Hejsan, har en borrad borr med cementlock som inte sluter tätt. Det blåser mkt här och vinden för med sig både jord och regn in under kanten på locket och således ner i brunnen. Gjorde rent idag och det var 5cm med jord på botten av cementringen. Jag tänkte täta kanten mellan lock och cementering med rep eller ngt, för hindra att regn och skit blåser in. Nu kommer knappast locket bli 100% rätt men min fråga är om det är ngn fara att man inte har ventilation i brunnen?
 
Cementring och lock, ett foto hur det ser kan ge svar pånågot.
 
J jonaserik skrev:
Cementring och lock, ett foto hur det ser kan ge svar pånågot.
kan inte ladda upp bild just nu, men en vanlig betongbrunn med betonglock. Inga konstigheter. Frågan är om det krävs ventilation för foderröret eller annat eller om man kan täta till springan mellan täcklock och brunnen
 
Det med att täta, du kommer aldrig att få det lufttätt och kommer inte att ha någon påverkan på flöde eller liknande. från hålet
 
J jonaserik skrev:
Det med att täta, du kommer aldrig att få det lufttätt och kommer inte att ha någon påverkan på flöde eller liknande. från hålet
Det är sant. Men om man tar ytterligheten att man tätar 100% , innebär det ngt problem?
 
Om det är nästa tätt idag så kanske det fungerar med en sådan gummilist man tätar kopplade fönster med eller en bottningslist?
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
C cameljointen skrev:
Men om man tar ytterligheten att man tätar 100%
Kommer du inte att klara, men åter, så mycket vattenuttag så att det blir ett vacum i gropen och pumpen inte kan pumpa finner jag otroligt. Så lägg en gummilist eller annat, kan vara tyg med och på med locket. Det är ju för att det inte ska blåsa in skit och behöver inte vara 100 % tätt.
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.