Vi hittade en fallfärdig sommarstuga på en fin tomt i oktober förra året.
Tog reda på ägaren och ringde upp.

Han hade inte haft en tanke på att sälja den sommarstuga som hans föräldrar byggde före kriget och utnyttjat tills för ett par år sedan då pappan dog.
Själv bor han bra och utnyttjar inte huset och han skulle tänka över om han skulle kunna tänka sig att sälja.

Jag ringde igen för en månad sedan och då hade han inte tänkt klart men tog mitt telefonnummer. Han talade inte om hur tankarna går och jag vågade inte fråga.

Nu sitter jag här med tomtköparångest.
Jag vill ju inte ringa och vara påstridig så att han säger nej bara för att det är enklast men man vill ju ha besked så att man kan börja förbereda ett bygge.

Har någon annan varit i samma sits? Hur gick det för er?
Ni som har erfarenhet av att bygga, inte är väl denna väntan bortkastad tid. Vi har ju ordntliga möjligheter att kolla marknaden så länge.
 
Skriv ett trevligt brev. Äldre människor uppskattar detta. Berätta att ni ofta rör er i trakterna och har "beundrat" läget på tomten och att ni vill bosätta er "någonstans i närheten".
Lämna också ett skäligt bud, absolut inte skambud, men kanske 20% under vad ni tror att det kommer att kosta. Skulle det gå igenom; låt en mäklare fixa alla papper.

Vi har suttit i samma situation som er och till slut fick vi tomten vi hade gått och drömt om. Dessutom till ett vrakpris. :D
 
Mikael_L
Jag tror inte att jag hade gett ett bud redan i det här läget...
Det är dumt att visa upp hela pokerhanden innan spelet ens har börjat. Men jag kan ha fel !!

Fördelen med att ge ett skäligt bud är ju att man visar på att man är seriös, och inte bara slösar med motpartens tid. Försök isåfall att verka seriösa och lämpligt angelägna på något annat vis.
 
Att ge ett bud vore kanske rent farligt då jag tror att det är mer av sentimentala skäl han tvivlar. Vem vill veta att det är av ren närighet man säljer ut de avsomnade föräldrarnas dröm.
ka ringa inom 2 veckor. Uppdaterar hur det går. Hua!
 
I dagens tomtköparhysteri är det lika bra att lämna ett bud direkt. Annars kommer man inte till skott och någon annan hinner före. Det är säljarens marknad idag.
 
Jag röstar också på att ge ett prisförslag, och absolut inga öststatsliga-fasoner, sånt läser många gamla om i tidningen, och är det något man är rädd för så är det att bli lurad av kringvandrande löst folk....

Om det dessutom är i Uppsala ni letar, så vet ni ju redan hur svårt det är att hitta bra tomter, kanske värt då att lägga ett skäligt bud och få just den tomten. Rövarhistorier på det här forumet kommer säkert från folk som köpt till vrakpris (?) på landet, där utbudet är obegränsat.

/A
 
Ännu mer ångest.
Blev uppring av en av kommunens bygglovsarkitekter som gav mej förhandslov om att han skulle stödja oss i byggnadsnämden när jag beskrev hur stort hus vi vill ha och hur jag vill att det ska se ut. Inga problem verkar det som!

Nu är det bara ägaren som måste bestämma sig.

Och jag som måste våga ringa och fråga.*biter på naglarna*
 
Hjälp, hjälp, hjälp!
Har ringt upp ägaren till tomten vi vill köpa för att fråga om han bestämt sig.
Han var dock upptagen med att fälla träd på tomten där han bor enligt frun men ringer upp när han är klar.
NERVÖS!!
Det kanske är bra att han gör ett fysiskt tungt jobb nu så att han kanske förstår att han ju inte kan ha två tomter att ta hand om.
HOPPAS!!
 
Han har ringt nu och nu gick han självmant igenom vad det finns för faciliteter på tomten (vatten och avlopp under huset men inte indraget, el indraget -67.
Sedan ville han ha ett bud från mig och jag slog till med 800.000:-.
Han vill fortfarande tänka över saken och ville inte ens ha ett deadline men vi kom överrens om att jag ringer om en månad och har rätt att vara på tomten och kolla med markentrepenad och arkitekter så mycket jag vill.
Det känns som vi kommer en liten bit på väg varje gång i alla fall. Puh!
 
Tror att ni ska vara lite försiktiga med att besöka tomten tills köpet är klart. Är ni där och klampar omkring så kan det uppfattas som framfusigt...
Ett smart drag är nog att ni besöker tomten men ringer på hos ägarna först och presenterar er, säger att ni bara vill göra ett besök på tomten och titta på det fina läget osv...Lägg på stora charmen:D
Det gäller ju skapa en bra relation med dem (att sälja in sig) så att de känner sig trygga med att få er som grannar.

Ser förresten fram emot att läsa er byggblogg!
 
Massa-
är ditt inlägg ett svar på mitt?
Ägaren bor alltså inte i huset utan hans föräldrar hade en sommarstuga där när dom levde.
Han sa dessutom att vi fick vara där hur mycket som helst för "på en tomt där ingen bor är det allemansrätt"tycker han.
Han bor själv 3 km från tomten men det är som du säger rätt att man måste skapa en god relation med honom.
Så vi tar det så lugnt, så lugnt (ringde första gången i oktober!)
Dessutom vill vi inte vara där för mycket och få våra ev. nya grannar att resa ragg mot ett bygge redan nu :)
 
800 000 låter som ett vrakpris ifall det är i Uppsala (och 800-1000 m2). Om ägarna får reda på att budet ligger nästan 50% under marknadsvärdet är ni illa ute. Tänk efter en gång till, jag skulle inte försöka mig på några tjyvknep i detta läge...

/A
 
Mikael_L
Var står det att det är i Uppsala??? har jag missat nåt !?

Och om det är i Uppsala så kan det väl ändå diffa mellan 200' och 5000' beroende på läge och närhet till stan?

Jag och en kompis var halvvägs till att köpa 20.000 kvm för 600' i Vattholma (2mil från u-sala).
 
cian skrev:
Massa-
är ditt inlägg ett svar på mitt?
Ägaren bor alltså inte i huset utan hans föräldrar hade en sommarstuga där när dom levde.
Ok. Trodde att "er" tomt med den fallfärdiga sommarstugan låg i anslutning till deras boningshus...
 
Massa - jag fattade det efter ett tag och det är inte så konstigt att du trodde det.

Alko - Det är inget skambud. En gammal sommarstuga med lika stor tomt men utan vatten/avlopp/el ett par km från denna såldes för 500000 för ett tag sedan.
Det går inga stadsbussar ut till detta område och priserna ligger inte alls på samma nivå som bara ett par km närmare staden där man har uppsalabussnätet och nära till affärer o dyl (det är 4-5 km frånt tomten till affär).
Dessutom kan vi inte köpa tomten alls om den blir mycket dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.