Funderar på att köpa ett fritidshus där det följer med 1 hektar där det idag odlas vall, men som jag kanske gör om till slåtteräng om det inte går att arrendera ut vallodlingen. Jag begriper mig på hur man sköter en slåtteräng - förutom vad man gör av det slagna gräset? Kompostering kommer bara att svälja en del. Är sådant "vilt" ängsgräs på något sätt intressant som djurfoder? Eller ska jag behöva åka till återvinningscentralen med det...?
 
Man kan inte rakt av göra om gödslad och brukad åkermark (det är faktiskt det en vall är) till ogödslad, oplöjd, näringsfattig ängsmark. En gång i världen, med mycket möda, slit och stenbrytning, har äng blivit åker. Att reversera processen är inte lika smidigt.
Har du pratat med arrendatorn, hen kanske vill fortsätta bruka marken?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har hjälpt till lite vid en slåtteräng. Där har det vid något tillfälle tagits omhand som djurfoder. Men i allmänhet dumpas det på en ”kompost”. Dvs tippas på en plats där det inte medför allt för mycket skada.
 
  • Gilla
jonas_45
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Jag begriper mig på hur man sköter en slåtteräng - förutom vad man gör av det slagna gräset?
Låt det ligga kvar bara om ingen vill ha det. Det torkar bort och "försvinner" av sig självt innan nästa år. En nackdel är möjligen att det kvarlämnade gräset ger näring om du vill ha ängsblommor som trivs bäst där det är näringsfattigt.
 
  • Gilla
jonas_45
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Man kan inte rakt av göra om gödslad och brukad åkermark (det är faktiskt det en vall är) till ogödslad, oplöjd, näringsfattig ängsmark. En gång i världen, med mycket möda, slit och stenbrytning, har äng blivit åker. Att reversera processen är inte lika smidigt.
Har du pratat med arrendatorn, hen kanske vill fortsätta bruka marken?
Tack för de påpekandena, får läsa på ordentligt! Men om det låter sig göras, så måste jag fortfarande ha en idé om vart gräset ska ta vägen.
 
C
jonas_45 jonas_45 skrev:
Är sådant "vilt" ängsgräs på något sätt intressant som djurfoder?
Ja visst, det är/var ju själva poängen med en slåtteräng.
Men finns det någon djurhållning i närheten då?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B
Du kan låta en bonde hugga och pressa det till balar och på så sätt bli av med det, finns ofta någon i närheten som är intresserade av gratis foder.
 
jonas_45 jonas_45 skrev:
Tack för de påpekandena, får läsa på ordentligt! Men om det låter sig göras, så måste jag fortfarande ha en idé om vart gräset ska ta vägen.
Slå 10 000 kvadratmeter med lie tar lång tid, speciellt för en ovan...
Om det blir hö, ge det till någon som har idisslare, så kan de ge ängshöet som godis.
Kan du inte annars dra nytta av att det redan är stenfri åkermark och odla människomat där? Resten kan nuvarande arrendator behålla skötseln på, om intresse finns.
 
Gör det till en slåtteräng, bra idé! Vacker och bra för väldigt många djur och växter som är hotade på grund av brist på ängar.

Om du bara slår allt och forslar bort minst en gång om året, gärna några gånger, så blir det äng förr eller senare. Äng = näringsfattig mark utan träd och buskar.

Du kan snabba på omvandlingen till äng genom att plantera in ängstypiska växter eller bara underlätta för nya växter genom att vända jorden eller elda på några platser här och där. Eller så kanske det kommer vildsvin och hjälper dig med detta :)

Om du inte vill slå allt med lie (somliga säger att det är härligt när man lärt sig) så finns det olika motorredskap som kan användas.

Du har redan fått bra tips om vad som kan göras med "avfallet". Tror ingen har skrivit att det är bland den bästa näring man kan tänka sig för grönsaksodling. Finfördela och lägg direkt i/på trädgårdslandet som gödsel, eller kompostera och lägg sedan i/på trädgårdslandet.

Finns mycket info i en bok som heter Naturvård för torpare : en guide och inspirationsbok
av Calle Bergil, Ola Sjöstedt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.