Hej!

Min toalett beter sig märkligt. Det är en Laufen av nyare modell, sån modell där man måste lossa hela ryggstödet för att kunna öppna upp (inte vågat göra själv än)

Hänt flera gånger nu att efter jag spolat så fyller den inte på sig med vatten, utan händer ingenting. Sen efter en stund, ibland ett par minuter och nu senast efter 2 timmar så sätter den igång sig och fyller på tanken igen. Allt runt omkring som handfat och dusch spolar vatten som vanligt.

Både hela badrummet och toalettstolen är nytt, cirka 1 år gammalt bara.

Vad kan detta bero på, kan det finnas någon simpel lösning?

Mvh Tuff
 
Det är nog nått mekaniskt fel med påfyllningen så att kranar osv fungerar har inget med saken att göra.
Det är bara öppna upp eller anlita nån röris :)
Har ni köpt badrummet på helentrepenad så kontakta dom då det borde vara garanti på prylarna, dom kanske kan komma och avhjälpa felet
 
Eget vatten eller kommunalt?
Tänkte om trycket på vattnet spelar roll. Eget vatten varierar ju lite i tryck, eller tänker jag fel?
 
Min toalett är lika dan, fast i stället för att vänta måste jag skaka om toppen på toaletten. Jag har inte öppnat min ännu men jag antar att det är en flottör i som känner av när cisternen är tom / full och därmed styr vattenflödet. Jag tror att min flottör har klibbat / kalkat fast i sin ledstång och därmed inte känner att cisternen är tom och behöver påfyllas. När jag skakar min så faller den ner och vattnet fylls då på. Kanske är det samma i din?
 
T TheGame skrev:
Det är nog nått mekaniskt fel med påfyllningen så att kranar osv fungerar har inget med saken att göra. Det är bara öppna upp eller anlita nån röris :)
Håller med. Säkert något "mekaniskt" som har "geggat" ihop, typ flotör, ventil, "länkage". Borde normalt inte ske på bara ett år kan jag tycka. Vet dock inget om just denna toamodell. Har du bra/vanligt vatten eller någon form av "problemvatten"?
 
reklamera stolen
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Det finns delar i toaletten som känner när tanken är tom/full och skall reagera på detta. Som tidigare nämt så är det ju något fel på den mekaniken. Skulle någon händig öppna är det inte omöjligt att man kan se vad problemet är.. men jag säger som sist nämt. Filma när du spolar, samt när du lyfter på kranen (för att visa att vatten finns) filma också när du stänger och öppnar ventilen till toan (för jag antar att den är öppen) sen går du till återförsäljaren och visar detta och ber att få reklamera. Antingen vill dem laga den på plats eller så får du en ny.
 
B Byggsnyggen skrev:
Eget vatten eller kommunalt?
Tänkte om trycket på vattnet spelar roll. Eget vatten varierar ju lite i tryck, eller tänker jag fel?
Det är kommunalt, bor i ett helt vanligt villaområde.

Alfredo Alfredo skrev:
Håller med. Säkert något "mekaniskt" som har "geggat" ihop, typ flotör, ventil, "länkage". Borde normalt inte ske på bara ett år kan jag tycka. Vet dock inget om just denna toamodell. Har du bra/vanligt vatten eller någon form av "problemvatten"?
Vattnet ska vara helt normal vad jag vet om, bor i ett helt vanligt villaområde så ingen egen brunn eller så.
 
Tack för många bra svar.

Nu har det faktiskt fungerat precis som vanligt igen sen jag skapade tråden. Toaletten "satte igång" och fyllde sig själv igen helt plötsligt efter cirka 2 timmar sedan efter den gången har den fungerar helt normalt igen (än så länge iallafall)
 
T Tuff Fågel skrev:
Toaletten "satte igång" och fyllde sig själv igen helt plötsligt efter cirka 2 timmar sedan efter den gången har den fungerar helt normalt igen
Den blev säkert rädd att bli skrotad. :D Ibland visar jag upp vinkelslipen för trilskande prylar och då brukar de ofta skärpa till sig. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Honkmeister och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.