Det har länge cirkulerat uppgifter om att robotgräsklippare tar död på igelkottar.

Nu har ett forskarteam testat 18 olika robotgräsklippare för att se om det finns skillnader på klipparna, och det gör det. Ingen klarade av att upptäcka igelkottsungar men å andra sidan körde flertalet bara över dem utan att röra ungarna med bladen. Den största skillnaden verkar vara om klipparens blad är vikbara eller fasta.

Rapporten i helhet finns att ladda ner från en länkad sida nedan.

https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/robotgrasklippare-kan-skada-igelkottar-dodligt/
 
  • Gilla
Åsa77 och 2 till
  • Laddar…
R
Intressant, Husqvarna är mer eller mindre ofarliga för dem.

Att ingen av dem klarade av att detektera igelkottarna håller jag inte med om. Jag anser att om krock eller lyftskyddet aktiverats så har de gjort just det. I just HQs fall verkar det ha fungerat i 37 av 48 fall.

Och i de fall det inte fungerat så har storleken på djuret varit så litet att det åkt under knivarna oskadda i 10 av 11 fall.

EDIT: Ser att du skriver igelkottsungar, läste tydligen lite slarvigt. Ursäkta.

Så min gissning att min Automower inte utgör något speciellt hot mot dem verkar stämma bra.

Notera också att detta test är utfört på döda igelkottar. I verkligheten är jag övertygad om att de helt enkelt flyttar på sig när klipparen kommer. Som alla andra smådjur jag ser i närheten av den hela tiden.
 
Redigerat:
R RoAd skrev:
Intressant, Husqvarna är mer eller mindre ofarliga för dem.

Att ingen av dem klarade av att detektera igelkottarna håller jag inte med om. Jag anser att om krock eller lyftskyddet aktiverats så har de gjort just det. I just HQs fall verkar det ha fungerat i 37 av 48 fall.

Och i de fall det inte fungerat så har storleken på djuret varit så litet att det åkt under knivarna oskadda i 10 av 11 fall.

Så min gissning att min Automower inte utgör något speciellt hot mot dem verkar stämma bra.

Notera också att detta test är utfört på döda igelkottar. I verkligheten är jag övertygad om att de helt enkelt flyttar på sig när klipparen kommer. Som alla andra smådjur jag ser i närheten av den hela tiden.
Tyvärr är väl just igelkottarnas försvar att rulla ihop sig till en boll, inte springa bort.
Skönt dock att Automower klarade sig hyfsat (som väntat)
 
  • Gilla
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
R
P Poxeman skrev:
Tyvärr är väl just igelkottarnas försvar att rulla ihop sig till en boll, inte springa bort.
Skönt dock att Automower klarade sig hyfsat (som väntat)
Ja, det är deras försvar. Mot en upplevd fara.

Jag ser inte att några andra djur är rädda för klipparen så om inte just igelkottar är det (varför?) så förstår jag inte varför de skulle rulla ihop sig istället för att bara flytta på sig.
 
R RoAd skrev:
Ja, det är deras försvar. Mot en upplevd fara.

Jag ser inte att några andra djur är rädda för klipparen så om inte just igelkottar är det (varför?) så förstår jag inte varför de skulle rulla ihop sig istället för att bara flytta på sig.
Älgarna brukar stampa på min gräsklippare till dess de träffar stop-knappen () eller till dess att jag hunnit rädda klipparen.

Hararna hoppar undan ett par steg, samma med rådjuren. Räven springer iväg. Grävlingen flyttar lite långsamt på sig bara.

Det finns inga igelkottar där jag bor, troligen pga det industriella jordbruket.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T
Hela testet baseras helt på tillfälligheter och speglar inte någon statistik verklighet.

Att utse en klippare till igelkottsvänlig bara för den körde över dom utan att skada är trams.
Beror ju helt på inställningar och utseende på gräsmattan och hur igelkotten reagerar.

Att vuxna danskar var tvungen att lemlesta ett flertal för att poängtera hur långt ett snöre är får mig att fundera på om dom verkligen ska ha fri tillgång till Carlsberg.

Lika smart som när dom dödade alla sina minkar och grävde ner varpå gaserna fick dom att flyga upp ur marken som popcorn istället för att bränna dom direkt.

Eller när dom tar död på östersjön för dom dumpar ut sitt bajsvatten. Snart börjar väl fisk fångad där smaka pölse korv och man får inte köra bil efter att ätit den.
 
  • Haha
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
R
T Thörre skrev:
Hela testet baseras helt på tillfälligheter och speglar inte någon statistik verklighet.

Att utse en klippare till igelkottsvänlig bara för den körde över dom utan att skada är trams.
Beror ju helt på inställningar och utseende på gräsmattan och hur igelkotten reagerar.

Att vuxna danskar var tvungen att lemlesta ett flertal för att poängtera hur långt ett snöre är får mig att fundera på om dom verkligen ska ha fri tillgång till Carlsberg.

Lika smart som när dom dödade alla sina minkar och grävde ner varpå gaserna fick dom att flyga upp ur marken som popcorn istället för att bränna dom direkt.

Eller när dom tar död på östersjön för dom dumpar ut sitt bajsvatten. Snart börjar väl fisk fångad där smaka pölse korv och man får inte köra bil efter att ätit den.
Om du andats lite och faktiskt läst igenom rapporten så hade du insett att de gått ganska vetenskapligt tillväga så jag vet inte vilka tillfälligheter du tänker på. Du hade dessutom vetat att det var redan döda djur som användes.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.