vattenläckage i ett kök förut och haft försäkringsbolaget där. Köket revs totalt men angränsande, nyrenoverade badrum klarade sig tack vare att det använts oorganiskt skivmaterial.

Då det är omålade gipsskivor så har jag blivit avrådd från att försöka tvätta bort möglet. Då det skulle tillföra fukt.
 
nikasp
Alltså, menas att garaget är kallställt och att snöig bil körs in där vintertid?
 
nikasp nikasp skrev:
Alltså, menas att garaget är kallställt och att snöig bil körs in där vintertid?
Värme på i garaget. Inte mycket snö på bilen som körs in där. Som jag skrivit tidigare så körs den kanske en gång i veckan i snitt. Så inga stora mängder snö dras in.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
M minowi skrev:
Värme på i garaget. Inte mycket snö på bilen som körs in där. Som jag skrivit tidigare så körs den kanske en gång i veckan i snitt. Så inga stora mängder snö dras in.
Märkligt. Bor i Stockholm och har ett 19 kvm garage sedan 6 år som dock alltid är torrt (ej bil) samt +11 grader eller varmare året om. Gips och inget mögel eller rost på verktyg eller annat. Har alltid väl under 70% RH, nu 48%. Endast friskluftsgaller i nederkant av garageporten.
 
  • Skärmdump av en Tellus-app som visar temperatur och luftfuktighet i ett garage i Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag skulle också misstänka ventilationen i garaget, sen får man ju kolla i ritningar mm vad som ska monteras i garaget för att avgöra om det är garanti eller ej.

Att flytspackla mot vanlig gips är ganska vanligt skulle jag säga. Och jo du får visst använda helt vanlig hederlig gips i ett våtrum, såvida det till tänkta tätskiktssystemet tillåter detta (olika för olika tillverkare)

Vad gäller belysningen är bör det framgå av kontraktet hur det ska fungera med Plejdsystemet om detta fanns med från början. Sen kan man ju lätt ansluta mot en plejdenehet själv med mobilen och ställa in själv. (Om man inte har gatewayn eller batteripack så återställer sig vissa funktioner vid spänningsbortfall)
Jovisst får man använda kartonggips i badrum men detta sitter bakom tätskiktet. Här är gipset innerbeklädnad, och jag kan tycka att det är mindre lämpligt i ett garage där det dras in mycket vatten. Men håller med att ventilation är superviktig här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.