Vi är nästan helt klara med planeringen av inredningen i vårt blivande hus, men ett av badrummen har vi ritat om många gånger. Efter att ha tagit bort bastun (var där duschen nu är), så känns det som om det bara är wc-placeringen kvar.

o Alternativ 1. Wc vid ingången. Känns som en bra "undanskymd" placering, men samtidigt känns det som om man försvårar vatten- och avloppsdragning? Att ha wc vägg i vägg med ett sovrum kanske också är störande? Med denna placering tänkte vi ha en lång lyxig bänk från handfat ända till ytterväggen.

o Alternativ 2. Wc vid ytterväggen. Känns smart ur "rörekonomiskt" perspektiv, eftersom det borde underlätta v/a-dragningar? Litet tråkigt att få "utsikt" över toaletten från badkaret dock. Dessutom försvinner den lyxiga bänken. Som kompensation får man bra förvaringsmöjligheter vid ingången.

Som information kan jag säga att de andra övriga rummen som badrummet gränsar till är allrum och tvättstuga, samt det ovan nämnda sovrummet.

Vilket alternativ föredrar ni, eller skall vi planera om hela rummet och sätta tillbaka bastun? :) Skämt åsido, alla förslag, tips och erfarenheter är välkomna.
 
  • bad-wc-placering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag väljer def alt nr 2!
 
Jag med. Känns inte så kul att "snubbla över toan" när man ska in i badrummet
 
Hemmakatten
Håller också på alternativ två. Dessutom slipper man se toaletten ifall dörren är öppen. Där toaletten i alt 1 står skulle ni kunna ha ett inte allt för djupt högskåp, eller underskåp (smink)spegel. Tänk också på handikappreglerna, dvs. dörren in till badrummet måste vara tillräckligt bred samt utrymmet runt/bredvid toaletten måste vara tillräckligt för att en rullstol samt personlig hjälp skall få plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.