Har försökt söka på en vettig förklaring på vad FG+ innebär men blir inte klok av att läsa de förklaringar jag hittar.

Som jag förstår så skriver man FG +20 tex om färdig golvhöjd på byggnaden planeras 20cm över nuvarande marknivå.

Stämmer det?

Vad gör man om nuvarande marknivå skiftar på marken där huset ska byggas?
 
Laszlo Toth
FG betyder Färdig golvnivå, dvs. nivån på den färdiga betongplatttan, räkna ej med parkett eller andra golvskikt i detta.

Nivån anges beroende på vad det står på din nybyggnadskarta. Ofta utgår man ifrån havsnivån eller nollplanet. Så om vi tar ditt exempel på FG +20 så ska den färdiga betongplattan hamna 20 meter över nollplanet.

Det spelar ingen roll om marken skiftar på tomten eftersom betongplattan kommer att vara horisontellt.

Hoppas det gav svar på dina frågor!
 
Laszlo Toth LT Ingenjörsbyrå skrev:
FG betyder Färdig golvnivå, dvs. nivån på den färdiga betongplatttan, räkna ej med parkett eller andra golvskikt i detta.

Nivån anges beroende på vad det står på din nybyggnadskarta. Ofta utgår man ifrån havsnivån eller nollplanet. Så om vi tar ditt exempel på FG +20 så ska den färdiga betongplattan hamna 20 meter över nollplanet.

Det spelar ingen roll om marken skiftar på tomten eftersom betongplattan kommer att vara horisontellt.

Hoppas det gav svar på dina frågor!
På min nybyggnadskarta har jag en nivå linje på 107 som går genom platsen där jag ska bygga huset.

Antar att detta betyder 107 m över havet. Om golvet ska vara 20 cm över nuvarande marknivå ska jag ange FG som 107 + 0.2 då eller hur menar du?
 
Laszlo Toth
Då kan du skriva "FG +107.2"
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Toppen det var den tydligaste förklaringen jag läst än så länge
 
  • Gilla
Laszlo Toth
  • Laddar…
Du skall över ha fått ett arbetsfix som bestämmer medialhöjden på tomten och det är från den punkten man kan räkna ut nockhöjden.
 
FG är dessutom färdigt golv, inkl. ev parkett eller annat ytskikt. Inte per automatik samma sak som gjuthöjden för plattan.
 
Vill också bekräfta att FG är färdigt golv, prexis som det står för. Alltså inte höjd på den gjutna plattan t.ex.

Sedan så är fixhöjder alltid angivna i mm. +107 (brukar skrivas +0.107 för att förtydliga) är alltså bara 107 mm över den genomsnittliga globala havsnivån och har ej någonting med nuvarande nivå på tomt eller fastighet att göra.
 
Hej jag har slitigt mig i håret för att försöka förstå FG, har anlitat ett företag för att göra min situationsplan. Där huset står är det från början 76,28, jag kommer ha plintar 30 cm höga samt ett golvbjälklag 18cm tänker själv att FG borde hamna på 76,28+0,3+0,18=76,76? Företaget verkar hävda bestämt att det är 76,50. Tänker jag fel?
 
  • Situationsplan som visar höjdkotorna för en tomt med identifierade platser för byggkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Situationsplan med höjdnivåer och byggnad, inklusive angiven FG på 76,50 meter för ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fått någon förklaring av företaget varför de satt den höjden?
 
B bossespecial skrev:
Har du fått någon förklaring av företaget varför de satt den höjden?
Nja dom ser inte problemet jag ser även fast jag ringt o förklarat samt mailat, undrar bara om jag e helt ute cyklar mest.
 
Kan det vara så att de tänkt att det ska vara platta på mark ist för plintgrund?
 
B bossespecial skrev:
Kan det vara så att de tänkt att det ska vara platta på mark ist för plintgrund?
Ja precis de va de jag tänkte först, men har förklarat både muntligt och i skrift att de ska va plint och bjälklag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.