H
Hej, jag har en fråga angående avluftning av avlopp. För 11 år sedan så byggde vi om badrummet på övervåningen, detta gjordes av min dåvarande sambos familj som alla tre jobbade i byggsvängen. Jag förutsatte att de hade koll på alla regler eftersom de hade byggt x-antal badrum tidigare. Nu är det så att avluftningen är inbyggd i badrumsväggen (yttervägg), tydligen oerhört korkat har jag fått lära mig i efterhand... Problemet vi har är att det med jämna mellanrum luktar avlopp i båda badrummen, både uppe och nere. Finns det någon lösning på detta utan att behöva riva sönder badrumsväggen för att komma åt den inbyggda avluftningen? Det finns bilder på allt så jag vet exakt var i väggen den sitter, men vi vill ju väldigt ogärna förstöra tätskiktet om det finns något annat alternativ.

Mycket tacksam för svar!
 
Vart mynnar avluftningen? Att själva röret är inbyggt i väggen borde inte vara något problem.
 
H
useless useless skrev:
Vart mynnar avluftningen? Att själva röret är inbyggt i väggen borde inte vara något problem.
Det ser ut så här, det såg likadant ut innan renoveringen också (original), bortsett från att det gick att komma åt under en skiva bakom handfat/väggfast toalett. Så det har aldrig gått ut (om det är det korrekta), jag är helt talanglös på ämnet ska tilläggas.
 
  • Öppen vägg med exponerade rör och isolering under pågående renovering av badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man har alltså byggt in en vakuumventil i väggen? Det är inte helt rätt och en potentiell källa till fuktproblem.
 
Går inte komma åt bakifrån och skarva på den?
 
  • Gilla
HLarsson86
  • Laddar…
Det går inte att komma åt den utifrån, eller har ni tegel/ putsad fasad som inte är så lätt att återställa?
 
H
mexitegel mexitegel skrev:
Det går inte att komma åt den utifrån, eller har ni tegel/ putsad fasad som inte är så lätt att återställa?
Vi har träpanel så det skulle vara möjligt att komma åt den utifrån. Men vad blir nästa steg? Jag antar att den måste gå uppåt och inte bara ut, eller är jag ute och cyklar?
 
H
useless useless skrev:
Man har alltså byggt in en vakuumventil i väggen? Det är inte helt rätt och en potentiell källa till fuktproblem.
Jo så här i efterhand har jag förstått att det inte är så man gör, jag litade på att de visste vad de gjorde. Jag hoppas verkligen att det finns något sätt att lösa problemet...
 
Ja, den bör antingen gå ut genom taket. Finns det redan en stam med avluftning genom taket räcker det med en vakuumventil, men då bör den sitta så att den går att byta och inspektera.
Ett vanligt fel är att gummit blir hårt efter några år och ventilen släpper ut fuktig luft i utrymmet där den sitter vilket kan orsaka stora skador. Risken är att det är det som har hänt om det luktar avlopp...
 
H
useless useless skrev:
Ja, den bör antingen gå ut genom taket. Finns det redan en stam med avluftning genom taket räcker det med en vakuumventil, men då bör den sitta så att den går att byta och inspektera.
Ett vanligt fel är att gummit blir hårt efter några år och ventilen släpper ut fuktig luft i utrymmet där den sitter vilket kan orsaka stora skador. Risken är att det är det som har hänt om det luktar avlopp...
Åh nej... Men hur ska man dra det sen om man sågar upp det utifrån? Det måste väl gå uppåt, men där sticker takfoten ut
 
Vad har ni för typ av avlopp? Enskilt eller kommunalt? Finns det någon avluftning som slutar öppet på taket?
 
H
useless useless skrev:
Vad har ni för typ av avlopp? Enskilt eller kommunalt? Finns det någon avluftning som slutar öppet på taket?
Det är kommunalt. Oj, det vet jag faktiskt inte, kan jag se det på något enkelt sätt? Borde finnas i ritningarna om inte annat antar jag...
 
Med kommunalt avlopp är det inte lika viktigt med öppen avluftning. Enklaste lösningen är kanske att öppna utifrån så att man kan plugga det där röret på ett bra sätt och sen sätta en vakuumventil i badrummet på ett avstick under handfatet eller liknande?
 
H
useless useless skrev:
Med kommunalt avlopp är det inte lika viktigt med öppen avluftning. Enklaste lösningen är kanske att öppna utifrån så att man kan plugga det där röret på ett bra sätt och sen sätta en vakuumventil i badrummet på ett avstick under handfatet eller liknande?
Aha, så det kan räcka med en ventil under handfatet, bara man pluggar igen det gamla. Det var skönt att höra! Jag såg en hel badrumsrenovering framför mig... Då är det bara att kontakta snickare och rörmokare då, för den här gången ska det göras ordentligt! Stort tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.