Befinligt garage har fått vattenskador och är i allmänt dåligt skick, så vill riva och bygga nytt. Då räknas det tydligen som nybyggnation, och bygglov krävs. Så nu till några frågor som bygglovsavdelningen inte kunde (eller ville) svara på.

Garaget står mindre än 2 meter från bostadshus med tegelfasad (dessutom på prickat område varav det kommer bli svårt att få bygglov från första början). Garaget kommer bli ca 29 kvm och ha sadeltak.

- Kanske korkad fråga, men är alla 4 ytterväggar bärande eller bara dom som takstolarna ligger på?
- Hur sjutton ska väggen mot bostadshuset byggas? Jag har hittat massor av olika riktlinjer. EI30 har jag, som enklast beskrivning, hittat "Träreglar 45x45, c/c 450, beklädningsskiva 12,5 mm i obrännbart material", REI30 har jag som enklast beskrivning hittat "Träreglar 45x95, c/c 600, beklädningsskiva 12,5 mm på båda sidor i obrännbart material. Isolering 95 mm stenull". Om väggen anses bärande behöver jag ju då 120 mm vägg, kan detta fördelas om? Ex. enligt bilden.
- Har taket också brandskyddskrav? Hur ser dessa ut isf? Hittar ingen speciellt om just takkonstruktion för garage.
- Då byggnaden är större än 15 kvm behövs KA, nån som vet vad det kostar i runda slängar, för detta syfte?
 
  • Illustration av väggkonstruktion för garage med luftad yttre panel, isolering, installationsutrymme och brandskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Väggarna takstolarna vilar på är bärande, måste klara lasten av tak + snölast.
Du kan inte ha 45mm isolering pbs om den diffusionstäta plasten, då lär du få fuktproblematik i väggen när inomhusfukten kondenserar mot plasten under vintern.

Tumregeln är max 1/3 av väggens isolering på insidan av plasten. OBS MAX, dvs ta gärna till ytterligare lite för säkerhetsmarginal. t.ex. 120mm stående reglar, sen plast och sen 45mm installationsskikt.

Det är säkert lite mer ... men jag börjar såhär ...
 
  • Gilla
mojjen95
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Väggarna takstolarna vilar på är bärande, måste klara lasten av tak + snölast.
Du kan inte ha 45mm isolering pbs om den diffusionstäta plasten, då lär du få fuktproblematik i väggen när inomhusfukten kondenserar mot plasten under vintern.

Tumregeln är max 1/3 av väggens isolering på insidan av plasten. OBS MAX, dvs ta gärna till ytterligare lite för säkerhetsmarginal. t.ex. 120mm stående reglar, sen plast och sen 45mm installationsskikt.

Det är säkert lite mer ... men jag börjar såhär ...
Tack för svar. Ursprungliga väggkonstruktionsritningen hade 95 mm ytterväggsisolering, men vi tänkte köpa färdigt modulgarage, och alla vi hittat med de måtten vi ska ha, har "bara" 45 mm reglar, men det kanske går att göra specialförfrågan. Du anser alltså att ytterväggsisoleringen ska bytas från 45 mm till 120 mm så att väggen då blir 189 mm (enligt min bild) + panelen? Har jag förstått dig rätt? Det kommer inte vara varmgarage i sig, endast över frysgrader. Men vill ju ändå att värmen håller sin inne i garaget så att man inte (el)värmer för kråkorna.

Vad gäller takstolarna och de bärande väggarna, så förutsätter jag att dessa, köpt byggsats, klarar snö och taktyngd. :) Förstår jag dig rätt om väggen mot bilen, samt motsvarande på andra sidan, är de bärande väggarna? Inte den mot huset och motsvarande på andra sidan? Om jag förstått brandreglerna rätt så är det endast vägg mot huset som måste vara brandskyddad? Och då räcker det alltså med EI30, inte REI30?
3D-modell av hus och garage med bil på uppfarten, visar planerad byggnad och isoleringstjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Twinmom13 Twinmom13 skrev:
men vi tänkte köpa färdigt modulgarage, och alla vi hittat med de måtten vi ska ha, har "bara" 45 mm reglar,
Det verkar märkligt att det skulle vara 45x45 i ytterväggar, det har jag aldrig sett ...
Det blir väldigt klent för knäckning i den ostagade riktningen.
Vad menar du med modulgarage?
De har har 120mm som minst
https://www.arlandagarage.se/
Och dom här har 145x45 i väggarna
https://lovangersbygg.se/sortiment/garage-och-carport/enkelgarage.

Twinmom13 Twinmom13 skrev:
Du anser alltså att ytterväggsisoleringen ska bytas från 45 mm till 120 mm så att väggen då blir 189 mm (enligt min bild) + panelen?
Ja, jag tycker det bör vara minst 95x45 reglar för oisolerat garage (eller kraftigare ifall det är stora tak, hög snölast osv), ty under 45x95 känns det väldigt osäkert hållfasthetsmässigt. Men det kan ju dock en byggingenjör räkna på.)
Och jag tycker vidare att minst 120x45 är lämpligt för isolerat garage, men visst kan man välja 45x95 också om de klarar lasten, men det blir inte så ekonomiskt att värma upp.

Vill man ha plast i en tunn vägg så får man nog skippa installationsskiktet och sätta plasten direkt bakom väggskivorna.
 
Mikael_L
Twinmom13 Twinmom13 skrev:
Förstår jag dig rätt om väggen mot bilen, samt motsvarande på andra sidan, är de bärande väggarna? Inte den mot huset och motsvarande på andra sidan?
Japp, det är de som tar taklasten. Och sätter man som på bilden, porten under takfallet, så kommer det krävas en balk över porten, och förstärkta stolpar på bägge sidorna, för att bära takstolarna.
 
Mikael_L
Twinmom13 Twinmom13 skrev:
Om jag förstått brandreglerna rätt så är det endast vägg mot huset som måste vara brandskyddad? Och då räcker det alltså med EI30, inte REI30?
Det är vägg, fönster och dörrar.
Jag är lite osäker på hur man räknar på fönster/dörrar som inte är rakt mot den andra byggnaden. Men det finns en liten risk att de närmaste fönstren kan komma ställa till problem.
Men som sagt, jag har inte riktigt koll.

Men oavsett, väggarna är plättlätt att få tillräcklig brandklass på, jag tror att mineralull i väggen och enkelgips fixar biffen.
Och fönster under en viss area är också fria från speciella krav.
Själv satt jag fönster med area under 1m2 på garaget, just för att slippa köpa dyra brandklassade fönster.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är vägg, fönster och dörrar.
Jag är lite osäker på hur man räknar på fönster/dörrar som inte är rakt mot den andra byggnaden. Men det finns en liten risk att de närmaste fönstren kan komma ställa till problem.
Men som sagt, jag har inte riktigt koll.

Men oavsett, väggarna är plättlätt att få tillräcklig brandklass på, jag tror att mineralull i väggen och enkelgips fixar biffen.
Och fönster under en viss area är också fria från speciella krav.
Själv satt jag fönster med area under 1m2 på garaget, just för att slippa köpa dyra brandklassade fönster.
Tack igen för svar.
Mellby garage hade tyvärr inte måtten vi ska ha, men ska kolla på det andra alternativet. Tack för det tipset.
Ja, fönster och dörrar på minst 1 vägg (komplement eller bostadshus) ska vara brandklassat. Ska dock inte ha fönster på garaget, dock tänktes en dörr, och det finns ju brandklassade att köpa så de är inte nån större fara.

Hittade ex. Lundqvist som har modulgarage i rätt storlek. Dom reglarna är 45x145, så då kanske det isolerar rätt bra ändå, om man kör på panel>vindskyddsfolie>145mm reglar + isolering>OSB>Gips, och alltså inte har något installationsskikt. Jag antar att man har fuktspärr innanför OSB ändå? Alltså reglar>fuktspärr>osb>gips.
 
Du kan göra en strålningsberäkning för att slippa brandklassade fönster mot grannen
 
P
ÄR det inte bra mycket mindre problem att reparera befintligt garage och slippa alla problem som rivningslov och att sen få ett nytt bygglov på ett liknande garage.

Att byta ut dom skadade delarna till hela oskadade material av samma dimension är ju om man är lite försiktig när det görs ingen rivning och nybygge utan en reparation av befintlig byggnad. så skulle iallfall jag ha gjort.
Mer gör det själv vänligt ,och / eller med hjälp av nån mer snickarkunnig.

Fördelen med gammal byggnad är att du inte blir tvingad att följa alla nya krav utan man är mer fri att göra som man vill så länge man inte förändrar nåt av det som kräver bygglov för att ändras vid renoveringen.

Sen tvistas det väl lite om hur mycket man kan riva och ersätta på en gång och hur mycket som måste stå kvar för att det ska vara en renovering och inte ett nybygge. Att riva hela och sen bygge ett nytt är inte renovering men att byta en vägg åt gången är renovering , vissa hävdar att det räcker att en vägg står kvar för att det ska kunna vara en renovering.

Självklart lär konstruktionen och då stommen byggas på samma sätt i dom delar som ersätts helt..

Frågan är ju hur dåligt garaget som står där egentligen är och vad som behöver repareras för att få det i bra skick igen. kan ju bli ett nytt garage som har delar av gamla stommen och takstolar kvar och då är en renovering. :)
 
Låt oss säga så här... Ingen i familjen vågar vistas i garaget, annat än att hämta en cykel eller ett verktyg, med risk för att taket ska rasa in.
Ytterpanelen är bågnad, taket är platt med tjärpapp, två sidor av väggarna är svarta av mögel, dörrkarmen är sned så man måste lyfta dörren för att kunna öppna, och porten är inte tät eller går att låsa, så den får man låsa med skjutregel på insidan. Dessutom är det endast enkelgips på väggar och tak, så svårt att sätta upp nåt.
Garaget ligger dessutom 36 cm lägre än vad vägen gör, så det lutar 6 grader in mot garaget så garagegolvet blir fyllt med smältvatten samt så fryser porten igen på vintern.

Bara det i sig gör ju att det inte är värt att renovera, och att det skulle bli för omfattande för att klassas som renovering. Sen står ju garaget helt fel, så att våra bilar sticker ut ca 3 dm ut på vägen, och ännu mer på vintern pga snöbildning framför garageporten.
 
P
Twinmom13 Twinmom13 skrev:
Låt oss säga så här... Ingen i familjen vågar vistas i garaget, annat än att hämta en cykel eller ett verktyg, med risk för att taket ska rasa in.
Ytterpanelen är bågnad, taket är platt med tjärpapp, två sidor av väggarna är svarta av mögel, dörrkarmen är sned så man måste lyfta dörren för att kunna öppna, och porten är inte tät eller går att låsa, så den får man låsa med skjutregel på insidan. Dessutom är det endast enkelgips på väggar och tak, så svårt att sätta upp nåt.
Garaget ligger dessutom 36 cm lägre än vad vägen gör, så det lutar 6 grader in mot garaget så garagegolvet blir fyllt med smältvatten samt så fryser porten igen på vintern.

Bara det i sig gör ju att det inte är värt att renovera, och att det skulle bli för omfattande för att klassas som renovering. Sen står ju garaget helt fel, så att våra bilar sticker ut ca 3 dm ut på vägen, och ännu mer på vintern pga snöbildning framför garageporten.
Ja då förstår jag , var tänkt i välmening för att slippa stångas med bygglov och rivningslov men en del av sakerna du räknade upp blir ju svårt att lösa helt utan bygglov , om man ska vara helt enligt regler. Allt beror ju på vart man är och håller på och hur bra ritningar kommunen har. osv.
Men ska man ändra allt så blir det ju svårt att hävda renovering.

Folk som reparerar uthus på gårdar brukar vara mycket för det där med att lämna en vägg bygga en helt ny byggnad med samma mått och samma konstruktion i grovt då det ofta saknas ritningar hos kommunen så blir det ju svårt att bevisa att nåt har ändrats. och mindre ändringar om det skiljer måttligt brukar anses vara gamla slarvigt inmätta felaktiga uppgifter. men det har ju blivit svårare med sånt om man är i stan med massa grannar som håller reda på allt och är avundsjuka på allt man gör.

Mellanvägen är ju att söka ett bygglov för att ändra utseendet på byggnaden ni redan har till den variant på takstol ni önskar om ni önskar normal tak istället för dessa platta skit tak och kanske förlänga garaget en bit innåt och att reparera grunden och gjuta en ny högre grund. får man bygglov på ändringarna så kan renoveringen börja så lämnar men en vägg , läser på ordentligt om vart gränsen är för renovering. Du kan bygga ett helt nytt identiskt garage som renovering.. ny port och ytbeklädnad och man berättar såklart inte att det är i så dåligt skick som det är och man bygger en ny stomme , men om nån frågar så har man såklart bara bytt skadade delar av stommen och ett helt nytt garage men under renovering för skillnaden där är rätt hårfin..

Men ansöker du om rivningslov och sen bygglov så är ju risken stor att dom sätter sig på tvären och du kanske inte ens får bygga ett nytt garage om det var prickad mark och alla nya brandkrav osv som du lär uppfylla..

ska man vrångtolka reglerna så kan du ju bygga ett helt nytt garage så länge du byter en bit i taget och egentligen så kan man ju byta till nya beklädnader och dörrar brukar inte ens kräva bygglov så länge dom liknar det gamla. var det ett vitt träfönster och man sätter in ett vitt träfönster så brukar det gå utmärkt. Att byta all panel och skivmaterial på insidan kräver inte bygglov inte heller att byta ut dom skadade delarna av stommen till ny likadan regel..

Beroende på ålder på området och hur bra uppmätt och hur bra ritningar det finns så kan det vara fullt möjligt att renovera garaget och bara söka lov för dom ändringar man gör från hur det ser ut idag och att då slippa riskera att du inte får nåt nytt bygglov för garage alls.

Det gör väldigt stor skillnad i hur man utrycker sig mot kommun i såna här fall.. pratar man om att riva helt och bygga nytt så blir det ju rivningslov och bygglov och alla kostnader och problem runt det.

Att klä garaget med ny panel och nya dörrar och fönster och rikta upp den och byta ut skadade delar av stommen så ser det ut som ett nytt garage men man kan kringgå total rivning och byggnadslov för ny byggnad om man gör det med lite tanke och planering bakom. Självklart kan du byta invändiga beklädnader i ditt garage och sätta träskivor och gips istället samtidigt. Troligen har kommunen inte en aning om exakt hur garaget är byggt utan det är typ garage med trästomme och mått i bästa fall. så att du bygga regelvägg av nytt virke av annan dimension kräver egentligen bygglov men ingen kan bevisa att du bytt dimension så det fastnar där. begär ut fullständiga vilka ritningar kommunen har i sina arkiv och rådgör med nån lämplig om bästa smartaste väg frammåt.
Allt beror på hur stor risken är att du inte får ett nytt bygglov alls efter en rivning och hur viktigt garaget är för er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.