Hej!

Vi har ett skruttigt prefabhus från 50-talet. Vi har bott här i 1,5 år. För ca 1 månad sen började det lukta väldigt äckligt från en renslucka som vi har i källaren. Vi har frågat omkringliggande grannar vad man ska göra åt problemet men ingen har samma konstruktion som vi.

Det finns ett långt rensband som hänger på väggen där nere... Känns hyfsat äckligt att hålla på med det. Jag tror inte att det är något stopp i avloppet eftersom allt rinner undan. Vi spolade vatten i rensluckan i säkert en halvtimme och allt rann bort. Vi har nu försökt isolera luckan så vi ska slippa få in lukten i huset men vi undrar ju fortfarande vad det beror på. Det har aldrig luktat förut.

Till saken hör att en granne berättade att han som "bodde" här innan oss fick ta hit någon firma som spolade avloppet ca 1 gång/år. Han trodde det var någon rot som vuxit igenom. Andra sakunniga har sagt till oss att det inte är troligt eftersom det är gammal gjutjärnsledning. Att han som bodde här innan fick stopp har vi fått förklarat för oss berodde på att han knappt använde avloppet (fanns bara vatten i köket) så järnbakterier kunde växa och bilda en propp i avloppet.

Nån som vet hur man ska bete sig? Om det ska spolas var vänder man sig då?

Hoppas nån vet..
 
Att det luktar från luckan beror på att den inte är tät. Avlopp luktar avlopp även när allt funkar som det ska, det är därför det finns vattenlås.;)
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Jag vet! Jag tänkte så också men sen började grannen oroa mig. Och så har det aldrig luktat tidigare. Hur kan det komma sig då?
 
Hur ser luckan ut, är den bökig att täta?
 
Det är en fyrkantig plåtbit som ligger på en ojämn sliten träram. Vi tätade genom att proppa en kasse full med mineralull och trycka ner. Men på något sätt smiter lukten förbi ändå..
 
Det är alltså ett lock till en brunn, eller sticker det upp något rör därnere?
 
Det är ingen brunn tror jag. Det finns inget vattenlås. Det är som en fyrkantig tratt som går rakt ner i ca 2 dm och sen böjer av 90 grader så att den går vertikalt ut från huset. Där sitter det som en kant så man kan inte titta in mer än några cm. Det är där rensbandet ska kunna komma in.
 
Går det inte att täta med silikon eller stryk asfalt över luckan. Fungerar ventilation på avloppet? Har du undertryck inne, vanligt när man eldar i öppen spis eller kamin. Är det ett eget avlopp mod. trekammare?
 
Aha! Kan vara det det beror på. Vi har vedpanna. Fast det har vi haft hela tiden så det förklarar inte varför det inte luktade förut. Men det är väl bara att prova olika tätningsmetoder tills vi hittar något som funkar. Om det inte är för att det är stopp så behöver vi ju inte oroa oss.

Tack för alla snabba svar!
 
Ja just ja. Det är kommunalt avlopp.
 
Se till att ha friskluft ventilen i pannrummet öppen. Lycka till med tätningen.
 
Täta med något tätmedel, gör rent ytorna innan. Jag förstår inte riktigt hur det der ut, men är luckan tät så kommer ju inte lukten upp.
 
Kolla så att brunnslocken ligger på ordentligt. Altså de som ligger utanför huset "nedströms"
Vi hade problem med dålig lukt och de berodde på att ett utav brunnslocken utomhus inte låg på ordentligt. När det blåste ute så pressades luft in=dåligt lukt...

/sponken
 
Vi har ingen brunn utanför huset. Det går direkt till gatan utanför. Det luktar fortfarande massor trots atrt vi har supertätat. Har fått höra att det kan bero på att tjälen går ur marken nu.. Fast det låter konstigt. Vi pratade med kommunen och dom tyckte det lät som vi hade ett väldigt primitivt system.

Det ska komma en rörmokare hit och fixa en kran i källaren så vi tänkte fråga honom. Hoppas vi kan gjuta igen den. Nu har vi levt med bajslukt i hela huset av och till i över en månad...
 
Är du säker på att det kommer enbart från luckan?
Jag har varit med om både porer i gamla järnrör och skarvar som öppnat sig bara liiite. Bägge varianterna kan ge MKT lukt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.