Hallå alla duktiga rörmokare!

Jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut vad jag behöver för att kunna koppla på en modernare köksblandare med diskmaskinsavstägning i mitt gamla kök!

Tack på förhand till alla som tar sig tid att svara!
 
  • Gammal köksblandare med två reglage ovanpå diskbänk av rostfritt stål och brun kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vaskanslutning med rör och vattenlås i behov av modernisering för ny köksblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Du köper först och främst en täckbricka av denna typ:

[länk]


Eller två av denna typ:

[länk]

Därefter gör du ett nytt hål i mitten med en:

[länk]

Sen är det bara att tuta och köra. Hojta till om du har funderingar kring rören och kopplingarna.
Tack för det bra svaret! Är osäker på rören och kopplingarna också, kommer jag behöva kapa bort dom gamla kopplingarna och sätta nya på rören, eller finns det övergångar? Kanske är en onödig risk med övergångskopplingar?
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi tar det i steg.

1. Kontrollera om du har och i så fall var avstängning sitter. Stäng varmt och kallt och testa sedan i kranen (både varmt och kallt) så att du med säkerhet vet att vattnet är av. Detta kan vara bra att veta innan. Passa på att märk varmvattenröret med en penna eller dyl.

2. Mät rörens diameter, helst med skjutmått. Standardmått är tex: 16mm, 15mm eller 12mm. Dvs verkar röret vara 12,4mm så är det förmodligen 12mm.

3. Köp nya kopplingar med rätt storlek och glöm inte stödhylsor, din nya blandare har förmodligen rörstumpar i slutet av anslutningsslangen men kan också ha lekande mutter, det avgör lite vad du ska ha för kopplingar, MEN, passa på att köp kulventiler, det vill säga kopplingar som ger dig möjligheten att i framtiden stänga av vattnet direkt under diskbänken om dem i dagsläget sitter bökigt till.

4. Kapa rören, inte med bågfil, investera i en liten rörkap (inte för långt ned, slangen ska räcka till kopplingen utan att spännas).

5. Montera kopplingarna på rören. (Du ser ut att ha målade rör, färgen behövs skrapas bort där kopplingen ska sitta)

6. Montera slangen från blandaren på kopplingarna.

Säg till om något känns oklart eller om du vill gå djupare in på något steg, ni andra i forumet får gärna lägga till om jag glömmer något.
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
Sen har du väl inget att koppla in avloppsslangen från diskmaskin på det avloppet?
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
Det stämmer!

Kommer att använda bänkdiskmaskin och släppa ut vattnet i vasken till att börja med. När större renovering av köket ska genomföras så kommer det ordnas för riktigt diskmaskin!
 
En bänkdiskmaskin kan du ansluta ”direkt” till befintlig kran med hjälp av ett extra vattenuttag/anslutning istället för ”pluggen” som sitter på vardera kanten av blandarfoten.

Nu vet jag inte om det är exakt denna som passar, men annars liknande,
https://www.vvsochbad.se/fm-mattsson-extra-vattenuttag-310641


Vad är det för blandare idag?
 
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En bänkdiskmaskin kan du ansluta ”direkt” till befintlig kran med hjälp av ett extra vattenuttag/anslutning istället för ”pluggen” som sitter på vardera kanten av blandarfoten.

Nu vet jag inte om det är exakt denna som passar, men annars liknande,
[länk]


Vad är det för blandare idag?
Jaha, det verkar ju vara riktigt smidigt!

Det är en gammal Mora, vet tyvärr inte modell/artikelnummer. Får googla lite och se om jag hittar något liknande för en gammal Mora, annars kanske beställa hem den du länkade och se om man har tur och den passar!
 
Det är ju faktiskt inte så dumt. (y)

Du har en gammal Mora temp: rsk 8317870.

Extrauttaget som omnämns passar vattenuttagen på sidorna.
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
Om någon annan halkar in på denna tråden och har samma bekymmer med samma köksblandare så har jag nu hittat lösningen för bänkdiskmaskin till just denna blandare.

Modellen: Mora Temp 160 c/c
Artikelnummer: 300020
RSK: 8317870

På bifogade bilden finns kopplingssatsen man behöver för att kunna ansluta bänkdiskmaskin till denna blandare.
 
  • Produktblad för Mora Temp 160 köksblandare och kopplingssats för anslutning till bänkdiskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Återkom gärna till forumet eller tråden när det är dags för de större ingreppen. Kul att du hittade en bra lösning! (y)
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
Ska byta gammal ma köksblandare med diskmaskinavstängning till ny blandare. Den gamla läcker och jag har inte kunnat få loss insatsen för att byta packning/ventil. Går det reparera den gamla kranen på något sätt eller gör jag rätt som vill byta till ny? Tacksam för svar. Gammal köksblandare med diskmaskinsavstängning monterad vid diskho, ser ut att behöva reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar med äldre köksblandare och synlig kalk samt korrosion under diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Irene Garner skrev:
Ska byta gammal ma köksblandare med diskmaskinavstängning till ny blandare. Den gamla läcker och jag har inte kunnat få loss insatsen för att byta packning/ventil. Går det reparera den gamla kranen på något sätt eller gör jag rätt som vill byta till ny? Tacksam för svar.[bild][bild]
Den går att laga, men frågan är om det är dags för en ny i alla fall?

Här har du annars hur du lagar den.
 
  • Gilla
Irene Garner
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Den går att laga, men frågan är om det är dags för en ny i alla fall?

Här har du annars hur du lagar den.
[media]
Tack, men det är det nog dags för en ny kran. Vill gärna ha tips på hur jag installerar en ny. Då jag inte har avstängningsventiler på rören under diskbänken vill jag också gärna ha tips/ veta om det går att installera här.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
I Irene Garner skrev:
Tack, men det är det nog dags för en ny kran. Vill gärna ha tips på hur jag installerar en ny. Då jag inte har avstängningsventiler på rören under diskbänken vill jag också gärna ha tips/ veta om det går att installera här.
Lägg gärna upp lite fler bilder på alla rör och anslutningar under diskbänken. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.