Bor i ett hus med både kommunalt vatten och en egen brunn som finns kvar med en liten pump och en 800W motor!
En tanke slog mig dock, tjänar jag verkligen på att köra den enskilda pumpen kontra vatten priset via kommunalt?
Eftersom pumpen drar 800w och går i princip hela tiden när jag vattnar i trädgården kan vi anta att den kostar cirka 0,8kr/h att köra!
men hur kan man räkna ut vattenförbrukningen i en vanlig slang för 1h?
Någon som räknat på det? Båda 2 är kopplade till lika stora gardena slangar, tror de är typ 1/2”
Hade varit kul o veta ifall någon räknat/ kan räkna på något liknande :) blir lite vatten nu när droppbevattningen är igång :)
 
  • Gilla
MGVD
  • Laddar…
På en timme lär du kunna pumpa ut 10-15 m3 ur din brunn, (om du har så mycket tillflöde dvs). Jag betalar 56kr/m3 i min kommun med moms och allt. Så ja det lönar sig.
 
I InsidersUnited skrev:
På en timme lär du kunna pumpa ut 10-15 m3 ur din brunn, (om du har så mycket tillflöde dvs). Jag betalar 56kr/m3 i min kommun med moms och allt. Så ja det lönar sig.
oj jäklar! Trodde inte kommunalt var SÅ dyrt tror du verkligen jag får ut 10-15m3 /h? Det begränsas väl rätt rejält av den smala slangen? Min enda erfarenhet är att fylla pool på 7-8000 liter... det tar ju nästan en dag? Oavsett brunnen vs kommunalt
 
Ingen aning, det beror på pumphöjd slangdimension etc. Har du en 50 mm slang och brunnen inte är djup så tror jag du kan få upp 10 m3 iallafall/timme. Men din brunn fyller nog inte det.
 
F Fredrik Christensen skrev:
oj jäklar! Trodde inte kommunalt var SÅ dyrt
Bara kolla kommunens VA-taxa , tänk själv att du får betala samma pris hela tiden, det är en komplett taxa för vatten och rening av avloppet, så om du vattnar din gräsmatta eller fyller poolen får du betala hela priset, .för varje m3 som vattemätaren visar, oavsett om du skulle bära det till diket.
 
J jonaserik skrev:
Bara kolla kommunens VA-taxa , tänk själv att du får betala samma pris hela tiden, det är en komplett taxa för vatten och rening av avloppet, så om du vattnar din gräsmatta eller fyller poolen får du betala hela priset, .för varje m3 som vattemätaren visar, oavsett om du skulle bära det till diket.

Jo men frågan återstår ju fortfarande, är det dyrare eller billigare än att driva en elpump?
 
Om din pump drar 800w så kostar det typ 1,5 kr i elförbrukning att pumpa upp kanske 10 m3.
 
Har för mig att jag läst att en vattenutkastare ger ca 0,2L/s.
Detta ger då 720L/h.

I min kommun kostar vattnet 13,08:-/m3

-> 9,4:-/h
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Jo men frågan återstår ju fortfarande, är det dyrare eller billigare än att driva en elpump
Om det är dyrare eller billigare, du får kolla kommuntaxan, jag och andra har på samma sätt med egen brunn och kommunalt, skulle aldrig vattna gräs/köksträdgård eller fylla poolen med kommunalvatten, alldeles för dyrt och då har jag en pump på 65 meter i hålet och den drar lite mer än din.
 
F Fredrik Christensen skrev:
Jo men frågan återstår ju fortfarande, är det dyrare eller billigare än att driva en elpump?
Nu har jag räknat på den VA-taxa som skribenten ovan har, då du inte har nämnt din. Ett ungefärligt elpris inkl allt är 1,60 kr/kWh. Det betyder att du kan köra din pump nonstop i 35 timmar innan den har kostat lika mycket som att förbruka 1 kubikmeter vatten. Pumpar du upp mer än 1 kubikmeter på 35 drifttimmar har det alltså lönat sig :rofl:!
 
I min kommun är det svinaktiga priser 26 kr m3 ( vatten + avlopp ) och fyller upp ca 15 m3 varje vår + all bevattning som jag inte vet volymen på. Pumpen drar ca 2 kW , det blir ca 13 timmars drift på den och poolen fylls på ca 6 timmar, så det blir inte hälften av .vad 1 m3 kostar kommunalt. Så vad du än gör så använd din brunn och glöm resten som du funderar på.
 
K
Jag har bara en 120 W pump, och med den fyller jag ett vattenkar på någon minut, via 50 mm slang, sedan går jag med vattenkannan därifrån. Pumpen är för klen för att det ska bli tillräckligt med flöde i min vattenslang, men det blir inte speciellt mycket ström.

Tror att ni kan ha nästan hur kraftig pump som helst, det kommer alltid att löna sig jämfört med det kommunala vattnet.
 
Tack för alla svar! Då har min kvällsfundering fått svar! Pumpen får går till allt i trädgården
 
Om vattnet är ok skulle jag aldrig anv kommunalt till nått annat än hushållet så att säga.

Har man egen brunn berörs man inte av ev bevattningsförbud i kommunen, du slösar heller inte andras vatten (ni delar ju, även om du betalar din del.. men blir det dåligt med vatten i kommunala linan drabbas ni alla).

Egen brunn stör bara dig, sinar den.. ja då är det ditt problem.. men som sagt.. när de andra har bevattningsförbud.. kan du ta ett eget beslut - utan att det drabbar ”alla andra” (om, har du grannar med egen brunn inom typ 100 m.. kan de påverkas lite).

Har själv egen brunn.. två va-pumpar (två olika hus/samma brunn).. plus en pump för att flytta va mellan tunnor.. då jag enbart vill vattna med regnvatten.. för att inte slösa på vårt brunnsvatten.. :cool:(y)
 
Köp en kanelbulle i månaden för det du sparar, smålänning ?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.