Någon som har tips eller kan rekommendera en dräneringsbrunn med eller och en pump. Vill även ha nivålarm. Ser gärna att brunnen är max 400 för att underlätta tt hitta ett snyggt brunnslock i gjutjärn som smälter in bland betongplattorna ( i den utsträckning de kan smälta in).

Har ni tips och erfarenheter att dela med er av så tar jag tacksamt emot det.
 
Hur mycket rinner det rinner det i rören ???
 
tommib
Det är väl bara att köpa en valfri gårdsbrunn samt en pump. Nivålarm finns det flera sätt att lösa.

Jag har själv en gjuten pumpgrop under huset. Just nu sitter det en billig Meec-pump där som fungerar bra. Jag har köpt en inte billig Flygtpump som ska ner när allt är klart. Nivålarm finns via två givare, en från kjelle och en från wish, som är kopplade till larmet som vanliga brytande magnetkontakter.
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Tips är ju att brunnen är tillräckligt stor för att få plats med en pump med nivåvippa. Vår är tyvärr inte det, utan man måste i princip ha en pump med nivårör. För oss så slaggade nivåröret igen med jämna mellanrummet så det var rätt mycket underhåll av pumpen. I somras hittade jag dock en pump med utanpåliggande flottör. Den har funkat så här långt men det är nog hur man sänker ner pumpen, så det hade varit betydligt bättre med en vanlig nivåvippa.
 
J jonaserik skrev:
Hur mycket rinner det rinner det i rören ???
Vet faktiskt inte. Men har inte sett några mängder.
 
hlph hlph skrev:
Tips är ju att brunnen är tillräckligt stor för att få plats med en pump med nivåvippa. Vår är tyvärr inte det, utan man måste i princip ha en pump med nivårör. För oss så slaggade nivåröret igen med jämna mellanrummet så det var rätt mycket underhåll av pumpen. I somras hittade jag dock en pump med utanpåliggande flottör. Den har funkat så här långt men det är nog hur man sänker ner pumpen, så det hade varit betydligt bättre med en vanlig nivåvippa.
Varför är det att föredra en pump med nivåvippa? Är de mer driftsäkra?
 
Jag har fått offererat en BAGA Drän 60 och det är säkert en bra brunn med pump. Men den är 600 mm och det är inte helt lätt att hitta ett brunnslock till den som blir snyggt och inte för dyrt, då brunnen skall vara på en yta som är stenlagd.

Å andra sidan så har jag då nu förstått att 400 kan vara för tajt för nivåvippa. Sen har jag även förstått att en större brunn sväljer med vatten vilket gör att pumpen inte behöver starta lika ofta.

BAGA har inte egna betäckningar eller förminskningar så man skulle kunna ha ett mindre lock upptill.

kompus_villa_397px_1.jpg

https://www.baga.se/baga-villa-60-pumpstation/
 
M Mr L skrev:
Varför är det att föredra en pump med nivåvippa? Är de mer driftsäkra?
Vi hade en Grundfos KP250 AV, man var tvungen att rengöra nivåröret 4-5 per år. Det i sig var kanske inte hela världen problemet var väl snarare om nivåröret satte igen när man inte var hemma och kunde åtgärda det. Jag inbillar mig att nivåvippa är mycket mer okänslig dessutom finns det många fler och betydligt billigare pumpar att välja bland. Nu har vi en Flygt sxm 2 GW. Den har fungerat utan underhåll sen i somras. Men även den behövde man hänga upp bra så att flottörerna inte gick emot kanten på brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.