Pojken kom hem från dagis med den här biten (ca 10 cm lång). Är det asbest?
 
  • Bit av okänt material med mögelaktiga fläckar på träyta, omkring 10 cm lång, misstänkt asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som det! Tvätta händerna på telningen (har du väl redan gjort?) och ta ett allvarligt snack med förskolepersonalen imorgon.
 
Jag gick till dagiset och tittade. Byggnaden är ganska ny och det har inte funnits någon gammal byggnad där tidligare. Hittade inga andra rester. Jag tror nästan att det kan vara från förorenad mark eller ha kommit dit på något annat sätt.
 
  • Gilla
MalinStr
  • Laddar…
Omöjligt att svara på utifrån den bilden.
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
ser ut som en skärva från ett eternittak
 
Barn hittar det mesta, glasskävor, gamla spik, lustiga sten. I storstäderna tyvärr även knarkgömmor och kondomer.
Din bild är ganska oskyldig i sammanhanget. På en del fastigheter fanns gamla soptippar innan hus byggdes. Det kan vara fallet i ditt dagis. Kommunen bör veta.
JJag tror inte på eternik-teorin från bliden. Din bit har en våglängd på omkring 1 cm, det är mycket mindre än ett eternittak.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ser man på brottytorna, är de slitna, vilket antyder att den lilla biten, av vad det nu är, hängt med ett tag.
Hur som helst. Vad det än är, så är det varken giftigt etter vasst. Så under inga omständigheter, löpte din telning någon fara.

Staffans
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Är är några bilder till. Jag har skickat den för analys, om fler bitar dyker upp på lekplatsen.
Hand i blå handske håller en bit ben som hittats på en lekplats, grus och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i blå handske håller en brun stenbit mot en suddig bakgrund av naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Det liknar mer tegel än eternit. Hur som helst, står din reaktion, inte på något vi i proportion till "skaderisken".
Som sagt. Asbest är inte giftigt och sålunda är ditt månande om ditt barns hälsa, i detta fall, fullständigt bortkastad.
Internet kan få, vanligtvis förnuftiga föräldrar att uppföra sig helt oresonligt.

Staffans
 
  • Gilla
PontusAP och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det liknar mer tegel än eternit. Hur som helst, står din reaktion, inte på något vi i proportion till "skaderisken".
Som sagt. Asbest är inte giftigt och sålunda är ditt månande om ditt barns hälsa, i detta fall, fullständigt bortkastad.
Internet kan få, vanligtvis förnuftiga föräldrar att uppföra sig helt oresonligt.

Staffans
Du har rätt, jag är den oroliga typen. Men eftersom det är en plats som barn leker tycker jag att det är okej att vara säker.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Ronald1978 skrev:
Du har rätt, jag är den oroliga typen. Men eftersom det är en plats som barn leker tycker jag att det är okej att vara säker.
Omtanke, är en god egenskap. Men här försöker du skydda dem mot en fara, som inte finns.
Men. Blir du lugnare, kan det vara mödan värd:).

Staffans
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Enklast (och billigast) hade varit att packa in det misstänkta materialet i plast, märka paketet med 'asbest' och kontakta kommunens avfallshantering med fråga om var det ska lämnas.
 
Staffans2000
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Enklast (och billigast) hade varit att packa in det misstänkta materialet i plast, märka paketet med 'asbest' och kontakta kommunens avfallshantering med fråga om var det ska lämnas.
Ännu enklare, billigare och lika bra, hade varit att göra ingenting.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ännu enklare, billigare och lika bra, hade varit att göra ingenting.

Staffan
Eftersom TS har barn och dessa gärna pillar på allt, tycker jag det är lämpligast att göra sig av med den misstänkta asbesten på det korrekta sättet.
 
Staffans2000
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom TS har barn och dessa gärna pillar på allt, tycker jag det är lämpligast att göra sig av med den misstänkta asbesten på det korrekta sättet.
Barnen kan pilla på, bäst de vill. Asbest är ett mineral som endast kan vara skadligt vid upprepad och långvarig inandning. Rökning är i de flesta fall ett nödvendigt komplement. Så om inte de små med hjälp av mortel, förbereder sig själva för ett liv som Kokainsniffare, löper de ingen fara alls. De kan till och med äta upp den!:D

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
DaDolly och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.