Hej!
Vi planterade 15 meter Hagtorn för ca 2,5 år sedan. i mars 2021 såg jag märkliga spår i gräset, sork. De har grävt ner sig under buskarna och käkat rötterna på några av buskplantorna. 6 veckor senare såg jag två buskar låg ner på marken(efter en blåsig kväll). Jag petade ner buskarna i jorden igen och stadgade upp med blompinnar o ny jord. Stampade till marken som hade mkt håligheter efter sorkarna. Jag kunde se att de gnagat av rötterna helt, som den lånade bilden visar. (jag tror de käkat på 3-4st buskar o sen stuckit vidare)

Märkligt nog så har buskarna ändå små knoppar, kanske det fanns vatten kvar i busken. De buskar som inte blev ätna har knoppat i större utsträckning, men för tidigt att dra några större slutsatser. Jag har vattnat jorden vid 2 tillfällen, i hopp om att buskarna kanske börjar bilda rötter igen.

Jag är skeptisk att buskarna överlever, eller i alla fall tar sig något nämnvärt. Någon som vet om buskarna kan få nya rötter? Eller är det bara frön som kan utveckla nya rötter? ...visst kan vi köpa några nya plantor om de inte klarar sig.


En avgnagd rot av en Hagtornsbusk som ligger på gräsmark, skador av sork synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer nya rötter och de kan mycket väl gå bra om sorkarna nu inte kommer tillbaka. De får väl lägga något års tillväxt på att bygga upp rotsystemet igen så de skadade kommer växa sämre än de andra. Men blir du inte av med sorken så spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara bra att klippa ner det som är ovan jord för att förbättra balansen mellan bladmassa och rotsystem.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att klippa ner det som är ovan jord för att förbättra balansen mellan bladmassa och rotsystem.
Buskarna är relativt små, även om de mer än dubblat sin storlek på 2 år. Typ 65 cm höga men rätt taniga fortfarande. Stammen direkt ovan jord är väl som en tumme i tjocklek, och 2-3 st sådana tummar som grenar sig upp o blir mkt smala mot mitten/toppen. Men de kanske behöver trimmas ner ändå? ..ifall blir det väl till hösten/vintern när de börjar sova? Jag ska se till att de får extra mycket vatten.
 
H Harmagedon skrev:
Det kommer nya rötter och de kan mycket väl gå bra om sorkarna nu inte kommer tillbaka. De får väl lägga något års tillväxt på att bygga upp rotsystemet igen så de skadade kommer växa sämre än de andra. Men blir du inte av med sorken så spelar det ingen roll.
Skönt att höra. Jag kan inte om sorkar men jag tror inte de kommer tillbaka. Något fick dem att ge sig vidare - eftersom de bara åt på bara åt en snabbis och har inte synts sen dess.
 
BirgitS
Dracula Dracula skrev:
Buskarna är relativt små, även om de mer än dubblat sin storlek på 2 år. Typ 65 cm höga men rätt taniga fortfarande. Stammen direkt ovan jord är väl som en tumme i tjocklek, och 2-3 st sådana tummar som grenar sig upp o blir mkt smala mot mitten/toppen. Men de kanske behöver trimmas ner ändå? ..ifall blir det väl till hösten/vintern när de börjar sova? Jag ska se till att de får extra mycket vatten.
I det här fallet gällde det att beskära dem nu för att det inte ska bli så mycket blad att de dör pga. vattenbrist. Få rötter påverkar förmågan att suga upp vatten.

Du får inte vattna för mycket heller för då kan de dö av det. Jorden ska vara fuktig men inte blöt.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.