Vi kommer i helgen ta bort en thuja häck som är 40 m lång och 7 till 8 m hög.
De som kommer hit tar allt utom stubbar.
Hur gör vi själva enklast att få bort dom? För vi ska sätta plank istället.
De är en riktig monster häck som är 49 år gammal.
Tacksam för svar av någon som har samma erfarenhet, eller vet någon som har gjort samma sak som vi nu ska göra.
 
  • Gilla
Jise
  • Laddar…
Narren666
Jag var i liknande situation för några år sedan.

Då var det inte thuja, men kan gissa att de är minst lika besvärliga som mina träd/buskar var. Gräva för hand är ingen bra idé om det är mycket stubbar. (Egen erfarenhet)

Efter ett helhjärtat försök att göra det själv för hand med spade och yxa insåg jag det enda alternativet för mig var att ta hit en stubbfräsare som fräste bort allt på mindre än 4 timmar.

Så mitt förslag till dig är att anlita någon som fräser bort allt till dig.

Finns det plats för en grävare så är det också ett alternativ.
 
  • Gilla
kelegris
  • Laddar…
Har hört att fräsa stubbar ska göra att man får svamp angrepp i gräsmattan.
Och om vi skulle göra det. Då lämnas väl rötterna kvar och vi ska ju få ner plintar till planket. Då får vi problem med rötterna, för rötterna försvinner väl inte när man fräser bort stubbarna eller?
 
Narren666
A Annelieros skrev:
Har hört att fräsa stubbar ska göra att man får svamp angrepp i gräsmattan.
Och om vi skulle göra det. Då lämnas väl rötterna kvar och vi ska ju få ner plintar till planket. Då får vi problem med rötterna, för rötterna försvinner väl inte när man fräser bort stubbarna eller?

Vi har haft någon enstaka, men inte nu längre när alla döda rötter är förmultnade.

När han fräste hoss oss så fräste han så långt ned det gick, vill minnas han sa 30-40 cm djup.

Han sa även att de kan fräsa en ränna eller spår om man ska sätta ny häck eller plintar.
 
Okej, tack.
Får kolla upp vad det skulle kosta. Det blir jätte många stubbar på 40 m häck.
Ser inte fram emot precis
 
Enklast och bästa sätt är nog inte samma men hört att det är kul att spränga bort stubbar. =)
 
Haha, det är det säkert.
Tror inte vår granne skulle uppskatta det.
Och inte dom andra grannarna i heller för den delen
 
A Annelieros skrev:
Okej, tack.
Får kolla upp vad det skulle kosta. Det blir jätte många stubbar på 40 m häck.
Ser inte fram emot precis
Här är ett exempel "Vi tar betalt per cm (mäts i marknivå) endast 10:-/cm inkl RUT, vilketräknas av direkt på fakturan!"

Ni får även kolla om någon hyr ut mindre stubbfräs runt omkring er. Att ha någon som kommer med en grävmaskin är nog det snabbaste och effektivast. Men kasnke overkill och tomten tar nog lite extra stryk av det.
 
Ja, får kolla runt lite och se vad som blir billigast.
Får se hur det ser ut efter de har tagit bort skiten i helgen. Se hur stora stubbarna är osv.
Trött bara jag tänker på det
 
Kör lant-stilen då, kedja runt träden och koppla på runt dragkroken o gasa! (kommer från storstans så lantisförakt är inkluderat ;)

The Amörican way
 
  • Gilla
Annelieros
  • Laddar…
A
motorsåg och kapa stubbarna strax under grässvålen.
kräver några kedjor med det är billigt..
De kommer ruttna bort själva med denna metod..
 
  • Gilla
Annelieros
  • Laddar…
Fräste bort stubbar efter våra monster thujor. Blev hur bra som helst. Har ett woodland pari där nu. Inga problem. Att gräva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.