Jag ska skaffa fler lådor till ett existerande köksskåp/skafferi, men jag har ingen aning om vad det är för märke.

Ikeas lådor och beslag fungerar inte, för lådfronten får då inte plats hur man än gör.
Jag kollade med en vän som har Ikeas kök och det visade sig att Ikeas skåp är ca 58cm djupa medan mitt skåp bara är ca 55 cm djupt inuti.

Kan någon hjälpa mig och tala om vad det är för märke på de lådor jag har? Se bilder.
 
  • Detaljbild av skåpsinredning som visar lådkonstruktion och skenorna, ej kompatibel med Ikea lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåpslåda i ljus träimitation med vit beslag, ej matchande med Ikea-standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåps inre med icke-IKEA låda och beslag, skåpets djup mindre än 58 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Misstänker du har IKEA FAKTUM som har utgått.
 
Tack för tipset. Jag skulle vilja vara säker, men hittar inga bilder på Faktum-lådor som ser ut som mina.
Hela skåpet är ju bara ca 55 djupt. Var inte Faktum 58cm djupt?
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
faktum är 578 mm djupt
 
BirgitS
B blq skrev:
Hela skåpet är ju bara ca 55 djupt.
Menar du insidans djup eller menar du utsidan av stommen med eller utan dörr?

Vet du något om hur gammalt köket är?
 
MrJay
FAKTUM har en rad med hål på framsidan, METOD har två rader, det är ett sätt att skilja på de utöver sockelhöjd.

För att säkerställa om det är FAKTUM eller ens IKEA stomme du har föreslår jag att du kikar på tipsen på https://superfront.com/se/kok/ikea-metod-eller-faktum
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du insidans djup eller menar du utsidan av stommen med eller utan dörr?

Vet du något om hur gammalt köket är?
Tyvärr vet jag inget om kökets ålder, men det är fräscht.
JAg syftade på insidan djup, som är ca 55, medan Ikeas nya är ca 58cm.
 
BirgitS
Ikea har ju haft andra mått än alla andra sen Metod kom för drygt 5 år sen. Men 55 cm djup på insidan låter normalt för många tillverkare för dörrens utsida var normalt 60 cm från väggen och både dörren och baksidan bygger kring 2 cm. Med djup menar man vanligen måttet på utsidan.

Men att veta om det är Ikea Faktum eller något annat är ju inte lätt. Har du kollat måtten som Superfront anger för Faktum?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har ju haft andra mått än alla andra sen Metod kom för drygt 5 år sen. Men 55 cm djup på insidan låter normalt för många tillverkare för dörrens utsida var normalt 60 cm från väggen och både dörren och baksidan bygger kring 2 cm. Med djup menar man vanligen måttet på utsidan.

Men att veta om det är Ikea Faktum eller något annat är ju inte lätt. Har du kollat måtten som Superfront anger för Faktum?
Tack, det kan jag kolla.
 
IKEA Faktum är cirka 57,5 cm djupt invändigt så troligen är det något annat fabrikat på detta kök. Står det något på gångjärnen? Där kan det ibland finnas en märkning. Står det Blum så är det bara tillverkaren av själva gångjärnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.