Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det beror på bil. På de tidigare Nissan Leaf jag haft så har det gått att ställa in 10/16A via laddboxen (Schuko dvs 1 fas) men bilen tog allt vad den fick utan möjlighet till inställning.

Men med teslan så ställer jag in en max-spänning i laddboxen (upp till 32A trefas) med en fysisk switch.
Sedan ställer jag in i bilen vad jag vill ha för nivå, från 5A (eller 3A?) till 16A trefas.

Hade jag då kört min Leaf med Teslas "dumma" laddbox så hade jag varit begränsad till att ladda med den nivån som var inställd vid montering..
Då hade det varit intressant med en "intelligentare" laddare som kan styra laddnivån baserat på husets övriga förbrukning.
Det låter på din beskrivning som att det i båda fallen är laddboxen som sätter maxbegränsning på hur mycket bilen får lov att ladda. Själva laddströmmen som sedan faktiskt tas ut görs av bilens laddare.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det låter på din beskrivning som att det i båda fallen är laddboxen som sätter maxbegränsning på hur mycket bilen får lov att ladda. Själva laddströmmen som sedan faktiskt tas ut görs av bilens laddare.
Tja, laddboxen har alltid en gräns som sätter hur mycket som kan tas ut maximalt, oavsett vad bilen kan eller vill ta mot.

Men, om man (som man faktiskt rätt ofta vill) önskar en lägre gräns än den som laddboxen maximalt kan leverera varierar det. Många bilar kan reglera det själva, men långt från alla. För de bilar som inte kan ställas in på mindre än "max" behöver den styrningen ligga i boxen.
 
Vi har skaffat oss en begagnad Hyundai Ioniq elbil som vi än så länge laddar från vanligt vägguttag (10A) Hastigheten är egentligen inget problem men skulle vilja ha en egen avsäkrad matning till elbilen och då passa på att få till 16A enfasladdning, bilen har inbyggd enfasladdare som klarar 32A.

Har börjat titta runt efter laddboxar men reagerar på att de är så dyra - en del av vinsten med att ladda billigt försvinner ju direkt om man skall betala 10-15.000 kr EFTER bidrag?

Vi har huvudsäkring på 20A och 3-fas (16A) ute i garaget så det billigaste lösningen jag sett än så länge är att dra fram en separat matning från undercentralen i garaget med blått CEE-uttag kombinerat med en sådan här för 3900kr
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-cee-till-typ-1-6-16a

Alternativt ett rött trefas CEE-uttag och en sådan här laddkabel för bättre framtidssäkring/bilbyte om nästa bil har 3-fasladdare för samma pengar:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fasuttag-1-fas-laddning-cee-6-16a

Om jag ska blanda in lastbalansering nu så verkar många bygga på nätverkskabel mellan avkännare i huvudcentralen och laddboxen - det innebär i vårt fall att gräva 30m för denna kabel....

Fråga - vad vinner jag med en fast dyr laddbox som jag missar om jag "bara" sätter ett CEE-uttag (enfas) och en laddkabel enl. ovan?
Vad som ev behövs till nästa elbil / flera elbilar känns svårt att ta höjd för redan nu när utvecklingen går snabbt? Tacksam för synpunkter och funderingar!
 
Trefaskabel med det röda uttaget och den laddkabeln du länkande till blir ju perfekt (OBS Den klarar bara en fas till bilen). Så slänger du 10A-kabeln i bakluckan, utifall du vill ladda hos någon annan.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
[länk]

Jag har köpt en sådan samt en CEE handske lös som jag ska sätta på istället för schukon. Blir lite billigare än den du länkade.
Kan även bli dyrare...
Många har en temp-sensor i den gjutna schuko'n, så kapar du bara kabeln så finns det en överhängande risk att du hittar fler trådar än du räknat med.

Och sen var det där ju en Typ1 kabel, så för TS samt @Ingenjören's Hyundai blir det rätt opraktiskt även om den saknar sensor.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kan även bli dyrare...
Många har en temp-sensor i den gjutna schuko'n, så kapar du bara kabeln så finns det en överhängande risk att du hittar fler trådar än du räknat med.

Och sen var det där ju en Typ1 kabel, så för TS samt @Ingenjören's Hyundai blir det rätt opraktiskt även om den saknar sensor.
Läser du texten i länken så står det tydligt att givaren sitter inne i elektroniklådan och inte schukon... Annars hade jag inte föreslagit modifikation av den modellen.

Här kommer Typ2 varianten:
https://www.amazon.se/Orion-Motor-T...7FCDH9241DB&psc=1&refRID=134X0Z2867FCDH9241DB
 
Det funkar såklart med en Shuko, men när en ny laddare kostar runt 7000 spänn (Easee) blir du framtidssäkrad, höjer värdet på din fastighet och har laddningen klappad och klar den dagen du tröttnar på hybridbilen och vill skaffa en ren elbil. Se till att du får minst 11kW framdraget....

/S
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Läser du texten i länken så står det tydligt att givaren sitter inne i elektroniklådan och inte schukon... Annars hade jag inte föreslagit modifikation av den modellen.

Här kommer Typ2 varianten:
[länk]
Tempgivare enbart i boxen... Tja, det är ju ett sätt att uppfylla kravet på tempgivare helt utan att göra någon nytta...
Det lär ju vara rätt sällan det blir överhettningar i boxen (om den inte är extremt taffligt byggd) jämfört med glappande schuko.
Men visst, kör på du, jag vill minnas att jag gav totalt 6500kr efter bidraget för min trefas-laddare, inklusive installation och JFB typ B, som betalades ut samma dag som fakturan kom.

Edit: Var menar du att det står att den inte har någon tempgivare i schukon?
Ser inget nämnt om det öht på den sidan. Däremot guldkorn som "Kompatibel med flera strömkällor: torktumlare, hemmobil eller vanlig eluttag med adaptrar."

Menar du händelsevis att den visar temperaturen i boxen i displayen?

Tempgivaren brukar vara en tämligen enkel typ som helt enkelt bryter/sluter när en viss temperatur uppnås och jag har aldrig sett någon som visar den temperaturen för användaren alls.
 
Redigerat:
Man ska inte vara så tvärsäker i sina uttalanden... Fick glapp och kraftig varmgång i min original typ 2 till typ 1 kabel från laddboxen idag!!

Jag tar gärna bilder på kabeln som jag länkat till, fick hem den igår och det är riktigt bra kvalité. Förstår inte varför man ska betala så mycket mer pengar i onödan men visst... Jag gav 1200kr för kabeln och ca 1500kr för ett 3fas CEE med 6mm2 kabel framdraget och klart.
 
Här är bild på vad givaren visar/sitter.
 
  • Elektronisk display av en EV-laddare som visar laddningsdata och en del av laddkabeln och kontakten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S steve5432 skrev:
Det funkar såklart med en Shuko, men när en ny laddare kostar runt 7000 spänn (Easee) blir du framtidssäkrad, höjer värdet på din fastighet och har laddningen klappad och klar den dagen du tröttnar på hybridbilen och vill skaffa en ren elbil. Se till att du får minst 11kW framdraget....


/S
Framtidssäkrad vet jag ej, jag köper hellre en modernare box om tre år än köper en nu som jag inte behöver.
 
  • Gilla
Herc och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Här är bild på vad givaren visar/sitter.
:crysmile:
Ja, det där var det jag hänvisade till med:
"Menar du händelsevis att den visar temperaturen i boxen i displayen?

Tempgivaren brukar vara en tämligen enkel typ som helt enkelt bryter/sluter när en viss temperatur uppnås och jag har aldrig sett någon som visar den temperaturen för användaren alls."

Dvs vad du har för praktiskt värde av den där siffran på displayen har jag mycket lite förståelse för.

Men, grattis och lycka till!
Du behöver inte ta några bilder för min skull.
 
Jag såg idag att en laddbox visade en temperatur i displayen, och undrade då var det är för temperatur som visas. Det står att det är PCB-temperatur, och PCB betyder Printed Circuit Board, alltså kretskort. Jag skulle gissa på att laddboxtillverkaren vill mäta temperaturen på kretskortet och om för hög eller för låg, stängs boxen av. I bruksanvisningen står driftstemperatur -40 oC till +55 oC. Det kan hända att den är installerad på en södervägg, där solen kan värma laddboxen duktigt.

Nikolas J om du har köpt billig-adapterkabel typ2-typ1 för 1200 kr, då ska du inte förvånas att den blir het. Säkert låg kvalitet. Dåligt material i kontaktytorna.
 
A Arnodt skrev:
Jag såg idag att en laddbox visade en temperatur i displayen, och undrade då var det är för temperatur som visas. Det står att det är PCB-temperatur, och PCB betyder Printed Circuit Board, alltså kretskort. Jag skulle gissa på att laddboxtillverkaren vill mäta temperaturen på kretskortet och om för hög eller för låg, stängs boxen av. I bruksanvisningen står driftstemperatur -40 oC till +55 oC. Det kan hända att den är installerad på en södervägg, där solen kan värma laddboxen duktigt.

Nikolas J om du har köpt billig-adapterkabel typ2-typ1 för 1200 kr, då ska du inte förvånas att den blir het. Säkert låg kvalitet. Dåligt material i kontaktytorna.
Nej, kabeln är original från Renault. Den är helt bränd i kontakterna...
Den nya kabeln för 1200kr funkar utmärkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.