På min fjärrkontroll finns ovannämnda alternativ som inställning och läser man bruksanvisningen tycker jag inte man blir klokare på det hela.
Auto:
*Värmepumpen väljer driftsätt automatiskt beroende på inställning och temperatur inomhus och utomhus.
* Driftslampan blinkar under valet av driftsätt.
*Driftsättet ändras vid behov var 30:e minut.

Heat:
* I läge Heat tar det en stund för apparaten att värmas upp.
Driftslampan blinkar under tiden.

Cool:
* Låter dig njuta av kyleffekten till den temperatur du valt.

Vilken av dom första alternativen är smartast att använda och vad exakt är skillnaden? Ställer jag in 22°C på fjärrkontrollen ska den väl hålla 22°C i båda driftlägena?
 
Har du den på auto och ställer den på 22 grader så kommer den att värma om temperaturen är under 22 och kyla om temperaturen är över. Heat är bara värmning, cool bara kylning. Sen kan du ju själv räkna ut vad som är smartast att ha den inställd på så här års.

(Eller okej då: säg att ni till exempel lagar en massa mat och ugnar och spisar går, så temperaturen stiger över 22 grader. Då kommer pumpen vilja kyla. Lite onödigt kanske, går åt energi i onödan.)
 
Hej jag kör alltid min luft/luft i heatläget nu på vintern.
Som tidigare sagts blir ekonomin lidande av att köra i autoläge nu i vintertid (om den skulle börja kyla utav någon anledning).
 
Hej!
Ja, enligt installatören av vår pump är det bara heatläget som gäller på vintern och maxhastighet på fläkten...
 
Beror sig lite på vilket märke
själv kör jag med en sanyo 91 och denna fungerar bäst i auto läget.
 
Använd aldrig autoläget på vintern, då börjar den köra luftkonditionering såfort temperaturen stiger över 22 grader! Mycket bättre att den bara stnger av sig då...

Har hört talas om personer som haft ordentligt förhöjd elförbrukning bara för att pumpen slagit över mellan värme och kyla som den vill.
 
Heatläget är det om gäller på vintern.
Heat, 22 grader och fläktläge 3/5 räcker för att värma vårt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.