Hej, är i startgroparna på att designa en liten sommarstuga på 35kvm, extremt begränsad budget.
Initiala idén var att bygga diffusionöppet med ekologiska/organiska material men efter en snabb överslagskalkyl insåg jag att husbygget hade behövt vänta massa år då det är 3-5 gånger dyrare.

Så nu är jag ute efter en kompromiss och undrar om någon har erfarenheter om att bygga diffusionöppet med stenull? Min tanke var utifrån in: träfasad, luftspalt, diffusionöppen vindplast, träfiberisolering, stenullsisolering mellan reglar, ångbroms, plats för kablage, innervägg/panel.

Det står att stenull ska släppa igenom ånga men hittar ingen detaljerad information alls om att bygga difföppet med stenull, bara osäkra källor som hävdar att det fungerar.

Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar?
 
Blir det verkligen 3-5 gånger dyrare att bygga med organisk isolering? Själva isoleringen är kanske 2-3 gånger dyrare, men allt annat är ju samma.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Isoleringen är 3-5 ggr dyrare, får mycket av resterande material gratis.
 
Mineralull är så diffusionsöppet ett material kan bli. Det släpper ånga rakt igenom.

Men tänkte du kallställa huset? Annars är det ingen skillnad på en sommarstugevägg jämfört med större hus. Det är samma energikrav så du får inte bygga med minimal isolering som det är i gamla sommarstugor.
 
W witten skrev:
Mineralull är så diffusionsöppet ett material kan bli. Det släpper ånga rakt igenom.

Men tänkte du kallställa huset? Annars är det ingen skillnad på en sommarstugevägg jämfört med större hus. Det är samma energikrav så du får inte bygga med minimal isolering som det är i gamla sommarstugor.
Jag tänkte kallställa huset. Vad jag lyckas googla mig till är att fritidshus är fråntagna energikraven?
 
Du måste börja med att bestämma om huset ska vara uppvärmt året runt eller inte. Ska huset vara uppvärmt till mer än 10° året runt gäller de vanliga energikraven. Ska huset inte vara uppvärmt får det konsekvenser för bl.a. väggutformningen. I ett ouppvärmt hus kan det många gånger vara kallare inne än ute. En vägg i ett sådant hus bör inte ha mer isolering än vad som krävs ur komfortsynpunkt när man vistas där. Väggen bör ha lufttätning på båda sidor, varken ångspärr eller s.k. ångbroms.

Energihushållningsreglerna finn i Boverkets Byggregler (BBR) kapitel 9. Den fullständiga texten är tillgänglig på Boverkets hemsida. Inledningen lyder så här:
"9:11 Tillämpningsområde
Dessa regler gäller för alla byggnader med undantag för
– växthus eller motsvarande byggnader som inte skulle kunna användas för sitt
ändamål om dessa krav behövde uppfyllas,
– byggnader eller de delar av byggnader som endast används kortare perioder, – byggnader där inget behov av uppvärmning eller komfortkyla finns under
större delen av året, och
– byggnader där inget utrymme avses värmas till mer än 10 oC och där beho-
vet av energi för komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsenergi är lågt."
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Jag håller med om det justusandersson skriver. Undantagen i BBR brukar användas mer för teknikhus, soprum, garage mm.
 
W witten skrev:
Jag håller med om det justusandersson skriver. Undantagen i BBR brukar användas mer för teknikhus, soprum, garage mm.
Fast det finns en mängd tillverkare av hus som har fritidshus serier som har just 145 isolering och liknande i väggarna och häromkring är det flera som bygger mindre sommarhus just så med dessa undantag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.