Hej, har en billig motorsåg köpt en gång på Harald Nyborg, behöver en ny kedja med tätare tänder, men hur mäter jag svärdet, jag lyckades köpa en för kort kedja förra gången, mvh Motorsågskedja med texten "Oregon Double Guard 91" mot en bakgrund av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på motorsåg med specifikationer, inklusive modell PC5426 och svärdsstorlek 37 cm, köpt från Harald Nyborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
A ankan678 skrev:
Hej, har en billig motorsåg köpt en gång på Harald Nyborg, behöver en ny kedja med tätare tänder, men hur mäter jag svärdet, jag lyckades köpa en för kort kedja förra gången, mvh[bild][bild]
3/8 14" 1.3mm skulle jag vilja ha det till.
52 dl
 
Redigerat:
Oj. Tack, hur fick du fram det? 52dl har det med tänderna att göra?
 
A ankan678 skrev:
Oj. Tack, hur fick du fram det? 52dl har det med tänderna att göra?
37/2,53 ~ 14 tum
 
A ankan678 skrev:
Oj. Tack, hur fick du fram det? 52dl har det med tänderna att göra?
antal drivlänkar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A ankan678 skrev:
Oj. Tack, hur fick du fram det? 52dl har det med tänderna att göra?
52 dl
dl står för drivlänkar.
52 är antal drivlänkar som 14" kedja har.
12" har 50 dl.
räkna antalet länkar som går ner i svärdet så får du rätt.

har du fler frågor så fråga gärna
fd jonsered återförsäljare
 
Tack. Jag har ingen skogsfastighet, men några träd på tomten, stubbar och annat, så just motorsåg kör jag väldigt sällan, har en bekant som filade den åt mig och efter det har jag filat själv några gånger då jag håller på att ta bort stubbar, enligt honom så var det en kedja med långt avstånd mellan... tänderna kallar jag det:), det var ju spännande detta med kedja, en massa nytt man lär sig, 1,3 visste jag men inte 3/8 och så vidare, tack för hjälpen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A ankan678 skrev:
Tack. Jag har ingen skogsfastighet, men några träd på tomten, stubbar och annat, så just motorsåg kör jag väldigt sällan, har en bekant som filade den åt mig och efter det har jag filat själv några gånger då jag håller på att ta bort stubbar, enligt honom så var det en kedja med långt avstånd mellan... tänderna kallar jag det:), det var ju spännande detta med kedja, en massa nytt man lär sig, 1,3 visste jag men inte 3/8 och så vidare, tack för hjälpen
Det där är en så kallad skipp kedja.
Den har längre avstånd mellan skärtänderna för att motorn ska orka med längden på kedjan.
12" hade varit mer optimalt för den sågen när det gäller styrkan, medans man med 14" når igenom lättare och slipper kapa från fler håll.
Men orken i motorn blir lite klenare..

Varsågod (y)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Aha, okej, ja, det var ju en billig sak, så jag kommer nog att ta livet av den på stubbarna, men som sagt, används ju sällan, (y)
 
A
A ankan678 skrev:
Aha, okej, ja, det var ju en billig sak, så jag kommer nog att ta livet av den på stubbarna, men som sagt, används ju sällan, (y)
inte så säkert.
se till att hålla kedjan vass.
Och när motorn är riktigt het låt den få andas genom att gasa den utan att kapa något, så får motorn frisk kall luft som kyler den.
 
A
Maskintok skrev:
52 dl
dl står för drivlänkar.
52 är antal drivlänkar som 14" kedja har.
12" har 44 dl.
räkna antalet länkar som går ner i svärdet så får du rätt.

har du fler frågor så fråga gärna
fd jonsered återförsäljare
Man får rätta till när det bli fel ibland.
 
Tack för tips, ska leta upp lite billiga kedjor med många tänder, just när det gäller stubbarna så blir det lätt att man sågar i jord och småsten som sitter i rötterna hur noga man än är, ca 20 stubbar ska bort, så jag tänkte att det blir några billiga kedjor,
 
A
A ankan678 skrev:
Tack för tips, ska leta upp lite billiga kedjor med många tänder, just när det gäller stubbarna så blir det lätt att man sågar i jord och småsten som sitter i rötterna hur noga man än är, ca 20 stubbar ska bort, så jag tänkte att det blir några billiga kedjor,
biltema och jula har billiga(y)
 
A ankan678 skrev:
Tack för tips, ska leta upp lite billiga kedjor med många tänder, just när det gäller stubbarna så blir det lätt att man sågar i jord och småsten som sitter i rötterna hur noga man än är, ca 20 stubbar ska bort, så jag tänkte att det blir några billiga kedjor,
köp INTE Carlton...billiga men skit,har en 18" som det är 1 högertand kvar på,använd en fällning
 
  • Gilla
leifa.k och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.