Vi har nu i vårt nybygge (i väntan på fjärrvärmen som aldrig kommer:( ) kört med elpanna och elvarmvattenberedare.

På ett år förbrukar vi ~24.000kWh fördelat på följande:

Varmvatten: 2520kWh
Uppvärmning: 13720kWh :eek:

(Hushållsel: 7920kWh)

Huset är 1plan på 195kvm + 55kvm vidbyggt garage, totalt 250kvm, allt med golvvärme.
(30cm isolering i plattan, 34cm i väggarna och 65cm i taket).
Ventilationen är FTX.

Vi räknar nu på olika andra alternativ för uppvärmning och varmvatten och nu har det kommit till bergvärmens tur (Ytjordvärme funkar inte då vi har många och stora stenar på tomten).

Vad är rimligt att räkna för årscop på varmvatten och uppvärmning av huset? :confused:
 
Jesca_j skrev:
Vi har nu i vårt nybygge (i väntan på fjärrvärmen som aldrig kommer:( ) kört med elpanna och elvarmvattenberedare.

På ett år förbrukar vi ~24.000kWh fördelat på följande:

Varmvatten: 2520kWh
Uppvärmning: 13720kWh :eek:

(Hushållsel: 7920kWh)

Huset är 1plan på 195kvm + 55kvm vidbyggt garage, totalt 250kvm, allt med golvvärme.
(30cm isolering i plattan, 34cm i väggarna och 65cm i taket).
Ventilationen är FTX.

Vi räknar nu på olika andra alternativ för uppvärmning och varmvatten och nu har det kommit till bergvärmens tur (Ytjordvärme funkar inte då vi har många och stora stenar på tomten).

Vad är rimligt att räkna för årscop på varmvatten och uppvärmning av huset? :confused:

Cheek this out !

Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!.
 
vatten "kostar" vinter tid 2,6 - 3 i COP
Sommar tid 3 - 3,4

det hala varierar beroende på tempratur på borra & vid vilken temp du startar o stoppar varmvattenproduktionen. men dom där siffrorna är ganska normala. (boran är ju kallare i slutet på vinter & där av sänks COP + att det är sämrre COP i slutet av varmvatten laddningen när vattnet är varmare.

snuttet blir ju COP3 på min uträkning = 840kWh för varmvatten

eftersom du har golv värme så har du mycket låg temp, om vi räknar på att snitt tempen är 35 (förutsättningen är att du justerar in golvslingorna så att de ej behöver termostaterna!!!)
då får du ett COP på 4, förutsättningen är att pumpen överdimensioneras vilket kan kräva en volymförstorare.

sen om du väljer en klenare pump så kommer ju årscop at sjunka då elpatronen står för viss effekt. normalt hamnar men på årscop på 3-3,5
3,5 i cop ger dig en ny förbrukning på 3920kWh

Ny årsförbrukning: 12680kWh

Varmvatten: 840kWh
Uppvärmning: 3920kWh

(Hushållsel: 7920kWh)
 
Tack för det utförliga svaret! :)

Med andra ord kan jag kanske räkna med en besparing på 11000kWh per år.
(Termostater använder vi ej på slingorna).
Idag kostar den rörliga delen på mitt elpris (om jag räknar högt) 90öre/kWh inkl. alla avgifter.

Det blir mao. en teoretisk besparing på 9900:- år (kanske en 1000-1500:- till iom. att vi kan säkra ner) med dagens elpris.

Vad kostar borrningen per meter?
Kan man av vår årsförbrukning beräkna hus stor pump som behövs?
(Installationen av pumpen har vi släktingar som kan göra).

Vi har en kamin också som vi inte hunnit koppla in ännu som värmekomplement vid behov.
 
Jesca_j skrev:
Tack för det utförliga svaret! :)

Med andra ord kan jag kanske räkna med en besparing på 11000kWh per år.
(Termostater använder vi ej på slingorna).
Idag kostar den rörliga delen på mitt elpris (om jag räknar högt) 90öre/kWh inkl. alla avgifter.

Det blir mao. en teoretisk besparing på 9900:- år (kanske en 1000-1500:- till iom. att vi kan säkra ner) med dagens elpris.

Vad kostar borrningen per meter?
Kan man av vår årsförbrukning beräkna hus stor pump som behövs?
(Installationen av pumpen har vi släktingar som kan göra).

Vi har en kamin också som vi inte hunnit koppla in ännu som värmekomplement vid behov.

ja man kan mycket bra räkna ut hur stor pump ni behöver (vi har ju inte husets totala energibehov, då FTX:en återvinner viss energi, men den ska du ju ha kvar iframtiden också så då rörvi inte det värdet.)

som du ser så drar nya hus inte alls så lite energi som alla tror, din FTX bidrar dock till att du idag håller ner energikostnaderna endel.

borrning varierar, emn ligger på ca 260:- /m inklusive matrial.

jag skulle gissa på att du bör ha en värmepump som ger 6kW vid 0/35
alltså den ska klara att ge 6kW när köldbärartempraturen (borrhålet) är 0 gradet & värmebärartempratoren (golvvärmen) är 35 grader

här måste du gå in o kolla specen för varje pump du kollar på!!!

bara för att pumpen hoss en tillverkare heter 6Kw så ger den inte 6kW vid samma tempratur som hoss nästa tilverkare ! Så sk kan inte jämföra alla 6kW pumpar med varan, iblan måste du tilexempel jämföra en 5kW med en 7kW för att dom ger samma effekt i verkligheten.

lagom borra kanske är 130m aktivt borrdjup
 
Håller med Carman i dimensioneringen.
t.o.m. borrdjupet :)

Dax för er att ta in offerter. Kolla med bekanta om ni har några i närheten.
 
Jesca_j skrev:
Vi har nu i vårt nybygge (i väntan på fjärrvärmen som aldrig kommer:( ) kört med elpanna och elvarmvattenberedare.

På ett år förbrukar vi ~24.000kWh fördelat på följande:

Varmvatten: 2520kWh
Uppvärmning: 13720kWh :eek:

(Hushållsel: 7920kWh)

Huset är 1plan på 195kvm + 55kvm vidbyggt garage, totalt 250kvm, allt med golvvärme.
(30cm isolering i plattan, 34cm i väggarna och 65cm i taket).
Ventilationen är FTX.

Vi räknar nu på olika andra alternativ för uppvärmning och varmvatten och nu har det kommit till bergvärmens tur (Ytjordvärme funkar inte då vi har många och stora stenar på tomten).

Vad är rimligt att räkna för årscop på varmvatten och uppvärmning av huset? :confused:
Intressanta siffror..

Har ni kört full värme i hela huset under året??

Jag tycker tvärtom mot vad carman skriver att ni har ruskigt låg/bra förbrukning i ett nybyggt hus på 250 m2 med elpanna/beredare..
Möjligen hade ni hög hushållsel men det ger ju ett tillskott till värmen från apparater, lampor mm så det kanske skulle varit 1500-2000 kWh lägre men då hade uppvärmningen fått ta dom kWh..

Ni har haft ett värme/vv behov på 65 kWh/m2 o år vilket får anses vara mycket bra, Dom nia kraven som diskuterats är 110 kWh/m2 o år så ni ligger långt under kommande krav... Då huset har så lågt energibehov bör ni även ha låg framlednings temp då det är som kallast, Ni har aldrig kollat den nu då det varit kallt??

En kompis med samma typ av golvvärme som villavarm (ej ingjuten) kör ut 33° i slingorna då det är -30° ute..
 
I ett gästrum har vi bara haft 15-16grader då det inte använts.
I garaget har vi bara kört ~12-14grader.
I arbetsrummet har vi förutom datorer som går nästan hela tiden, 4 terrarier med husdjur så där har vi haft 23-24grader och där går det mycket ström för det är elektriska värmemattor och värmelampor 14timmar per dygn.
Övriga huset runt 22grader.

Jag har kollat på tempen på pannan i vinter och det är inte världens lättaste termometer att läsa av och jag vet inte hur exakt den är, men ungefär 38grader har den stått på som mest i vinter men då har det aldrig varit kallare än -28 ute.
(Värmekurvan har vi ställt på 3 och förskjutningen är på minus1, pannan är en NIBE EVC13).
Vi har vanlig golvvärme ingjuten i plattan.
 
2an skrev:
Intressanta siffror..

Har ni kört full värme i hela huset under året??

Jag tycker tvärtom mot vad carman skriver att ni har ruskigt låg/bra förbrukning i ett nybyggt hus på 250 m2 med elpanna/beredare..
Möjligen hade ni hög hushållsel men det ger ju ett tillskott till värmen från apparater, lampor mm så det kanske skulle varit 1500-2000 kWh lägre men då hade uppvärmningen fått ta dom kWh..

Ni har haft ett värme/vv behov på 65 kWh/m2 o år vilket får anses vara mycket bra, Dom nia kraven som diskuterats är 110 kWh/m2 o år så ni ligger långt under kommande krav... Då huset har så lågt energibehov bör ni även ha låg framlednings temp då det är som kallast, Ni har aldrig kollat den nu då det varit kallt??

En kompis med samma typ av golvvärme som villavarm (ej ingjuten) kör ut 33° i slingorna då det är -30° ute..

huset drar ju mer än vad siffrorna visar. dom ha ju inte bara el värme, dom har ju en FTX som hjälper dom att håla ner värmekostnaden
 
Jesca_j skrev:
I ett gästrum har vi bara haft 15-16grader då det inte använts.
I garaget har vi bara kört ~12-14grader.
I arbetsrummet har vi förutom datorer som går nästan hela tiden, 4 terrarier med husdjur så där har vi haft 23-24grader och där går det mycket ström för det är elektriska värmemattor och värmelampor 14timmar per dygn.
Övriga huset runt 22grader.

Jag har kollat på tempen på pannan i vinter och det är inte världens lättaste termometer att läsa av och jag vet inte hur exakt den är, men ungefär 38grader har den stått på som mest i vinter men då har det aldrig varit kallare än -28 ute.
(Värmekurvan har vi ställt på 3 och förskjutningen är på minus1, pannan är en NIBE EVC13).
Vi har vanlig golvvärme ingjuten i plattan.
då har du alltså 2 rumm + ett garage som istortsätt knapt värms av värmeanläggningen. detta måste kalkyleras med när du offrterar bergvärmen, du kanske vill kuna värma dessa 2 rum till fullo med värmeanläggningen & kanske man vill kunna ha varmare i garaget (beror på garagets andväningsområde)

du kanske ska öka borran 10-20m så det finns borra så det räcker, sen kaske pumpen funkar endå, eller så går men upp ett snapp
(vissa modeller på värmepumpar kan kräma ut en högre effekt om borran är varmare (läs djupare) då kan fortfarande den nämda pumpsorleken räcka
 
Jesca_j skrev:
I ett gästrum har vi bara haft 15-16grader då det inte använts.
I garaget har vi bara kört ~12-14grader.
I arbetsrummet har vi förutom datorer som går nästan hela tiden, 4 terrarier med husdjur så där har vi haft 23-24grader och där går det mycket ström för det är elektriska värmemattor och värmelampor 14timmar per dygn.
Övriga huset runt 22grader.

Jag har kollat på tempen på pannan i vinter och det är inte världens lättaste termometer att läsa av och jag vet inte hur exakt den är, men ungefär 38grader har den stått på som mest i vinter men då har det aldrig varit kallare än -28 ute.
(Värmekurvan har vi ställt på 3 och förskjutningen är på minus1, pannan är en NIBE EVC13).
Vi har vanlig golvvärme ingjuten i plattan.
Om ni inte haft 4 terrarier så hade ni nog legat på ca 6000 kWh/år i hushållsel men o andra sidan hade det då blivit 2000 kWh till på uppvärmningen..

Erat hus skulle nog legat på ca 18500-19000 kWh med full värme i hela kåken o utan terarrier (garaget har man oftast den tempen ni har nu) vilket gör ca 7,5 kW då det är -28° ute..
 
Tack för svaren!
Nu väntar vi på att offerterna börjar trilla in, samtidigt som vi fördjupar oss i ett annat alternativ för uppvärmning/varmvatten, motsatsen till bergvärme, nämligen vedpanna!
Bra panna med rejäla acktankar så man helst bara behöver elda 2-3gånger i veckan på vintern!
 
Jesca_j skrev:
Tack för svaren!
Nu väntar vi på att offerterna börjar trilla in, samtidigt som vi fördjupar oss i ett annat alternativ för uppvärmning/varmvatten, motsatsen till bergvärme, nämligen vedpanna!
Bra panna med rejäla acktankar så man helst bara behöver elda 2-3gånger i veckan på vintern!

2 ggr/ vecak på vintern ??? skojar du?

hur stor ack behöver man för att lagra 400kWh
 
Enligt en beräkningsformel som jag hittade på Novators hemsida ( http://www.novator.se/bioenergy/BE0601/46-47.pdf ) så behövs det ungefär 5,8m3 vatten för att lagra 400kWh om man kan utnyttja ett temperaturspann på 60grader (95 till 35grader exempelvis).
6,9m3 om man kan utnyttja 50grader (90 till 40grader).

Nu vet jag inte om deras formler stämmer, men jag hoppas det.

Så med en duktig vedpanna på 50-70kW och 6-10m3 acktank så kan det kanske funka?
 
ja det funkar säkert. men 10 000 liter vatten tar sin plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.