Hej!
Jag skall göra det nu snart klassiska bila upp källarplattan, isolera, gjuta ny platta med golvvärme.
Plattan är gjuten med kantbalk. Kantbalken är ca 30 cm djup med en bredd av 45-50 cm, dvs kantbalken går in 20-25 cm innanför källarväggen. Ganska normalt skulle jag tro. Idag är källaren och plattan helt oisolerad. Från ovansidan av befintligt golv är det 35-40 cm ned till berg. Jag räknar med att lägga 5-10 cm singel, 20 cm isolering och 10 cm betong. Nu till frågan!

Jag gör allt detta arbete för att få ett varmt golv med god isolering under, men vad händer vid kantbalken? Det blir ju ingen isolering mellan det nya betonggolvet och kantbalken. Källaren är av soutterängtyp, dvs tre sidor under mark och en sida i markplan. Källarväggen kommer att isoleras, men naturligtvis inte under kantbalken. Jag misstänker att mycket värme kommer smita ut i denna köldbrygga!!

Har ngn erfarenhet av en konstruktion där man isolerar på insidan mot kantbalken, dvs mellan själva plattan och kantbalken. Eller finns det andra förslag?
 
Detta problem får man nog leva med om man i efterhand ska bila ur och isolera en gammal källare. Det blir helt enkelt sämre eller ingen isolering på vissa ställen (ytterväggar). Om du får in någon centimeter isolering på kantbalken så är det givetvis bättre än ingen alls. Jag har gjort klart ett rum i min källare hittills där det var mycket berg i dagen och kantbalkar. Jag valde att fylla ut med lösleca och att sedan gjuta med EPS för att kunna få någon vettig isolering.
 
Ok, skall jag tolka det som att du inte gjöt ihop golvet med kantbalken utan låter isoleringen, se bifogad bild.
 
  • Konstruktion.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, skall jag tolka det som att du inte gjöt ihop golvet med kantbalken utan låter isoleringen, gå upp till golvytan mellan balk och platta, se bifogad bild.
 
Är osäker på hur du menar... Alltså det beror ju på hur långt det är från kantbalkens ovankant upp till "färdigt golv" om och i så fall hur mycket isolering man kan få in ovanpå kantbalken. I just mitt fall fick jag kanske in 5 cm EPS ovanför kantbalken men 20-25 cm på andra ställen. Som ja nämnde tuidigare så är handlar det om att om man kan få in ngn islering ovanpå kantbalken innan man gjuter så är det givetvis bättre än ingen isolering alls. Om det inte finns plats för isloering så är det väl bara att bita i det sura äpplet och gjuta direkt på kantbalken antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.