Har ett rum där väggarna är putsade och innanför putsen finns nåt slags grått "tegel". Nu är det utanpåliggande el med kulo och stora utanpåliggande dosor. Jag tänkte ta och sänka in allt detta i väggen med lite vp-rör, dosor mm...

En del frågor har dock uppstått:

- Kan jag ha horisontiella vp-rör ca 20 cm över golvet? (Dvs en bra bit ovanför golvlisten...)
- Hur fäster jag vp-rör och dosor i väggen så att jag inte får med dem ut när jag rycker ur en sladd?
- Är det bara att spackla igen runt vp-rören/dosorna sen? Kommer ju gå ut massor spackel... tips?
 
fselin skrev:
- Kan jag ha horisontiella vp-rör ca 20 cm över golvet? (Dvs en bra bit ovanför golvlisten...)
- Hur fäster jag vp-rör och dosor i väggen så att jag inte får med dem ut när jag rycker ur en sladd?
- Är det bara att spackla igen runt vp-rören/dosorna sen? Kommer ju gå ut massor spackel... tips?
VP-rören kan gå i princip hur som helst i väggen. Däremot är det trevligt om de följer under tak eller över golv horisontellt och uttag och brytare vertikalt. Mycket enklare att 'se' hur de går då. Förr i tiden drog man så men idag drar man oftast kortaste vägen för att spara tid och material.

Spackla igen. Jag skulle använda ett cementbaserat spackel då det är starkare än gipsbaserat. Lite knöligare att hålla på med men mindre risk att nåt lossnar. Fixera rör och dosor så de inte flyttar sig när du spacklar. Sen sitter det.
 
fselin skrev:
Har ett rum där väggarna är putsade och innanför putsen finns nåt slags grått "tegel". Nu är det utanpåliggande el med kulo och stora utanpåliggande dosor. Jag tänkte ta och sänka in allt detta i väggen med lite vp-rör, dosor mm...

En del frågor har dock uppstått:

- Kan jag ha horisontiella vp-rör ca 20 cm över golvet? (Dvs en bra bit ovanför golvlisten...)
- Hur fäster jag vp-rör och dosor i väggen så att jag inte får med dem ut när jag rycker ur en sladd?
- Är det bara att spackla igen runt vp-rören/dosorna sen? Kommer ju gå ut massor spackel... tips?
Jag håller på med en massa saker samtidigt, bl.a. detta. Och jag gör så här:

Horisontell rördragning undviker jag i möjligaste mån förutom i nivå med kopplingsdosorna på väggen. Normalt sett går VP-rören lodrätt upp från apparatdosan. Även om du kommer att veta vart dessa går anser jag att man bör tänka på de som skall bo där någon gång efter dig. De kommer att tänka att här finns en apparatdosa och då bör rören gå uppåt och upp måste du ju väl förr eller senare då det inte finns kopplingsdosor i golvlistnivå.

Köp en betongspårfräs från ex Jula (ca 1200 kr), den fräser två spår 3 cm in i teglet som du sen antingen knackar sönder med stämjärn eller lättast med en bilhammare. Med bilhammaren gör du enkelt utrymme för dosorna med som du måste in 4,5 cm från färdig vägg med. Damsug med en spåndamsugare. Dra rören och blanda till gipsputs som du fyller igen spåren med enligt alla konstens regler, bl a fukta ytorna innan för god vidhäftning. Låt torka ordentligt. Ovanpå det så använder du vanligt spackel och avslutar med finspackel. Dosor och allt kommer att sitta som berg så det är inget att oroa sig för.

Sen microlitar jag allt för säkerhets skull, inte för att jag tror att det spricker vid spåren, utan för att gamla väggar spricker på andra ställen förr eller senare.
 
Gröna cirklar är där det finns rör framdraget. Tänkte komplettera med det röda, är det ok?

Ska även flytta på ett sånt där "tre hål i väggen"-uttag. Att el och data mm. ska ligga i skilda rör vet jag men hur nära kan dessa rör ligga varandra utan risk för störningar i datakoaxen?
 
  • el1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • el2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jockericsson
  • Laddar…
Ser helt OK ut och att 230 volten skulle störa datan är inte troligt
 
Håller med elmont, ser bra ut....
 
På bild två är den gröna cirkeln ett vanligt jordat uttag. Jag skulle gärna slippa ett uttag/täcklock i denna höjd. Kan jag ta bort dosan och bara förlänga röret?

Det som sitter nu är gammla små dosor med stålrör(?)... Eller ska man ha kvar ett täcklock där för att underlätta kabeldragning samt slippa dra om kabeln i stålröret?

Edit: Ungefär samma fråga för bild ett där det ska sitta en strömställare vid den gröna cirkeln... Ska jag behålla gammla dosan eller sätta in en ny där?
 
Sätt ett lock och måla/tapetsera så ser du det knappt, det kan vara bra att hitta i framtiden.
 
Jag är inte elektriker men har talat med sådana.

Jag har inte behållt grön dosa bild 2. Skarvmuff och vp-rör till ny dosa fungerar bra, putsat igen med gipsbruk.

Du behöver inte byta dosan på bild 1 om du inte anser att sådant här arbete är så roligt att du gärna passar på medan du ändå håller på.

Som sagt jag är inte elektriker och undrar om man får dra fast el genom apparatdosan för vippbrytaren, det är väl bara tändtråden som skall löpa förbi där eller är det möjligt att dra 3 ledare som löper vidare?

I mina fall kommer alla uttag från kopplingsdosor.
 
Det är inget problem att låta nolla och skyddsjord gå förbi brytaren, fasen finns ju redan.

Är befintlig dosa i metall skulle jag helst sanera bort den. Kan inte vara omöjligt att borra en serie hål runt om.

Prototypen

Och lekkamraten, varför skulle det inte gå med horisontella rör mellan uttagen? De flesta uttagen är godkända för överkoppling. Om du känner dig osäker så titta in i ett nybygge, samtliga tillgängliga kurvradier är representerade såväl ortogonal som diagonal dragning.
 
Lekkamraten skrev:
Jag är inte elektriker men har talat med sådana.

Jag har inte behållt grön dosa bild 2. Skarvmuff och vp-rör till ny dosa fungerar bra, putsat igen med gipsbruk.

Du behöver inte byta dosan på bild 1 om du inte anser att sådant här arbete är så roligt att du gärna passar på medan du ändå håller på.

Som sagt jag är inte elektriker och undrar om man får dra fast el genom apparatdosan för vippbrytaren, det är väl bara tändtråden som skall löpa förbi där eller är det möjligt att dra 3 ledare som löper vidare?

I mina fall kommer alla uttag från kopplingsdosor.
Nä, du är inte elektriker... :)

Det går alldeles utmärkt att dra 3 ledare som löper förbi... (dock ej blanda olika faser bakom strömbrytaren, men de e ju överkurs.)
 
prototypen skrev:
Är befintlig dosa i metall skulle jag helst sanera bort den. Kan inte vara omöjligt att borra en serie hål runt om.
Jag plockade bort en gammal dosa ur lättbetong på det viset härom kvällen. Borra runt den tämligen tätt, bänd lite och vips så kommer dosan. Det går alltid att ta bort pryla om man inte behöver ta bort dem hela i ett stycke =)
 
el_richard skrev:
Nä, du är inte elektriker... :)

Det går alldeles utmärkt att dra 3 ledare som löper förbi... (dock ej blanda olika faser bakom strömbrytaren, men de e ju överkurs.)
Tack, det är ju det som gör detta forum så bra, att alla kan hjälpa alla till en samlad förtjänst för alla :D
 
P
Lekkamraten skrev:
Köp en betongspårfräs från ex Jula (ca 1200 kr), den fräser två spår 3 cm in i teglet som du sen antingen knackar sönder med stämjärn eller lättast med en bilhammare.
Jag fällde in en kortare bit i betonghålsten med hjälp av handslägga och huggmejsel. Lite svettigt men fungerar det också :)
 
Är det puts och betonghålsten (som det verkar vara i detta fallet) kan det kanske vara aktuellt att göra jobbet manuellt med hammare och mejsel eller med mindre mejselhammare? Så fort man sätter en roterande skiva i putsen får man X antal timmars saneringsarbete som ett brev på posten. Har spårat in kortare sträckor elrör med min borrhammare satt på bilningsläge. Dammar _betydligt_ mindre än vad det gör med trissa.

Ska du fälla in apparatdosor har Harald Nyborg en billig hålsåg för stenmateriel som funkar finfint. Vill du få till större hål går det bra att borra småhål i cirkel med ett vanligt betongborr. Ofta behöver du inte ens köra med slagborr/hammare utan det räcker att sätta borret i skruvdragaren och borra på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.