Hej,
Jag har i min ägo en serveringsvagn som min far tillverkade i början av 80-talet. De gjordes till ett stort hotell i ett land långt borta. (Det kan finnas flera här på forumet som kanske var med i det projektet.) Serveringsvagn i grönbetsat trä vid buffébord med tallrikar och mat, interiör från 80-talet med kockar i bakgrunden.
Det är alltså borden/vagnarna (jag är osäker på om de hade hjul i original) som är grönbetsade/laserade med tallrikarna på.
Jag har en sådan i lackad björk som har blivit väldigt sliten. Det är en av två möbler jag har kvar efter min far. Sliten serveringsvagn i lackad björk med synliga nötningsspår på träytan i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten som ni ser. Jag har nu funderat på om jag ska måla den eller ta bort lacken och behandla den på något annat sätt.

Jag har ingen aning om vad det är för lack men han jobbade på en möbelfirma i Småland och gjorde saker ordentligt så det är säkert något som användes kommersiellt i början av 80-talet.

Hur får jag bort lacken utan att skada möbeln? Och förslag på hur jag sedan behandlar vagnen/bordet. Slipning behövs helt klart men sen olja? Vax? Jag har helt fastnat.
 
J johan_81 skrev:
Detta är egentligen inte ett direkt svar på din fråga, men här finns kanske lite tips?

[länk]
Det var ju fint men jag måste få bort lacken på något sätt. Den sitter som berget.
 
Karlia
Det finns medel som ska strippa bort lack, dem har jag inte lyckats med utan slipat bort lacken, då kan det inte vara fanerat förstås.

Ska du använda det som serveringsbord? Är du sådan som aldrig dräller eller spiller? Jag tänker att serveringsbord behöver tåla spill.. Jag är fumlig, så jag har ett litet målat bord... Är det vackert trä är annars bara oljat fint.
 
J
Jiji Jiji skrev:
Det var ju fint men jag måste få bort lacken på något sätt. Den sitter som berget.
Kolla igenom hans filmer, jag tycker att de är ganska lärorika. Han visar några olika tekniker för att ta bort ytbehandling bland annat, dock kanske på något äldre möbler än ditt bord.
 
J johan_81 skrev:
Kolla igenom hans filmer, jag tycker att de är ganska lärorika. Han visar några olika tekniker för att ta bort ytbehandling bland annat, dock kanske på något äldre möbler än ditt bord.
Jag spolade igenom några och hittade tyvärr inte något som jag inte testat och misslyckats med. Men jag har hört att det ska finnas något medel som löser upp lack?

Det går säkert att få bort lacken på skivan med en sickel men i kanten vid benen och på benen tror jag att det är svårt.
Det är ju väldigt 80-talig form på benen. :rofl:
Tänk vad fort man glömmer.
 
Karlia Karlia skrev:
Det finns medel som ska strippa bort lack, dem har jag inte lyckats med utan slipat bort lacken, då kan det inte vara fanerat förstås.

Ska du använda det som serveringsbord? Är du sådan som aldrig dräller eller spiller? Jag tänker att serveringsbord behöver tåla spill.. Jag är fumlig, så jag har ett litet målat bord... Är det vackert trä är annars bara oljat fint.
Ja vad vet du om otäcka medel som tar bort lack. Jag är redo för det vid det här laget. Slipa går banne mig inte. Det sitter som rackan.

Jag är inne på olja men det är björk så jag känner mig lite osäker på om jag gillar oljad björk...

Jag reder dock ut att ha oljade möbler. :rofl:
Men just oljad björk vet jag inte... Det gulnar så... Å andra sidan är det kanske inte så tokigt... Den är rätt gul på sina ställen nu också. Det är ju nostalgi som gör att jag behåller den.Och sen kanske för att barnen fått mig att se på 80-talet på ett annat sätt. De var ju inte med. :crysmile:

(Ett mer radikalt sätt är ju att måla den men i så fall skulle jag hellre betsad och då måste jag nog ha bort lacken ändå...)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…

Bästa svaret

Karlia
Jag hade ett lackat björkskrivbord som liten, från mammas barndomshem. Det var fint, men visst, gulaktig. Passar det ihop med övrigt så..

Jag har ju inte lyckats strippa lack, men det är några år sedan jag provade. Brukar använda pappas verkstad, han har flera olika slipmaskiner som är effektiva.

När jag googlade hittade jag en färg/lackstrippare (om du googlar "strippa" se upp med resultaten!) av ett märke som jag har vax och ringremover i - som fungerar bra. Den skulle du kunna prova. Men jag har inte provat just den, så på egen risk.
Färgborttagningsmedel Liberon Stripper i burk för att strippa lack från möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Haha, nej det vågar jag inte googla efter. Men "lackborttagning" funkade. Jag tror att jag ska testa. Kanske bäst att vara ute? Tänker att det kanske är giftigt?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Joo, det är nog klokt att vara ute. Jag har själv huvudvärk efter att ha målat inomhus med linolja idag, litet bord är enklare att flytta än golv..

Berätta hur det går!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Joo, det är nog klokt att vara ute. Jag har själv huvudvärk efter att ha målat inomhus med linolja idag, litet bord är enklare att flytta än golv..

Berätta hur det går!
Det kommer att bli en långsam process, som allt annat jag gör.
Först ska jag måla klart dörrfoder till sovrummet. (linoljefärg så det tar ju lite tid)
Sedan ska jag måla om ett annat sovrum och så borde det bli golvlister i det första. Och så klär jag om en stol... Ja och så har jag ju det andra huset... :crysmile:

Men jag ska visa hur det går. :love:
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Så trist det vore om alla projekt var färdiga! Några måste ju ligga på vänt :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Med en excenterslip borde det väl gå på ett litet kick? Det är ju möjligt att det går åt ett par slippapper, men det kan det väl vara värt, speciellt om det innebär att kemikalierna inte behövs?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
abex abex skrev:
Med en excenterslip borde det väl gå på ett litet kick? Det är ju möjligt att det går åt ett par slippapper, men det kan det väl vara värt, speciellt om det innebär att kemikalierna inte behövs?
Precis vad min man sa idag, eftersom han uppenbarligen gärna vill köpa en excenterslip. :rofl:
 
  • Älska
abex
  • Laddar…
Klok karl du har!
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.