Jag behöver laga och bättra en del tegelfogar men har svårt att hitta något kalkbruk som överensstämmer någorlunda med existerande fog. Har ni något tips hur man får denna looken?

Närbild på tegelstenar med grov fogmassa där reparation och färgmatchning behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Rivputs, är dock inte kalkbruk och stenen är vita dolomit. Men vitfärgat, och kommer inte på något bättre. När fogen blivit torr, använd torr rot/skurborste över.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Rivputs, är dock inte kalkbruk och stenen är vita dolomit. Men vitfärgat, och kommer inte på något bättre. När fogen blivit torr, använd torr rot/skurborste över.
Rivputs var något nytt för mej. Används det till att foga tegel med?
 
Jag tycker det där ser ut som vanligt kalkbruk. Vanlig byggkalk i säck som man blandar med siktad sand från någon lämplig sandgrop (siktduk finns att köpa i olika grovlekar) och häller i tunnor eller gamla badkar och täcker över någotsånär lufttätt med byggplast så det får stå och våtsläckas ett par veckor. Sedan blandar man upp det med litet mer vatten och får ett ljuvligt lättarbetat och klistrigt kalkbruk med just den sortens sand i som man vill ha.
Köpt mursand är ofta för fin och har för jämn kortstorlek för att ge ett bruk som har minsta likhet med det du har men siktar man själv får man exakt rätt sand.

Det går inte att fylla i gamla kalkbruksfogar med någonting annat än rent kalkbruk. Är det cement i bruket lossnar det nya bruket från det gamla och ofta spräcker det dessutom sönder en massa stenar som man får knacka loss och byta. Cementinblandning är ett effektivt sätt att skaffa sig mera arbete.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tackar!

Byggkalk, är det ”Släckt Murkalk E”?
 
Japp. Om du blandar det med sand och så mycket vatten att det blir som ett tjockt bruk och sedan låter det stå och våtsläckas får du ett bra kalkbruk som du kan blanda upp med mer vatten till rätt konsistens.

Torrsläckt murkalk i pulverform är nämligen inte färdigt släckt. Den är släckt med vattenunderskott och därför finns det kvar en massa osläckta particklar i den. Dessa ger ett kort bruk med sämre vidhäftning och så tror folk att kalkbruk utan cementinblandning inte fäster.
Ordentligt våtsläckt kalk där alla partiklar är släckta är per definition mera som ett bruk men dels tål den inte frost och dels är den ju tyngre och svårare att transportera. Därför säljs släckt kalk som torrsläckt och så får man våtsläcka själv bäst man kan. Ju längre tid kalken fr stå och våtsläckas destu bättre blir den men redan efter två veckor går den att arbeta med.
Det lär finnas färdig våtsläckt kalk i vissa byggnadsvårdsbutiker men den är inte billig.

Förr hade de kalkgropar på byggen. De fyllde gropen med kalk och hällde på vatten och lät det stå medan de arbetade med grunden. Då grunden var färdig var kalken grundligt våtsläckt. Kuslot-Valter sade att ett av de sista kanske det sista bygget som han murade på där de hade kalkgropar var yrkesskolan i Vasa och den byggdes omkring 1950. Sedan blev det så mycket cement i alla bruk att det fungerade att blanda direkt med torrsläckt kalk.
Problemet är att för oss som inte är så skickliga murare brukar det vara svårt att få rätt proportioner mellan våtsläckt kalk och sand. Den våtsläckta kalken varierar ju i volym och vikt beroende på vattenhalten.
Därför är det enklast för en amatör att blanda torrsläckt kalk och sand i rätt proportioner i blandaren och sedan tillsätta vatten och sedan låta det stå och våtsläckas.
 
Är det kalkbruk på bilden så kan man krafsa ur det enkelt med en pinne typ.............Det mjölar sig direkt. Är det cementbruk är det stenhårt och måste fräsas ut.
 
S Stefan1972 skrev:
Är det kalkbruk på bilden så kan man krafsa ur det enkelt med en pinne typ.............Det mjölar sig direkt. Är det cementbruk är det stenhårt och måste fräsas ut.
Det känns som kalkbruk, är inte svårt att krafsa loss. Kan tom vara originalfogar sen 1936, iaf på norrsidan av huset.

Problemet är att fåglarna verkar gilla att äta av det på vissa ställen, så jag måste fylla på
 
H heimlaga skrev:
Japp. Om du blandar det med sand och så mycket vatten att det blir som ett tjockt bruk och sedan låter det stå och våtsläckas får du ett bra kalkbruk som du kan blanda upp med mer vatten till rätt konsistens.

Torrsläckt murkalk i pulverform är nämligen inte färdigt släckt. Den är släckt med vattenunderskott och därför finns det kvar en massa osläckta particklar i den. Dessa ger ett kort bruk med sämre vidhäftning och så tror folk att kalkbruk utan cementinblandning inte fäster.
Ordentligt våtsläckt kalk där alla partiklar är släckta är per definition mera som ett bruk men dels tål den inte frost och dels är den ju tyngre och svårare att transportera. Därför säljs släckt kalk som torrsläckt och så får man våtsläcka själv bäst man kan. Ju längre tid kalken fr stå och våtsläckas destu bättre blir den men redan efter två veckor går den att arbeta med.
Det lär finnas färdig våtsläckt kalk i vissa byggnadsvårdsbutiker men den är inte billig.

Förr hade de kalkgropar på byggen. De fyllde gropen med kalk och hällde på vatten och lät det stå medan de arbetade med grunden. Då grunden var färdig var kalken grundligt våtsläckt. Kuslot-Valter sade att ett av de sista kanske det sista bygget som han murade på där de hade kalkgropar var yrkesskolan i Vasa och den byggdes omkring 1950. Sedan blev det så mycket cement i alla bruk att det fungerade att blanda direkt med torrsläckt kalk.
Problemet är att för oss som inte är så skickliga murare brukar det vara svårt att få rätt proportioner mellan våtsläckt kalk och sand. Den våtsläckta kalken varierar ju i volym och vikt beroende på vattenhalten.
Därför är det enklast för en amatör att blanda torrsläckt kalk och sand i rätt proportioner i blandaren och sedan tillsätta vatten och sedan låta det stå och våtsläckas.
Tusen tack för en genomgående beskrivning! Det är inga stora volymer jag behöver så jag kanske kör på den svindyra färdiglagrade kalken

(tex https://ottossonfarg.com/produkt/kulekalk-malarkalk-25kg/)

Skall bara hitta rätt sorts sand också
 
N
Kalkbruk blir aldrig vit runt stenkornen, som på bilden.
Den blir grå, och på tegelbilden är det inte sand.
Man behöver ett bruk som är vitt från början, om man ska efterlikna fogen.
Finns ju vitt bruk när man murar mexitegel, som kan ha används i ditt fall.
 
N neo11 skrev:
Kalkbruk blir aldrig vit runt stenkornen, som på bilden.
Den blir grå, och på tegelbilden är det inte sand.
Man behöver ett bruk som är vitt från början, om man ska efterlikna fogen.
Finns ju vitt bruk när man murar mexitegel, som kan ha används i ditt fall.
Jag köpte kalkbruk på Bauhaus som jag började med, men den fogen blev helt kritvit så det syns typ 100 meter bort att den är annorlunda...
 
Detta bruk brukar vi köpa en liknande variant från bösarps som heter sim10/30 som är gjord för att matcha Simrishamns bruk som användes så mycket i Skåne så det är här jag gissar att du bor.
Du har ganska stor balast så sim20+ borde fungera bra.

Fräs ut och foga in, låt torka tills ytan blir "skrovlig" när du drar med fogpinne, blir det små sträck och pinnen blir kladdig är det för blött.
Låt torka 10-30 min till och borsta av med kalkborste.
Nytt fogbruk är alltid vitare men man kan ta ner det i ton med svagt blandad saltsyra för att matcha in bättre samt du får bort det du kladdat.
 
Redigerat:
L Lerstenstegel skrev:
Detta bruk brukar vi köpa en liknande variant från bösarps som heter sim10/30 som är gjord för att matcha Simrishamns bruk som användes så mycket i Skåne så det är här jag gissar att du bor.
Du har ganska stor balast så sim20+ borde fungera bra.

Fräs ut och foga in, låt torka tills ytan blir "skrovlig" när du drar med fogpinne, blir det små sträck och pinnen blir kladdig är det för blött.
Låt torka 10-30 min till och borsta av med kalkborste.
Nytt fogbruk är alltid vitare men man kan ta ner det i ton med svagt blandad saltsyra för att matcha in bättre samt du får bort det du kladdat.
Mycket intressant! Mitt hus ligger i Malmö (byggt 1936) och det finns andra saker på huset som verkar ha med Simrishamn att göra (takpannorna är stämplade Simrishamn t.ex). Så det är helt säkert Simrishamnsbruk.

Tusen tack för tipset om Bösarp, jag ringer dem på måndag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.