Hej!
Håller på att ta bort gammal brun färg från sockeln, ska reparera med puts och slutligen måla i annan kulör (oh yes).
Jag har skrapat med spackelspade, stämjärn och färgskrapa men vissa stycken sitter som berget. För att inte tala om hur förbannat slitigt det är att skrapa skrapa skrapa. Då har jag läst mig till, här på byggahus bland annat, att slipa bort envis färg med diamantslipskiva till vinkelslip. Det är jäkligt effektivt, lite FÖR effektivt egentligen. Blir lätt gropigt, man måste vara superlätt på handen. Och fy fasen vad tungt det är för ett par klena armar!
Jag funderar då på om det skulle gå med en excenterslip? Tycker de är mycket lättare att hantera. Finns det någon skiva till en sådan som skulle vara bra nog att slipa bort färg?
Bifogar lite bilder för nöjes skull :) Delvis nedskrapad brun färg på en hussockel med synliga gråa putsreparationer och gul tegelfasad ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sockel med delvis bortskrapad brun färg som visar underliggande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg använda för att ta bort färg ligger på träbänk: spackelspade, stålborste, hammare, stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund där gammal brun färg tas bort för att förbereda för putsning, med en vinkelslip på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Ska du ta bort färgen runt hela huset är tanken? Finns ju inget bruk som fäster på det du gjort, utan att bygga.
Kör weber tunnputs ef sockel 260, så slipper du slipa bort färgen. Man brukar ju använda glasfibernät i första vändan.
 
N neo11 skrev:
Ska du ta bort färgen runt hela huset är tanken? Finns ju inget bruk som fäster på det du gjort, utan att bygga.
Kör weber tunnputs ef sockel 260, så slipper du slipa bort färgen. Man brukar ju använda glasfibernät i första vändan.
Där jag håller på just nu, på en utbyggnad, har det målats med nån plastfärg som släppt och blivit bubblig och håller fukt i putsen. Har kunnat dra loss stora färgremsor, skrapat lite och slipar nu bort resten. Målet är detsamma oavsett metod: att reparera och måla om sockeln i annan kulör. Kan ju inte putsa på lös färg och puts.
Återkommer med bilder när jag kommit en bit till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.