Hej!

Märkte nu när det snöade och blåste så mycket i Södra Sverige, att jag hade små drivor av snö på vinden.
tog givetvis bort dessa, men frågan är hur det kommit dit? :)

Takpannorna ligger på plats
Jag tror det kan vara så att när det blåser mot huset upp mot taknocken så blåser det in mellan takpannorna och nocken, under detta sen måste plasten som ligger där vara trasig.

Snödrivorna är ju inte stora men ändå och dessutom är det bara vissa ställen på vinden där de ligger?

som tur väl är, har snön enbart hamnat på plankorna man går på och inte på isoleringen.

ngn som kan ha ett annat svar? eller har råkat ut för samma problem? kan man fixa det från insidan på vinden eller man måste lyfta bort takpannorna?

sitter ju tunna plywood skivor på insidan har jag för mig det är.
mellan dessa och takpannorna ska plasten ligga va?
 
Rimligen har du någon form av ventilationsöppningar nere vid takfoten. Där ska luften strömma in för att ventilera vinden. Den snön som kom nu i dagarna var väldigt lätt och följer förmodligen med luftströmmen in. Det är i alla fall min teori om varifrån din snö har kommit.
 
andersmc skrev:
Rimligen har du någon form av ventilationsöppningar nere vid takfoten. Där ska luften strömma in för att ventilera vinden. Den snön som kom nu i dagarna var väldigt lätt och följer förmodligen med luftströmmen in. Det är i alla fall min teori om varifrån din snö har kommit.
kanske, men snön ligger endast där jag går alltså mitten på vinden och exakt under takspetsen,
hade blåst in borde det legat snö över hela vinden och inte just under/längs med taknocken.
 
Snailman
Jo det ska ju finnas öppningar vid takfoten, men sen ska det ju finnas öppning vid nocken oxå antingen ventiler högst upp på gaveln om du har typ sadeltak, har du valmat så ska ju nocken vara ventilerad.

Det jag skrive rovan gäller ju för tak som har råspont och papp på taket, vid andra takkonstruktoner kan det var lite annorlunda, men huvudprincipen är öppning för luftning både vid takfot och nock.
 
Snailman skrev:
Jo det ska ju finnas öppningar vid takfoten, men sen ska det ju finnas öppning vid nocken oxå antingen ventiler högst upp på gaveln om du har typ sadeltak, har du valmat så ska ju nocken vara ventilerad.

Det jag skrive rovan gäller ju för tak som har råspont och papp på taket, vid andra takkonstruktoner kan det var lite annorlunda, men huvudprincipen är öppning för luftning både vid takfot och nock.
Ok ingen hejare på vilket namn mitt tak har men ett klassikt upp och ner vänt v tak. antar att det kallas sadeltak??

Högarna är fina spetsiga, kan bara ha kommit in mellan plywood på insidan sen sipprat ner till dessa fina högar som fanns lite sporadiskt ut placerade på gången i mitten på vinden. tror snön har tagit sig in mellan takpannorna och nockpannorna eftersom de är "vågiga" udner där ska ju plast ligga och sen kommer plywooden. är denna då sönder så varje gång det blåser till så sipprar lite snö ner från plywooden ner på gången i mitten.

Får väl gå upp på taket när det är bättre väder ocg lyfta på pannorna för att se hur det ser ut där under.
 
Jag bor i ett nytt hus och har fått de två första vintrarna in snö på vinden. Detta tror jag beror på att vårt hus inte har någon nämnvärd takfot. Dvs vi saknar ett takstycke som sticker ut från ytterväggen. Detta tror jag medför att snö lättare når vinden genom luftningen. Husbyggarna som fortfarande bygger fler ettapper på området har lagt till tak på de hus som de bygger nu.

Det pågår en utredning om åtgärd på våra hus. Inget är beslutat ännu och vi som bor i husen med snö på vindarna håller på att driva en gemensam yrkande på konstruktionsfel. Så finns det någon i detta forum som har samma problem så skriv gärna vilken hustyp och tillverkare/designer som är på huset. Jag är nyfiken på om det är samma typ av takfot.

Mvh

Dan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.