Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Får man fråga var i sthlms området ni köpte?
Läst dina trådar lite grann, och känns som ni hamnade i ett läge med renoveringar ni kanske inte riktigt visste ni behövde? eller har jag läst mig till fel.

Vi har köpt en sommarstuga och såhär nu när vi börjar gräva i allt så känns det rätt hopplöst, men vet att det kommer bli bra i slutändan. Just nu bara lite uppgiven.

Hur stort är erat ställe ? Och hur svårt är det att fixa i bjälkarna?
Har ni problem med bjälklaget elr?
 
Vet inte alls i vilken utsträckning vad vi har problem med ännu.
Men köpte i höstas och fick tillträde nu i januari. Så här i mars drog vi igång med det "lilla" vi tänkte behöva fixas. Mannen vill ha vattentoalett och efter offert från en markentrepenad så visade sig att våran tomt är helt vattenmättad. Så den behöver dräneras och bygga brunnar med med pump för att få bort vattnet. För att ens kunna påbörja att göra ett minireningsverk på tomten.
Detta vatten i marken har gjort att grunden står fuktig. Så finns mikrobaktriell tillväxt på blindspontet. Inte mycket men lite.
I besiktningsprotokollet står det även att det ser ut att finnas fukt i vissa delar och att en större teknisk undersökning bör göras, vilket vi såklart inte gjorde innan köp

Men taket är nylagt 2019 och tänker att om man kan blåsa ut det inuti. Om nu det är mycket förstörelse på just bjäklarna.. så man iaf kan använda väggar och taket på huset. Men vet ju som sagt inte riktigt hur illa det är. Utan jag ser bara framför mig att allt ska ramla ihop typ
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Vet inte alls i vilken utsträckning vad vi har problem med ännu.
Men köpte i höstas och fick tillträde nu i januari. Så här i mars drog vi igång med det "lilla" vi tänkte behöva fixas. Mannen vill ha vattentoalett och efter offert från en markentrepenad så visade sig att våran tomt är helt vattenmättad. Så den behöver dräneras och bygga brunnar med med pump för att få bort vattnet. För att ens kunna påbörja att göra ett minireningsverk på tomten.
Detta vatten i marken har gjort att grunden står fuktig. Så finns mikrobaktriell tillväxt på blindspontet. Inte mycket men lite.
I besiktningsprotokollet står det även att det ser ut att finnas fukt i vissa delar och att en större teknisk undersökning bör göras, vilket vi såklart inte gjorde innan köp

Men taket är nylagt 2019 och tänker att om man kan blåsa ut det inuti. Om nu det är mycket förstörelse på just bjäklarna.. så man iaf kan använda väggar och taket på huset. Men vet ju som sagt inte riktigt hur illa det är. Utan jag ser bara framför mig att allt ska ramla ihop typ
Aha ok, men om det bara är lite tillväxt på blindbotten så låter det inte så farligt. Då skulle jag fokusera på dräneringen eftersom det är grundorsaken.

Vår stuga står på ett berg så vi kan inte dränera... vi köpte en förbränningstoalett som har funkat jättebra!

Vart ligger stugan?
 
Hittade nu hos Anticimex att dom har krypgrunds besktingar för en 1000lapp. Så det beställde jag nu. Då tittar dom på bjälkar och så. Då är det en sakkunnig som tittar och kan bedöma.
Ja dräneringen hoppas vi kunna starta med snart, men troligtvis får vi vänta till efter sommaren då det torkat upp i marken.
Pga av den vattenmättade tomten så är tyvärr den befintliga BDT ur funktion ( detta fick vi oxå veta när han skulle provgräva för minireningsverket.) Så kommer behöva göra något åt avloppet hur vi än vänder på det. Och ska vi ändå renovera det gamla badrum, så kan vi lika gärna slå på stort tänker vi.
Men ska nog ändå dra frågan ett varv med markentrepenad, vad det skulle kosta med ett nytt bdt istället och köra förbränningstoa. Känns som mindre huvudvärk in slutändan kanske

Huset ligger i Norrtälje
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Hittade nu hos Anticimex att dom har krypgrunds besktingar för en 1000lapp. Så det beställde jag nu. Då tittar dom på bjälkar och så. Då är det en sakkunnig som tittar och kan bedöma.
Ja dräneringen hoppas vi kunna starta med snart, men troligtvis får vi vänta till efter sommaren då det torkat upp i marken.
Pga av den vattenmättade tomten så är tyvärr den befintliga BDT ur funktion ( detta fick vi oxå veta när han skulle provgräva för minireningsverket.) Så kommer behöva göra något åt avloppet hur vi än vänder på det. Och ska vi ändå renovera det gamla badrum, så kan vi lika gärna slå på stort tänker vi.
Men ska nog ändå dra frågan ett varv med markentrepenad, vad det skulle kosta med ett nytt bdt istället och köra förbränningstoa. Känns som mindre huvudvärk in slutändan kanske

Huset ligger i Norrtälje
Vi tog också dit anticimex för att besiktiga krypgrunden. De sa: allt är ruttet och behöver bytas ut XD sen ville de sätta in en avfuktare skulle gå på ca 50 tusen. Jättedyrt, acetec har avfuktare man kan köpa och installera själv mycket billigare.
 
Typ det jag är rädd att få höra oxå ^^ nu hoppas jag ju verkligen inte att det är så.. tänker att huset har stått sen 1977, så borde ju inte ramla ihop bara för att jag köpt det.. men behöver kärlek helt klart!

Men hur mycket har det kostat att byta allt själva ungefär? Eller vad har ni för slutlig budget typ om jag får fråga? :)

Jag tyckte det var så kul att läsa dina inlägg för de kändes som mina egna ord typ. Tycker att detta är väldigt intressant och kan jag vill jag ju kunna göra så mycket jag kan själv. Men har som du noll erfarenhet. Och väldigt mycket ångest att vi inte gjorde en ordentlig besikting själva innan vi köpte.

Tycker det är härligt med en tjej till som ändå verkar driven! :)
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Typ det jag är rädd att få höra oxå ^^ nu hoppas jag ju verkligen inte att det är så.. tänker att huset har stått sen 1977, så borde ju inte ramla ihop bara för att jag köpt det.. men behöver kärlek helt klart!

Men hur mycket har det kostat att byta allt själva ungefär? Eller vad har ni för slutlig budget typ om jag får fråga? :)

Jag tyckte det var så kul att läsa dina inlägg för de kändes som mina egna ord typ. Tycker att detta är väldigt intressant och kan jag vill jag ju kunna göra så mycket jag kan själv. Men har som du noll erfarenhet. Och väldigt mycket ångest att vi inte gjorde en ordentlig besikting själva innan vi köpte.

Tycker det är härligt med en tjej till som ändå verkar driven! :)
Vet inte exakt vad det kostar att ”bara” byta golv och bjälklag eftersom vi gör massa andra saker också. Men tror inte materialet går på mer än 50 tusen beroende på vilket golv man köper. Vi behöver inte byta allt bjälklag upptäckte vi när vi öppnade upp, men däremot behövde vi byta en hel del syll. Tips är att börja i ett rum som ni inte använder så mycket. Börja där och lär er sen kommer resten bli lättare :D

hahaha ja, jag har haft sån ångest, legat sömnlös om nätterna pga den där stugan. Men det hör till i början. Sen lär man sig massor och så kommer man på att man inte MÅSTE göra allt på en gång. Det är ju ett projekt, ett livsprojekt. Men jag är perfektionist och vill ha allt perfekt och klart helst igår men det får man liksom lägga bort och lära sig bo lite i ett inte perfekt hus. Man får fokusera på att det kommer bli det en dag längre fram ist och försöka njuta av vad man faktiskt har! :)
 
Renoveringsprojekt med borttaget golv som visar bjälklag och isolering i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, rum med borttaget golv och exponerade bjälkar, fönster och tegelvägg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med borttaget golv och exponerat bjälklag, synlig jord och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut när vi tog bort allt och började byta bjälklag :)
 
Renoveringsstadium av ett kök med väggar förberedda för målning och en vägg öppnad upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av ett kök med spacklade väggar och en borttagen väggsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprustat kök under renovering med spacklade väggar och framdragning av el, samt en plastpall på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär långt har vi kommit med köket, även öppnat upp en vägg
 
Just nu använder vi inget av rummen ^^
Så är ju enkelt att isåfall börja riva ut och kolla.
Väntar på offert för badrummet. Så får vi se vad som händer där. För det kan jag då inte göra själv eller lära mig göra ^^
Men hoppas Anticimex kan komma snarast så den ångesten kan börja eller släppa ^^ och att marken börjar torka upp så markentrepenaden vill påbörja dräneringen.

Nä du har så rätt i det du skriver. Men herregud, dessa sömnlösa nätter. Dom är då inte roliga. Men som sagt i slutändan kommer det bli kanon tror jag allt. Bara lite härliga stopp på vägen innan man kan andas ut =/
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
[bild] [bild] [bild]
såhär långt har vi kommit med köket, även öppnat upp en vägg

Ser jätte fint ut ju! Vilket jobb ni gör!! Ser så enkelt ut på bilderna ^^
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Ser jätte fint ut ju! Vilket jobb ni gör!! Ser så enkelt ut på bilderna ^^
Det kommer bli bra! Bara gör en sak i taget så känns det inte så överväldigande :)
 
Bra jobbat!

Det dyker alltid upp något när man börjar med gamla hus :)

Vi håller också på och byter ut bjälklag i stugan, gör också allt jobb själva, det är inte så svårt (om man har lite tid, vilket man inte alltid har som småbarns förälder :p )
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
L landan81 skrev:
Bra jobbat!

Det dyker alltid upp något när man börjar med gamla hus :)

Vi håller också på och byter ut bjälklag i stugan, gör också allt jobb själva, det är inte så svårt (om man har lite tid, vilket man inte alltid har som småbarns förälder :p )
Ja jag känner lite samma sak, dock väldigt okunnig. Men ser det lite som ett äventyr. Och tror att allt blir bra I slutändan. Men med två barn under 2 finns inte riktigt tiden kanske ^^
Får vi bara ordning på den vattensjuka tomten och dräneringen så kommer det bli svinbra i slutändan.
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Ja jag känner lite samma sak, dock väldigt okunnig. Men ser det lite som ett äventyr. Och tror att allt blir bra I slutändan. Men med två barn under 2 finns inte riktigt tiden kanske ^^
Får vi bara ordning på den vattensjuka tomten och dräneringen så kommer det bli svinbra i slutändan.
haha ja man blir ganska bakbunden med småbarn. Vi har åkt ut varje lördag under höst/vinter/vår och gör så mycket vi hinner. Går långsamt framåt :p När sovrummet fått ett golv hoppas vi kunna vara där lite mer och kunna lägga mer tid att få klart köket. Vi får laga mat på plattor och grilla mycket :) Just nu är det bara en byggplats, inte mysigt alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.