Hej!

Hantverkarna hävdar att man får räkna med en felmarginal på +-10 mm vid flytspackling. Stämmer det? Mitt vardagsrum ligger nu 10 mm högre än angränsande rum och jag tycker att de ska slipa ned det. De hävdar att det är gjort enligt beställning.Tacksam för hjälp.
 
Nej, det expanderar inte.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nej, det expanderar inte.
Tack! Finns det något underlag för det jag kan visa dem?
 
Ta kontakt med den leverantören (märket) av flytspackel för info.
 
F Fd husägare skrev:
Hantverkarna hävdar att man får räkna med en felmarginal på +-10 mm vid flytspackling. Stämmer det?
Nej det stämmer inte om de med ordet "felmarginal" menar att det slumpmässigt kan råka bli 10 mm mer eller mindre än avsett. Absolut inte.

Däremot finns det en minimal "spacklingstjocklek" som kan variera mellan olika spackel och tunnare skikt än så ska man inte spackla. Flytspacklar man i ett rum kan golvhöjden i detta rum naturligtvis bli högre är i angränsande rum, helt beroende på förutsättningarna i det aktuella fallet. Det är dock inget som bara händer!

Vi behöver nog lite mer info. Att "slipa bort" 10 mm över ett helt vardagsrumsgolv låter dock inte direkt enkelt. Hur tjockt har de egentligen spacklat?

Välkommen hit!
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
janwide
+-10 mm. Det kan alltså slå på 20 mm! Vill inte skoja bort ditt problem, men har hantverkaren vit käpp?
Det kan naturligtvis finnas skäl som gör att golv blir högre men om ovanstående är förklaringen så är det inte okej.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
+-10 mm. Det kan alltså slå på 20 mm! Vill inte skoja bort ditt problem, men har hantverkaren vit käpp?
Det kan naturligtvis finnas skäl som gör att golv blir högre men om ovanstående är förklaringen så är det inte okej.
Tack för svar! Har haft vattenskada. Hantverkarna har fyllt upp betonggolv (där det låg parkettgolv på sand) med eps-cement och sedan KDX SF spackel. Ovanpå ligger nu ett parkettgolv. Slutresultatet ligger alltså långt upp på gamla trösklar och golvet i angränsande rum (som var sammanhängande). De har antagligen räknat fel, men vill inte göra om. Besiktning imorgon och jag förbereder mig.
 
janwide
F Fd husägare skrev:
Tack för svar! Har haft vattenskada. Hantverkarna har fyllt upp betonggolv (där det låg parkettgolv på sand) med eps-cement och sedan KDX SF spackel. Ovanpå ligger nu ett parkettgolv. Slutresultatet ligger alltså långt upp på gamla trösklar och golvet i angränsande rum (som var sammanhängande). De har antagligen räknat fel, men vill inte göra om. Besiktning imorgon och jag förbereder mig.
Troligen felräknat som du säger. Spännande att se vad besiktningsmannen gör för bedömning.
 
janwide
F Fd husägare skrev:
Tack för svar! Har haft vattenskada. Hantverkarna har fyllt upp betonggolv (där det låg parkettgolv på sand) med eps-cement och sedan KDX SF spackel. Ovanpå ligger nu ett parkettgolv. Slutresultatet ligger alltså långt upp på gamla trösklar och golvet i angränsande rum (som var sammanhängande). De har antagligen räknat fel, men vill inte göra om. Besiktning imorgon och jag förbereder mig.
Hur gick det på besiktningen?
 
Sådär. De erkände typ att de gjort fel, men var otrevliga. De lägger nytt golv i ett angränsande rum. Det är en konstig situation med ansvar. Hade jag varit beställare själv hade jag krävt att de slipar ned allt.
 
Flyttgubbarna som kom med grejer idag kunde bygga och kunde tala om att de börjat från fel håll. Borde ha börjat med hallen och ytterdörren och fortsatt inåt.
 
F Fd husägare skrev:
Tack! Finns det något underlag för det jag kan visa dem?
Ja, de tekniska specifikationer för det spackel som användes visar hur mycket det expanderar (i praktiken nästan ingenting)
 
janwide
F Fd husägare skrev:
Sådär. De erkände typ att de gjort fel, men var otrevliga. De lägger nytt golv i ett angränsande rum. Det är en konstig situation med ansvar. Hade jag varit beställare själv hade jag krävt att de slipar ned allt.
De är förstås sura för att det blir ett backjobb. Men de borde vara arga på sig själva och inte på dej. Åtgärden är väll trots allt rimlig. Att slipa ned 10 mm flytspackel är nog rätt omfattande. När det gått ett tag kommer du nog inte tänka på det längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.