Hej!

Jag är inte så bevandrad i det här med värmepanna då jag bott i direkteluppvärmd bostad mest hela livet. Men jag har idag kollat lite på en hos en pensionärsgranne som trilskas.

Utrustningen är;
TMV-Pannan Attack 2000 (Installerad 2001-03)
Riello 40 oljebrännare (verkar äldre än pannan)
VSE-1 Kompakt (något styrsystem)


Problembeskrivning:

När det började bli svalt efter sommaren så skulle grannen i vanlig ordning slå över till olje-drift. De använder el-drift under den varma delen av året för tappvarmvattenuppvärmingen som jag förstått det. Men pannan startade inte på olja så de slog över till el igen & så har den sedan fått gå. Men idag så kom det påtal så vi provade att slå på oljeläget igen. Men det händer inte mycket mer än att temperaturen i vattentanken sjunker. Jo, när man slår över till olja så noterade jag att det tänds en röd lampa på brännaren.

Är det någon som har koll på sådant här som kan ge lite tips på vad man skall titta på.

// Fredrik
 
Det sitter en fotocell som "ser" lågan, om den slocknar så stoppas driften (det kan ju inte vara bra att det sprutar in olja som inte förbränns.

Fotocellen kan vara sotig, oljan är slut, pumpen orkar inte pumpa fram olja pga igensatt filter och eller luftinläckage. Skräp i munstycket eller trasig tändtransformator.

Steg 1: tryck på den röda knappen för att återställa fotocellsrelät och kolla vad som händer.

Prototypen
 
Jag var nu över & ställde pannan i olje-drift, den röda lampan på brännaren tändes. Tryckte in knappen, lampan släcktes. Inget hände. Men efter ca minuten så drog brännaren igång & det började susa ifrån skorstenen med efterföljande rökmoln. Så det verkar som den funkar, åtminstånde för stunden. Får göra återbesök om någon timma.

Vad är lämpligt att termostaten skall stå på? Den för olja är graderad & står på 70grader.
 
70-75 grader, inte svalare för då kan man få problem med kondens och åtföljande rost i pannan.
 
Då höjer jag till 80grader när jag tar återbesöket om en stund.
 
Så nu har jag varit där igen. Pannan gick.
Jag satte upp oljedriftstemperatur termostatvredet till 80grader. Pannan stannade när den analoga inbyggda panntempmätaren visade 74grader, sen gick tempen upp till 76grader. Är detta okej? Vad det betyder får någon gärna förklara.
 
Lite eftervärme bara och att vattnet i pannan inte cirkulerar helt homogent.

Tänk så lite det behövs, ett knapptryck men brännaren kanske skulle fått lite översyn.

Prototypen
 
Japp! Ibland kan det vara enkelt! Bara man känner till hur det funkar.

En service kan säkert vara på sin plats, jag skall kontakta den firma som installerat pannan.

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.