Hej!

Finns knappt något till salu.

Bild från Hemnet.

Skärmbild av karta från Hemnet som visar området kring Lund med markerade platser och vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det vanligt att själv kontakta markägare och få en bit mark 1000-2000 kvm, någon som har erfarenhet av det?

Mvh
 
Hemmakatten
Visst kan man kontakta en markägare. Men vill man köpa en bit mark som ingår i skogs- eller åker/jordbruksmark har man lång väg att gå. Marken måste styckas av av Lantmäteriet och omklassificeras till bostadsmark av kommunen.

Du behöver ett förhandsbesked om att detta kommer att beviljas. Kommunen tittar även på hur el, vatten och avlopp kan lösas. Allt detta tar tid, lång tid, framförallt hos LM.

En annan väg att gå är att åka runt och leta efter en ödetomt/hus eller hus där ingen verkar bo. Har du adressen så ringer du till LM och får ägarens uppgifter som du sedan kontaktar. Finns säkert dödsbon/ägare som tänkt sälja men inte kommit till skott.
 
Spontant skulle jag säga att kommunerna inom detta område är väldigt restriktiva med att låta bygga enstaka hus på åkermark.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Japp har ett par exempel från Staffanstorp och Kävlinge där man fått avslag. Fick höra att det byggts för många hus i området utan detaljplan, så man måste ta tag i förbättring av väg, hantering av dagvatten m.m innan fler hus kan byggas.
 
Lomma har väl sagt att där byggs inget utanför detaljplan. Kan tänka mig att lund säger detsamma.

Det enda jag kan tänka mig är att leta efter så kallade lucktomter. Dvs bitar som ligger mellan två hus men inte är bebyggda. Är väl främst i mindre byar man hittar såna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.