Hejsan!

jag har ett fritidshus på 35kvm som jag håller på att ge lite kärlek. Jag har haft denna tanke sedan jag köpte huset och tanken är att riva innertaket och sedan ha takbjälkarna synliga och isolera snett längs med taket istället.
Är detta en dum tanke? Jag gör allt själv på huset men när det kommer till det här hittar jag inte så mycket tidigare info. Min takhöjd är nu 210cm och utrymmet över är så litet att det inte ens finns lycka in. Finns bara ventilation på båda sidorna, skulle uppskatta att det är mellan 30-40cm högt.
Kom gärna med åsikter och synpunkter. Vy uppåt av ett dammigt innertak med träbjälkar och isolering i ett fritidshus som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak i fritidshus med träbjälkar och isolering synliga, med begränsat utrymme för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött fritidshus med vita fönster och veranda i en trädgård omgiven av träd under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Triumphen69
  • Laddar…
Gör du det måste ändå takstolarna vara kvar i sin helhet och du får då isolera utifrån istället och
Lägga om hela taket.

Bättre att när det är dags för takbyte att köpa/bygga nya takstolar som är bättre anpassade för att öka takhöjden inne.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Söt stuga! Men vad är syftet med detta?
Innertaket idag är väldigt gammalt och ser tråkigt ut, tänker att det kommer kännas lite rymligare och bli lite snyggare
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Gör du det måste ändå takstolarna vara kvar i sin helhet och du får då isolera utifrån istället och
Lägga om hela taket.

Bättre att när det är dags för takbyte att köpa/bygga nya takstolar som är bättre anpassade för att öka takhöjden inne.
Yttertaket är väldigt fint plåttak så det lär jag inte byta på länge. Men jag tänker att takstolarna ska sitta kvar men att jag isolerar mellan dom. Blir det för lite isolering?
 
  • Bildens innehåll är dolt av stora gula streck och går inte att beskriva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ät det värt arbetet, takstolarna blir ju kvar och med så takvinkel?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ät det värt arbetet, takstolarna blir ju kvar och med så takvinkel?[/QUOTE

idag är det rakt tak, vill ju inte klä in takstolarna i innertaket utan lägga innertak mot takets vinkel med isolering mellan
 
Nu är detta en överdriven bild då mitt hus är 100 gånger mindre. Men det är såhär jag tänker
 
  • Rymligt vardagsrum med träbjälkar, vit soffa, öppen spis och inramade bilder på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, du kommer få liten effekt av intrycket öppet till nock, då nya tak isoleringen bygger ut ganska mycket så kommer innertaket att se mer eller mindre platt ut pga taktet lilla lutning
 
Det går bra att göra som du tänker. Det är mycket jobb men taket är inte så stort. Ingen isolering få ligga direkt mot yttertaket så en sk luftspalt måste byggas. Den inkräktar på utrymmet för isolering. Bra om luften kan cirkulera lite, men det är omtvistat.

Min åsikt efter att ha rivit en massa är att hus med cirkulation och som generellt är vettigt byggda ser ut som nya bakom tak och panel medan en del sk naturliga hus som ”andas” och bara innehåller ”naturliga” material kan vara fulla med svartmögel.

Var försiktig när du tar emot råd.

De där som säger att det inte är värt ansträngningen är inte du och skall inte själva leva med resultatet. 210 i takhöjd är ynkligt. Upplevelsen av tre fyra dm till kan vara högst angenäm även om siktlinjen är bruten av bjälkarna. Kör på din idé.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
johannawinter och 4 till
  • Laddar…
Takhöjden vid takstolarna blir fortfarande ca 2,10 och takstolarna som ts har är inte i utseende som den senaste önskebilden där de är byggda för att synas utan ihopslagna för att vara inbyggda.
Så man ska beakta precis som noteras i inlägget före "Det är mycket jobb", så är det värt arbetet utifrån din låga takhöjd. Har själv byggt med öppet i nock i två byggnader men då utifrån andra förutsättningar/konstruktioner, så jag är definitivt för den lösning.
 
Hej, har du påbörjat med innertaket?
Tittar på liknande hus och förstår meningen med åtgärden. Nyfiken på tillvägagångssätt och resultatet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.