Någon som vet om det går att, med hjälp av snickare men utan alltför omfattande arbete, vända en inåtgående kopplad fönsterdörr med utanpåliggande spanjolett så att dörren blir utåtgående?

Jag har hittat en mycket sådan dörr från 20-talet som jag skulle vilja sätta i en öppning i väggen i ett gammalt hus ut till en nylagd altan på 50 cm över marknivå. Dörren är dock inåtgående, med spanjoletten på insidan, och jag skulle helst vilja ha en utåtgående dörr, självklart förstås fortfarande med spanjoletten på insidan. Finns det någon metod för att åstadkomma detta?

Vet att gamla hus ofta hade inåtgående dörrar men i detta fallet skulle utåtgående dörr vara bättre av flera olika orsaker.
 
T Thomas M skrev:
Någon som vet om det går att, med hjälp av snickare men utan alltför omfattande arbete, vända en inåtgående kopplad fönsterdörr med utanpåliggande spanjolett så att dörren blir utåtgående?

Jag har hittat en mycket sådan dörr från 20-talet som jag skulle vilja sätta i en öppning i väggen i ett gammalt hus ut till en nylagd altan på 50 cm över marknivå. Dörren är dock inåtgående, med spanjoletten på insidan, och jag skulle helst vilja ha en utåtgående dörr, självklart förstås fortfarande med spanjoletten på insidan. Finns det någon metod för att åstadkomma detta?

Vet att gamla hus ofta hade inåtgående dörrar men i detta fallet skulle utåtgående dörr vara bättre av flera olika orsaker.
Normalt svar är att det är skillnad på utåtgående och inåtgående dörrar men då det är en 20-tals dörr så kan jag inte svara.
Är altanen öppen eller inbyggd?
Det bästa är nog att lyssna med snickaren som kan göra en bedömning samt att bygga ny karm om så behövs.
 
Hej,

Har exakt denna utmaning. Jag är också frågande till om spanjoletter öht existerar till utåtgående dörrar eller om beslaget på något sätt "slår i" någonstans då...?

Simon
 
Google "spanjolett utåtgående" ger 11000+ träffar.
 
S SimonZ skrev:
Hej,

Har exakt denna utmaning. Jag är också frågande till om spanjoletter öht existerar till utåtgående dörrar eller om beslaget på något sätt "slår i" någonstans då...?

Simon
Det finns spanjoletter till utåtgående dörrar.
Om du är ute efter äldre utanpåliggande spanjoletter så är skillnaden hur stängerna "L-benen" sitter i relation till handtaget "klinkan", det finns även olika varianter av handtag "klinkor".
https://kulturbeslag.se/?s=Espagnolette
https://kulturbeslag.se/produkt-kategori/stangnings-och-uppstallningsbeslag-for-utatgaende-fonster/
https://kulturbeslag.se/produkt-kategori/stangnings-och-uppstallningsbeslag-for-inatgaende-fonster/
 
Hej,

Kanske jag tänker fel (har lite svårt att få ihop konstruktionen i huvudet), men om man har en spanjolett som är utanpåliggande i gammalt stuk, där dörren skall öppnas utåt... behövs det inte "piggar" som sticker rakt upp ur tröskeln då? Kan ju inte vara så sköt att gå på en sådan pigg?

Teknisk ritning av en spanjolett med mått och en markerad del vid tröskeln.

Simon
 
Det beror på om det är enkel eller dubbel dörr samt karmens konstruktion men det finns tillämpningar där det finns stift som sticker upp både för utåt och inåtgående dörrblad, däremot är det inte många som sätter fötterna så nära karmstycket vid passage de flesta håller ett litet avstånd.
Om den lösningen inte är önskvärd så finns det infällda spanjoletter, reglar, fönsterhasp mm.
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Min dörr är en dubbeldörr och karmen är inte tillverkad än. Kommer nog testa en utåtgående spanjolett och så får man väl leva med den lilla piggen som sticker upp. Antar att en sitter i tröskeln och en i överliggande karmstycket.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.