A August Eriksson skrev:
116 transaktioner under 1.5-2 års tid. Har för mig det blev drygt en var femte dag. Lånar jag 3000:- av en släkting behöver jag återkomma med ett skuldebrev undertecknat enligt konstens alla regler. Även ett bankomat på 2000:- och ett på 5000:- där jag behöver komma in med förklaring, och kvitto på det som köptes.

Även ett köp via elhandel på 569:- vill de ha kvittokopia av...
Det är intressant att bankerna tillhandahåller brottstjänsten bankomat men inte varnar för att man blir misstänkt om man använder den... :surprised:.
 
Jonas Persson
T tergo skrev:
EU-direktivet 2014/92/EU om tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner, som gäller som svensk lag, berör rätten att öppna och inneha konton inom EU. Rätten innebär att en konsumet har rätt att öppna bankkonto i valfri bank med tillgång till basala funktioner kopplade till bankontot.30 apr. 2020

Ny lag från 1 januari 2020 ger rätt till kontanttjänster 2021 (konsumenternas.se)
I praktiken blir det ingen skillnad. Swedbank har vad jag vet helt slutat med kontanter på sina kontor. De hänvisar till andra sätt att ta ut eller sätta in kontanter. Primärt Bankomat AB.
https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/kontanter/kontantuttag-och-insattning.html

Även Nordea ser ut att ha slutat då de inte nämner bankkontoren
https://www.nordea.se/privat/kundservice/kontanthantering.html

SEB har ett kontor kvar på Sveavägen
https://seb.se/hitta-bankkontor/seb-i-stockholm-sveavagen-kontantkassa

Handelsbanken har flera, men det går inte att se hur många. Samtidigt stänger de ner hundratals kontor just nu.
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala/betala/kontanter

Rätten att ha ett konto gäller inte över AML, anser banken risken för pengatvätt vara för stor kan de neka dig ett konto eller avsluta det du har.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är intressant att bankerna tillhandahåller brottstjänsten bankomat men inte varnar för att man blir misstänkt om man använder den... :surprised:.
Vad menar du med brottstjänsten? Är du en av dom som förknippar kontanter med brottslig verksamhet? Då undrar hag verkligen var du fått det ifrån.
Noja?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad menar du med brottstjänsten? Är du en av dom som förknippar kontanter med brottslig verksamhet? Då undrar hag verkligen var du fått det ifrån.
Noja?
Jag raljerade över bankernas hyckleri. Tråden är full med inlägg om hur kontantanvändare misstänkliggörs av bankerna. då borde ju bankerna åtalas för medhjälp till penningtvätt eftersom de gemensamt driver Bankomat AB. Bidragsbrotten exploderar, det tvättas ryska pengar men bankerna trakasserar Svensson för kontanter. Det handlar givetvis om att man dels vill hålla kolla på dig i detalj och sälja information om ditt köpbeteende, dels att bankerna vill ha in sina transaktionsavgifter som en evig betalningsström.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom brukar säja att dom gör en "körning" sent på kvällen. Tekniskt sett är det bara bullshit. Aktiehandeln körs på millisekunden för att maximera vinsten.
Jo dom har nog en körning på kvällen. LFB börjar ofta krångla på olika sätt strax efter midnatt och sedan kan det vara kört att få fram betalningen i tid.
 
Jonas Persson
A Anders_Nilsson skrev:
Jag raljerade över bankernas hyckleri. Tråden är full med inlägg om hur kontantanvändare misstänkliggörs av bankerna. då borde ju bankerna åtalas för medhjälp till penningtvätt eftersom de gemensamt driver Bankomat AB. Bidragsbrotten exploderar, det tvättas ryska pengar men bankerna trakasserar Svensson för kontanter. Det handlar givetvis om att man dels vill hålla kolla på dig i detalj och sälja information om ditt köpbeteende, dels att bankerna vill ha in sina transaktionsavgifter som en evig betalningsström.
Om allt vore så enkelt.

Det är USA som trycker på om pengatvätt och EU som stiftar de lagar som gör att bankerna måste "trakassera" sina kunder. Fråga Swedbank eller Danske bank hur kul det är och ändå få betala mångmiljardbelopp i böter.

Ingen bank vill göra detta då det inte är inkomstbringande och irriterar kunder, men den värld vi har idag tvingar dem.

Fysiska pengar är bra på många sätt, men även dåliga. De går inte att spåra vilket uppskattas av brottslingar. Rånrisken är stor och att slippa kontanter uppskattas av de som arbetar på banker eller i butiker. Tyvärr kostar det även ofantliga belopp att hantera fysiska pengar. Personligen har jag tröttnat på pillet med sedlar och växelpengar som aldrig tar slut.

Ditt köpbeteende är svårt att sälja då banksekretessen förhindrar all sådan verksamhet. Inte ens de på banken kan fritt studera dina konton.
 
Jonas Persson
F FGLIN skrev:
Jo dom har nog en körning på kvällen. LFB börjar ofta krångla på olika sätt strax efter midnatt och sedan kan det vara kört att få fram betalningen i tid.
Jag kan inte längre hitta vilka tider det är som Riksbanken gör sina körningar. Men det är innan dessa klockslag som bankerna måste få iväg sina uppdrag till dem. Missar de tiden är det nästa klockslag som gäller.

Nästa detalj är hur ofta bankerna gör sina körningar, de flesta verkar bara ha en eller två per dygn. Undantaget är SEB som har körningar innan alla Riksbankens, därmed ser man indirekt hur ofta Riksbanken gör sina körningar.

https://seb.se/privat/betala/betala-rakningar/overforingar-och-bryttider

Under nästa år, 2022, är planen att Riksbanken kan skicka pengar direkt mellan bankerna, detta förutsatt att bankerna gör sin del.

Går man tillbaka kanske 15 år var det inte ovanligt att man skickade med bil en data tape till Riksbanken med dessa körningar. En del kanske minns kaoset när man av misstag körde en tape två gånger och allt dubblerades - glada dagar eller tvärtomt på kontot...
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om allt vore så enkelt.

Det är USA som trycker på om pengatvätt och EU som stiftar de lagar som gör att bankerna måste "trakassera" sina kunder. Fråga Swedbank eller Danske bank hur kul det är och ändå få betala mångmiljardbelopp i böter.

Ingen bank vill göra detta då det inte är inkomstbringande och irriterar kunder, men den värld vi har idag tvingar dem.

Fysiska pengar är bra på många sätt, men även dåliga. De går inte att spåra vilket uppskattas av brottslingar. Rånrisken är stor och att slippa kontanter uppskattas av de som arbetar på banker eller i butiker. Tyvärr kostar det även ofantliga belopp att hantera fysiska pengar. Personligen har jag tröttnat på pillet med sedlar och växelpengar som aldrig tar slut.

Ditt köpbeteende är svårt att sälja då banksekretessen förhindrar all sådan verksamhet. Inte ens de på banken kan fritt studera dina konton.
Banksekretess? Det är ju VISA och MC som hanterar betalningen, banken är bara ett clearing house. VISA och MC lyder under amerikanska regler. Möjligt att man fortfarande har undantag för den europeiska marknaden men snart kommer allting du någonsin gjort att vara ute till försäljning. I USA är detta redan verklighet.

Anonymitet är vår enda garant för att slippa polisstaten där man sätter i system att hela tiden hålla husförhör för att trycka ner dig

Angående böterna för Swedbank så hade de ju tvättat oligarkpengar. Knappast så att de inte visste vad de gjorde.

Fysiska pengar är bara bra, just för att de inte går att spåra.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har inga problem alls, men så använder jag inte kontanter. Köpte lägenhet till dottern: Pappa överförde 320 000 till mig från sin bank, han fick ringa banken först för att kunna överföra så mycket, men han är "känd" (personlig bankman) så det var inget problem. Jag sålde fonder för 500 000, överförde från Bank A till Bank B. Hos mäklaren ringer mäklaren upp min bank (som praktiskt nog är samma som säljarens) och informerar om köpet, jag pratar också med banken och kan sedan utan problem gå in på min internetbank och överföra 820 000 till mäklaren.
 
M
Märkligt att man måste prata med nån för att föra över pengar 2021! Jag har har via min internetbank överfört 2 miljoner till annan bank. Skiljde sig inte alls jämfört med att föra över 100kr. Jag fick en utlandsbetalning från England på 320,000 för några månader sedan, no questions asked.
Att vara ”känd i banken” känns väldigt förlegat idag. Jag har inte besökt mina bankers kontor på 20 år. Under nån period kom det ett brev i lådan varannan månad om att jag hade fått en ny bankman. Nu har dom nog givit upp hoppet om att jag skulle vilja träffa nån från banken för det var nog 5-6 år sedan breven slutade komma. Kan inte i min vildaste fantasi förstå vad denna bankman skulle kunna göra för min ekonomi.

En sak som jag dock finner lite märkligt är att vi idag inte har något standardsystem som typ swish för större belopp. Ska man handla kapitalvaror så verkar det vara olika överallt. Jag köpte en hoj för några veckor sedan, firman ville inte ta kort pga. hög avgift, banköverföring skulle ta nån dag pga. olika banker, Swish är begränsat till 50K av min bank av nån märklig anledning. Slutade med att jag fick köra postgiroinbetalning i affären. Fattar inte varför man inte kan göra som med betalkorten, gå in i internetbanken och ”låsa upp” ett större belopp för tex. swish som gäller i 1tim.
 
T
M Markarbetaren skrev:
En sak som jag dock finner lite märkligt är att vi idag inte har något standardsystem som typ swish för större belopp. Ska man handla kapitalvaror så verkar det vara olika överallt. Jag köpte en hoj för några veckor sedan, firman ville inte ta kort pga. hög avgift, banköverföring skulle ta nån dag pga. olika banker, Swish är begränsat till 50K av min bank av nån märklig anledning. Slutade med att jag fick köra postgiroinbetalning i affären. Fattar inte varför man inte kan göra som med betalkorten, gå in i internetbanken och ”låsa upp” ett större belopp för tex. swish som gäller i 1tim.
Jag behövde göra en snabb överföring till Nordnet igår, så jag höjde Swish till maxbeloppet (30k). Senare på kvällen köpte jag en grej på Blocket och behövde några tusenlappar till, var inga problem men jag behövde ringa till kundtjänst först. De frågade om det var ett köp eller en gåva, och om jag ville höja till maxgränsen 150k eller något lägre. Höjningen gällde till midnatt.

Om 150k inte räcker... tja, jag har ju kort med "obegränsad" kredit, och dyrare saker än så köper jag så sällan att det är enklast att gå via lån. Huvudsaken är att de kan amorteras i den takt jag vill.

(Jag har träffat min "bankman" några gånger, f ö. Men det är mer för att jag betalar extra för att vara vip-kund. För bara en knapp femhundring i månaden får jag allt det jag fick gratis för tio år sen...)
 
M
T tanaris skrev:
Jag behövde göra en snabb överföring till Nordnet igår, så jag höjde Swish till maxbeloppet (30k). Senare på kvällen köpte jag en grej på Blocket och behövde några tusenlappar till, var inga problem men jag behövde ringa till kundtjänst först. De frågade om det var ett köp eller en gåva, och om jag ville höja till maxgränsen 150k eller något lägre. Höjningen gällde till midnatt.

Om 150k inte räcker... tja, jag har ju kort med "obegränsad" kredit, och dyrare saker än så köper jag så sällan att det är enklast att gå via lån. Huvudsaken är att de kan amorteras i den takt jag vill.

(Jag har träffat min "bankman" några gånger, f ö. Men det är mer för att jag betalar extra för att vara vip-kund. För bara en knapp femhundring i månaden får jag allt det jag fick gratis för tio år sen...)
Jag ville köpa min hoj med visakortet, debitkort, hade fört över pengar till kontot redan innan. Men enligt handlaren så fick han betala procent på beloppet och då blev det plötsligt dyrt när hojen kostade 170K. Jag vet dock inte hur många procent han får betala kortföretaget för varje transaktion.

Men jag misstänker att bankernas ovilja för ett standardsystem är just för att dom hellre vill att vi ska låna till dyra kapitalvaror. Jag hade väl lån som sista utväg. Bara göra en slutreglering av skulden via internetbanken efter några dagar. Men det känns ju samtidigt onödigt att ta en kreditupplysning osv. när man vill betala kontant.
 
Men då kunde du ju gjort en vanlig banköverföring från ditt konto till säljarens konto. Men säljaren kanske var rädd för att pengarna skulle synas. Det är ju oerhört mycket enklare att hantera betalningar som sker med en överföring än om man ska dribbla meden massa kontanter. Då är det ju bara några knapptryckningar på datorn och bokföringen och verifikat är klara och man slipper åka till nått bankkontor och förklara sig när pengarna ska in på kontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.