Hej Bullen!
Jag är en "Professional Homeowner" som Wranglerstar kallar det. Saknar dock tvingar, har några äldre skruvtvingar som aldrig passar och som är svåra att använda.

T.ex. sätta fast skivor eller dylikt som man ska såga, slipa, borra etc etc. Inte främst för att limma ihop egna skivor.

Kollade lite på Amazon och där verkar Bessey får höga betyg. Skulle gärna ha ett startkit, hittade det här men det är kanske väl dyrt: https://www.amazon.se/dp/B007K3TA7E/

Någon som har tips på bra startkit av tvingar? Har en tom Essbox som jag kan förvara dem i, annars använder jag T-Stak systemet till förvaring.
 
Jag gillar Wolfcraft kraftigare snabbtvingar, använder dem till det mesta. Har många andra typer av tvingar jag också använder men dessa är de smidigaste för den typ av jobb du beskriver. Kolla på Amazon eller Bauhaus.
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Jag har en uppsättning Irwin Quickgrip XP sedan 10år tillbaka.
Enorm klämkraft men kanske inte smidigast.

Av det du beskriver som kommande anv. område låter det som någon form av snabbtving är det du är på jakt efter. (y)
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Skulle också säga enhandstvingar och gärna den typen man både kan öppna och stänga med en hand.
 
ullet
Jag har många gånger saknat en tving som går att vända, alltså så att den trycker utåt istället för att klämma ihop. Tror att t ex Wolfcraft har en snabbtving som kan det. Så mitt förslag är att försöka hitta sådana.
 
ullet ullet skrev:
Jag har många gånger saknat en tving som går att vända, alltså så att den trycker utåt istället för att klämma ihop. Tror att t ex Wolfcraft har en snabbtving som kan det. Så mitt förslag är att försöka hitta sådana.
Irwin tvingarna är vändbara. (y)
 
ullet ullet skrev:
Jag har många gånger saknat en tving som går att vända, alltså så att den trycker utåt istället för att klämma ihop. Tror att t ex Wolfcraft har en snabbtving som kan det. Så mitt förslag är att försöka hitta sådana.
Jag tror inte jag sett en enda enhandstving som man inte kan göra det på.Tom de på biltema kan man det :cool:
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
ullet
L Lovan83 skrev:
Jag tror inte jag sett en enda enhandstving som man inte kan göra det på.Tom de på biltema kan man det :cool:
Se där, finns alltid nåt nytt att lära. Kollade mina Bahco-snabbtvingar, och du har rätt, det gick att vända dom. Tack för tipset! Kunde ha sparat mig en del huvudbry om jag fattat det tidigare.
 
ullet ullet skrev:
Se där, finns alltid nåt nytt att lära. Kollade mina Bahco-snabbtvingar, och du har rätt, det gick att vända dom. Tack för tipset! Kunde ha sparat mig en del huvudbry om jag fattat det tidigare.
Skönt att höra att man varit till nytta ;)
 
Jag tycker om de klassiska smidda Bessey tvingarna för träarbete. Med några sådana och ett par limknektar klarar man i princip allt en husägarekan behöva. De är dyra men håller länge.
Ju mer proffsig man blir destu fler behöver man men modellerna är de samma.

För svetsarben tycker jag att låstänger är bra. Jag har också en "Carver cramp" som jag tycker om och gärna skulle ha fler av men de verkar inte tillverkas längre.

C-tvingar fungerar och jag har några stycken men de är litet gammaldags. Tiden håller på att springa ifrån dem. Fast för det begagnatpriset jag betalade var de helt klart köpvärda.

Snabbtvingar och enhandstvingar har jag aldrig ägt och aldrig behövt. Någon gång har jag provat andras men de är opålitliga och har dålig klämkraft och går sönder hela tiden.
När jag behöver pressa någonting i motsatt riktning använder jag en liten skruvdomkraft som ursprungligen var tillbehör till en Zetor 25. Den är mer användbar och mångsidig än någon omvänd enhandstving. Liknande skruvdomkrafter brukar gå att hitta här och där.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Quickgrip XP sedan 10år tillbaka.
Jag med, 17 år going strong. Lagt till lite olika Bessey på sistone, de är bra de med. Men just snabbtvingar tycker jag Quickgrip är trevligare.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Jag med, 17 år going strong. Lagt till lite olika Bessey på sistone, de är bra de med. Men just snabbtvingar tycker jag Quickgrip är trevligare.
Minns jag fel eller var det närmare 400kg tryckkraft på XPn?
Håller bra gör dom, ovärderlig hjälp när man ensamsnickrar.
 
H heimlaga skrev:
Jag tycker om de klassiska smidda Bessey tvingarna för träarbete. Med några sådana och ett par limknektar klarar man i princip allt en husägarekan behöva. De är dyra men håller länge.
Ju mer proffsig man blir destu fler behöver man men modellerna är de samma.

För svetsarben tycker jag att låstänger är bra. Jag har också en "Carver cramp" som jag tycker om och gärna skulle ha fler av men de verkar inte tillverkas längre.

C-tvingar fungerar och jag har några stycken men de är litet gammaldags. Tiden håller på att springa ifrån dem. Fast för det begagnatpriset jag betalade var de helt klart köpvärda.

Snabbtvingar och enhandstvingar har jag aldrig ägt och aldrig behövt. Någon gång har jag provat andras men de är opålitliga och har dålig klämkraft och går sönder hela tiden.
När jag behöver pressa någonting i motsatt riktning använder jag en liten skruvdomkraft som ursprungligen var tillbehör till en Zetor 25. Den är mer användbar och mångsidig än någon omvänd enhandstving. Liknande skruvdomkrafter brukar gå att hitta här och där.
Men skruvtvingar kräver två händer i praktiken. De som bygger mycket brukar uppskatta att med en hand snabbt kunna fixera något tillfälligt, tex för att sätta en första skruv eller fler skruvtvingar. Snabbtvingar fyller andra funktioner och kompletterar snarare än ersätter skruvtvingar. De råder inget motsatsförhållande, en kan använda båda sorter.
Håller med om att smidda Bessey är helt suveräna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Men skruvtvingar kräver två händer i praktiken. De som bygger mycket brukar uppskatta att med en hand snabbt kunna fixera något tillfälligt, tex för att sätta en första skruv eller fler skruvtvingar. Snabbtvingar fyller andra funktioner och kompletterar snarare än ersätter skruvtvingar. De råder inget motsatsförhållande, en kan använda båda sorter.
Håller med om att smidda Bessey är helt suveräna.
Till det brukar jag använda hammare och spik. Att fästa ihop saker snabbt och effektivt.
 
H heimlaga skrev:
Till det brukar jag använda hammare och spik. Att fästa ihop saker snabbt och effektivt.
Jo, men det är inte alltid lador en bygger.
 
  • Gilla
cope och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.