Hej,

Har en hushållskompost där jag i alla år har balanserat ut det kväverika matavfallet med grenar och dylikt som man får ut från kompostkvarnen. Problemet är att när matavfallet är färdigkomposterat så är resterna från buskarna inte det. Det är ju inget problem om man skall lägga jorden i en plantering, men det blir problematiskt när man skall ha ut det på gräsmattan.

Eftersom det är kol man vill ha i, så tänkte jag spontant på grillkol, men gogglar man så verkar grillkol på hushållskomposten vara no-no. Men varför är det no-no?

Och finns det något annat kolrikt som man kan ha i, och som har samma nedbrytningstid som matavfallet?
Tack på förhand!
 
M Mad_Man skrev:
Eftersom det är kol man vill ha i, så tänkte jag spontant på grillkol, men gogglar man så verkar grillkol på hushållskomposten vara no-no. Men varför är det no-no?
Träd tar upp tungmetaller och de är eviga, finns kvar i grillkolet så det är nog därför man avråder från att sätta grillkol i hushållskomposten. Mängden tungmetaller beror på var trädet vuxit och man kan befara att grillkol tillverkas från träd av sämre kvalitet och från områden som är mer belastade än våra svenska skogar.
 
Säker främst eftersom man oroar sig för tungmetaller, det avråds från aska i grönsakslandet av samma anledningen.

Men, att tillsätta grillkol kommer inte heller uppnå det man vill med att tillsätta "kol".

När kvävefattigt cellulosarikt material (spån, halm, torv etc) tillsätts så binder det kväve vid nedbrytningen och balanser komposten så att den inte blir för blöt. Rent kol som I grillkol bryts inte ner utan är stabilt i marken i tusentals år.
 
BirgitS
M Mad_Man skrev:
Och finns det något annat kolrikt som man kan ha i, och som har samma nedbrytningstid som matavfallet?
Jag brukade samla nerfallna löv på hösten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag brukade samla nerfallna löv på hösten.
Hjälper ju inte resten av året...
 
H hapazard skrev:
Säker främst eftersom man oroar sig för tungmetaller, det avråds från aska i grönsakslandet av samma anledningen.

Men, att tillsätta grillkol kommer inte heller uppnå det man vill med att tillsätta "kol".

När kvävefattigt cellulosarikt material (spån, halm, torv etc) tillsätts så binder det kväve vid nedbrytningen och balanser komposten så att den inte blir för blöt. Rent kol som I grillkol bryts inte ner utan är stabilt i marken i tusentals år.
Vad finns det för cellulosarikt material som bryts ned lika snabbt som matavfall?
 
Det är definitivt inte på grund av tungmetaller av avråder från kol. Träd samlar inte på sig mer än andra växter. Anledningen är att kol inte bryts ner. Det behöver inte vara ett problem i sig med kol i jorden. Men de kolbitar som läggs i komposten kommer att finnas kvar i jorden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
Antar att TS menar aska från grillen, vem häller ut en nyköpt påse grillkol på komposten? I så fall kan man väl lika gärna betala för halm eller träflis.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
TS pratar om kol inte aska. Aska innehåller inte kol.
 
  • Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Hjälper ju inte resten av året...
Har du tillräckligt med löv kan du lägga i hög eller säckar för att succesivt sedan tillföra.
Och du kan även göra ett enkelt såll som passar skottkärra och sålla det som ska ut på gräsmattan.
Har precis gjort en trestegskompost med fack för tre år, där de sista också ska användas för odling av t.ex. gurka.
Kol i komposten fungerar inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M Mad_Man skrev:
Hjälper ju inte resten av året...
Jag samlade alltså ihop tre sopsäckar nerfallna löv på hösten och för oss räckte det då i ett år.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Antar att TS menar aska från grillen, vem häller ut en nyköpt påse grillkol på komposten? I så fall kan man väl lika gärna betala för halm eller träflis.
Därför om det hade funkat, så hade grillkol varit ett billigt alternativ, inte dyrare än tex träflis.

Har träflis samma nedbrytningshastighet som matavfall då? Av utseendet betraktat, så verkar träflis vara slående lika det som man får ut ur kompostkvarnen och det har för lång nedbrytningshastighet.
 
Kutterspån eller liknande strö från ex. Granngården. Är mer finfördelat än det man får från egna kompostkvarnen
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt inte på grund av tungmetaller av avråder från kol. Träd samlar inte på sig mer än andra växter. Anledningen är att kol inte bryts ner. Det behöver inte vara ett problem i sig med kol i jorden. Men de kolbitar som läggs i komposten kommer att finnas kvar i jorden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskare-sager-nej-till-aska-i-landet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.