Sönderdelad cylinderformad elektrisk koppling med utsatta ledningar mot en plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart transformator med sladdar och en bruten cylindrisk koppling, mot en stenbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad cylindrisk elektrisk koppling med lösa bruna och blåa trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den cylinder formade kopplingen mellan ”ute” o ”inne” del har gått sönder. Se bild. Den bruna och blåa tråden ser ut att ha varit lödade men har lossnat. Min fundering är om jag helt enkelt kan skippa hela denna del och istället sätta vanlig kontakt hane plus hona (stickpropp)? Eller finns det någon elektronik i den delen? Transformatorn sitter ju före denna del...och den cylinder formade kopplingen verkar endast vara för att kunna ta kopplingen genom ett smalt hål?
 
Troligen ingen elektronik.
Jag hade ”öppnat” förskruvningen på den delen som sitter på kabeln, sedan skalat upp kabeln lite å lött om lödningarna, å satt ihop allt.

Att det har gått sönder beror troligen på att ”någon” har skruvat isär kopplingen på fel ställe.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen ingen elektronik.
Jag hade ”öppnat” förskruvningen på den delen som sitter på kabeln, sedan skalat upp kabeln lite å lött om lödningarna, å satt ihop allt.

Att det har gått sönder beror troligen på att ”någon” har skruvat isär kopplingen på fel ställe.
Ja, så skulle man kunna göra, men förskruvningen är gjuten med sladden så den får i så fall klippas bort...och då harjag inte så mycket nytta av att löda på de lösa trådarna...
 
det gick faktiskt att trycka igenom så mycket kabel att det går att löda fast dem...då ska jag bara fixa en lödkolv oxo....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.