Ska på att byta ut lite panel på ett burspråk och har börjat förbereda lite.

Tog bort en planka och såg till min förvåning att det är ju ingen spikläkt utanpå vindpappen utan det verkar vara liggande reglar som isoleringen ligger i och vindpapp utanpå detta och sedan panelen spikad på detta. Det känns som det iaf för det lär väl knappast ligga dubbla lager vindpapp..

Det verkar funka på huset eftersom det på dessa 20 år bara är några brädor som blivit dåliga och dessa ska jag byta nu. Men räcker spalten bakom lockläkten till att lufta eller bör man fundera på att byta ut all panel och få till en ordentlig luftspalt inom en snar framtid? Gjorde man såhär för 20 år sen eller är det någon som tagit en genväg?

Delvis avlägsnad röd panel på burspråk visar isolering och vindpapp utan spikläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nog något liknande efter en tilläggsisolering på 80 talet. Kan säkert fungera med öppna färger, jag är lite oroad här då ägarna mellan oss och de som renoverade har målat med moderna färger.

Följer med intresse.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Har nog något liknande efter en tilläggsisolering på 80 talet. Kan säkert fungera med öppna färger, jag är lite oroad här då ägarna mellan oss och de som renoverade har målat med moderna färger.

Följer med intresse.
Jag har ingen aning om vad det är för färger de målat med tidigare men det verkar ju ha fungerat. Huset ska målas om i år så då får man se till att ha en öppen färg isånnafall.

Blev lite av en chock iaf då jag trodde det var byggt ordentligt med dagens mått mätt
 
Rekommendation på öppen färg? Märke och vad är det man ska fråga efter? Jag hoppas det är målat med en sådan färg redan innan men det kanske man kan ta reda på på något vis?
 
Blev tipsad om Beckers perfekt oljefärg till mitt hus då det är utan spikläkt och luftspalt. Kåken har varit målad innan med en alklydfärg för ca 30 årsen och det verkar funka har inte sett några fuktskador.
Så det är mitt tips oljefärg. Men finns säkert någon med bättre förslag.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Om man försöker se lite lösningar på detta så är ju det uppenbara att byta fasaden och få det ordentligt.

Men då panelen är fin till största delen, en ommålning är som sagt planerad till i sommar.
Skulle man kunna bryta ner befintlig panel, byta vindpapp på de ställen den är dålig om så är fallet, slänga upp spikläkt utanpå de befintliga horisontella reglarna som sitter bakom vindpappen och sedan sätta tillbaka befintlig panel igen (dåliga och trasiga brädor byts såklart) och sätta salningar i fönstren för att ta upp den delen som fasaden kommer ut, nya bleck och nya friskluftsstosar för att ta upp den längre sträckan.

Om så är fallet så är det något jag kan göra i sommar då ekonomin tillåter en sådan operation. Kan man ta delar av huset vid olika tillfällen, t.ex. halva huset i år och andra halvan nästa år eller liknande?

Huset ser ut såhär idag så ganska många korta väggar som kan tas i etapper när andan faller på.

Är det någon annan fallgrop man ska akta sig för?

Eller ska man bara skita i det måla med öppen färg och vara glad?

Rödfärgat trähus med vita fönster och svart tak, i behov av underhållsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad träfasad på enplanshus med vit veranda, vita fönsterfoder och grönt gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat trähus med vita fönster och veranda, satellitantenn på taket, grön gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat trähus med vita hörn och fönsterkarmar, delvis i skugga, gräsmatta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad träfasad på ena sidan av ett hus med två vita fönster och vita knutar under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus med vit knut och fönsterfoder, grönt gräs i förgrunden och solig himmel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött trähus med vita fönsterkarmar och blå himmel i bakgrunden, fasad i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgad träfasad på ett hus med vitmålade fönster och en dörr, cyklar lutade mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad träfasad på hus med vita fönsterkarmar, träterrass och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med träfasad och vita fönsterkarmar, en stege lutad mot väggen och en grill framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad träfasad på hus med ett fönster och trädörr, vita knutar, delvis skuggad av takutskjut och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad tror ni?
Ska jag ge mig på det snarast eller bara byta det dåliga på burspråket i år och byta all panel om några år och då lösa luftningen. Nojjar man i onödan iomed att huset står än 20 år senare?
 
JanneJanne123
Ja, du är överdrivet nojig. :) Byt det som ev är dåligt och håll det hela under uppsikt framöver. Kåken kommer ju inte implodera i en stor mögelhög inom två veckor bara för att du nu upptäckte det här. En udda konstruktion helt klart, men i mitt tycke helt oförsvarbart att byta all panel innan något faktiskt problem har uppstått. Som en besiktningsman sa till mig en gång när jag frågade hur man vet att det är dags att lägga om taket: ”när det börjar läcka in”.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, du är överdrivet nojig. :) Byt det som ev är dåligt och håll det hela under uppsikt framöver. Kåken kommer ju inte implodera i en stor mögelhög inom två veckor bara för att du nu upptäckte det här. En udda konstruktion helt klart, men i mitt tycke helt oförsvarbart att byta all panel innan något faktiskt problem har uppstått. Som en besiktningsman sa till mig en gång när jag frågade hur man vet att det är dags att lägga om taket: ”när det börjar läcka in”.
Sant sant, men som sagt var nu ska jag iaf byta just på burspråket och det är lite mer utsatt då det nästan ligger i liv med överhänget på taket. Får se om jag slänger på lite 28x70 på de redan befintliga vertikala reglarna under vindpappen och bygger ihop det igen. Även droppblecket hade jag velat ha under bottenbrädorna istället för under locken och fönsterblecken med instick i fodren. Se det som lite träning . Sen om jag byter någon annan vägg och skaoar luftspalt om 2 år eller om 10 år får väl då skicket på fasaden avgöra istället
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ja du har ju facit, nämligen att det fungerat i 20 år!

Byt det som är dåligt, och som jag förstår blivit dåligt av andra orsaker än avsaknad av luftspalt, och glöm sedan ”problemet”!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag bytte all min panel för några år sen. Inte för att den var i så dåligt skick, mest för att det var otaliga färglager och allmänt dåligt gjort från början. Panelen var original.

Hursomhelst, det såg exakt likadant ut som hos dig. Huset står i ett grupphusområde byggt av Skanska 1972, med drygt 100 likadana hus och alla är gjorda på detta sätt.

När jag bytte panelen så satte jag dock luftningsläkt för att det kändes bättre men som sagt, det hade fungerat bra i 45 år innan, inte bara på mitt hus men på nästan alla (några har bytt panel).
 
A anis16 skrev:
Ursäkta men lockpanel behöver väll ingen spikläkt för luftning?...
[länk]
Jo, läs en gång till.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag bytte all min panel för några år sen. Inte för att den var i så dåligt skick, mest för att det var otaliga färglager och allmänt dåligt gjort från början. Panelen var original.

Hursomhelst, det såg exakt likadant ut som hos dig. Huset står i ett grupphusområde byggt av Skanska 1972, med drygt 100 likadana hus och alla är gjorda på detta sätt.

När jag bytte panelen så satte jag dock luftningsläkt för att det kändes bättre men som sagt, det hade fungerat bra i 45 år innan, inte bara på mitt hus men på nästan alla (några har bytt panel).
Känns tryggt. Man blir lite konfunderad bara att ett hus byggt 1998 och påbyggt 2003 med 100 extra kvm är väldigt välgjort på det mesta sen gör man såhär. Det är som att de har vänt på sättet man gör det på. De har lagt horisontella 45or (tror jag) utanpå de stående och lagt extra isolering där och därmed brutit genomsläpp på den inre isoleringen, slängt på en fin vindpapp och sen har man helt sonika spikat panelen på de horisontella reglarna bakom vindpappen istället för att sätta spikläkt.
Hade jag byggt det hade jag vänt på det. haft kvar de stående reglarna, lagt isolering vindpappen spikläkt och panel, sen lagt 45an på insidan som installationskittet istället.
Men men som ni säger så verkar det ju fungera så nu byter jag panel på burspråket och gör nya fönsterfoder m.m. och målar om huset istället så tar vi panelen om ett gäng år :)
 
Panel är inhandlad och färg har diskuterats med Nordsjö efter att ha haft med fin frisk panel som brytits loss och analyserats till en plastfärg och han gav mig den färgen han sa andas bäst. Så det blir Nordsjö one super tech. Han sa att det kommer hålla fint tills det är dags att byta hela fasadpanelen om det ens behövs.
Tack för alla lugnande svar gällande min fasad , har en tendens att alltid se det värsta i allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.