Handtextat uppsats med titeln "Vad jag ska bli när jag blir stor" av "Erik 7 år", fäst på en vägg med gröna magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bangan och 22 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag skulle gissa att 50-75% av dessa är så kallade kabelspikare, som inte klarar av någon mer avancerad felsökning eller installation av mer avancerade saker än vägguttag, strömbrytare och ljusarmaturer, utan handledning.
Alla dessa titulerar sig ändå som elektriker.
Ja så är det. Samtidigt vill jag lägga ett ord för utan dessa skickliga yrkespersoner, och då främst montörer, så skulle ingenting bli gjort. Det är orimligt att denna stora massa skulle krävas ha en högre utbildning, men kan skulle kunna tänka en enklare licens. Felet ligger hos elfirmorna som skickar ut dessa personer på servicejobb utan kompletterande utbildning - ett klart fel mot EKP.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Borde man inte nå upp till den nivån efter genomgången utbildning. Den är ju så extremt viktig. Ändå verkar många elektriker ha skrämmande låg kunskap. De klarar standard 1-A på erfarenhet. Men verkar inte förstå hur saker funkar.
 
L lordi skrev:
Det är ju lite intressant det här.
Jag vet flera större elinstallationsföretag där väldigt få av de anställda har egen auktorisation.
De jobbar helt enkelt under företagets egenkontrollprogram
Jag skulle gissa att 50-75% av dessa är så kallade kabelspikare, som inte klarar av någon mer avancerad felsökning eller installation av mer avancerade saker än vägguttag, strömbrytare och ljusarmaturer, utan handledning.
Alla dessa titulerar sig ändå som elektriker.
Ibland blir man lite mörkrädd hur lite kunskap vissa har i ett yrke som ju ändå har en lärlingsperiod på åtminstone 4 år.
Lärlingstiden är väl fortfarande 1600 timmar? Efter detta är du ”elektriker” men de flesta företag har efter detta 1a,2a,3e året i yrket, mest som lönetrappa men även nivå på den anställdes kunskapsnivå ackordlagen använder även detta för andel i ev ackord.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Borde man inte nå upp till den nivån efter genomgången utbildning. Den är ju så extremt viktig. Ändå verkar många elektriker ha skrämmande låg kunskap. De klarar standard 1-A på erfarenhet. Men verkar inte förstå hur saker funkar.
D Daniel 109 skrev:
Borde man inte nå upp till den nivån efter genomgången utbildning. Den är ju så extremt viktig. Ändå verkar många elektriker ha skrämmande låg kunskap. De klarar standard 1-A på erfarenhet. Men verkar inte förstå hur saker funkar.
Vad ska de förstå?
En trikare som förlägger hundratals meter kabel på stege och kopplar uttag dagarna i ända är nog betydligt vassare på ATL än du.

Vad har då detta med Ohm att göra?
Inte ett dyft men det är detta samt flinkheten i montörens fingrar som styr vad denne får ut i måbadsslutet.

Varför skulle då hen vara intresserad av att analysera det på atomnivå?
 
Ja, de är säkerligen snabbare på att spika kabel än mig. De har säkerligen bättre koll på ackordtidlistan än jag. Men det har inget med förmågan att göra en säker installation att göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, de är säkerligen snabbare på att spika kabel än mig. De har säkerligen bättre koll på ackordtidlistan än jag. Men det har inget med förmågan att göra en säker installation att göra.
Så det vi säger är att bara för att man gått på stora byggen och dragit kabel så kan man inte utföra en säker installation?
 
Nej, det säger jag inte. Vad fick du det ifrån?
 
tommib
Nej. Poängen är att om man saknar grundläggande kunskaper (trots lång "utbildning") och inte reflekterar alls över vad man gör så har man en mycket sämre förmåga att utföra en säker installation. För att inte tala om förmågan att göra något utanför standard 1A.
 
  • Gilla
  • Wow
j.erkers och 4 till
  • Laddar…
Vart har alla roliga/udda kopplingar tagit vägen? :thinking:
 
  • Gilla
Ingenjören och 11 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Vart har alla roliga/udda kopplingar tagit vägen? :thinking:
Det är ingen som åker till Thailand nå mer typ.
 
  • Gilla
  • Haha
Bödvar McOlsson och 3 till
  • Laddar…
Här kan du få en jag hittade på jobbet för ett tag sen, inte särskilt rolig mer "hur fan tänkte han där". 63A handske (men uttaget säkrat 25A och maskinen i fråga drar normalt inte mer än 10A per fas). Upptäcktes av en slump när jag skulle korta kabeln.
 
  • Felanslutna elektriska kablar med fransiga, bar koppartrådar i handen på någon vid en industrimaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
I mitt lilla hus hade någon föregående ägare tapetserat över flera lamputtag som de antagligen inte behövde.

De hade tagit bort själva uttaget, och alla trådar hängde löst i dosan bakom tapeten. Det upptäcktes när elektrikern var här och skulle koppla in en dimmer Han var väldigt förvånad och sa att det kunde varit rent livsfarligt tom
 
M MrHamfelt skrev:
Här kan du få en jag hittade på jobbet för ett tag sen, inte särskilt rolig mer "hur fan tänkte han där". 63A handske (men uttaget säkrat 25A och maskinen i fråga drar normalt inte mer än 10A per fas). Upptäcktes av en slump när jag skulle korta kabeln.
Det är ibland svårt att få det att sitta ordentligt när man skall montera en tråd i en plint avsedd för mycket grövre tråd. Ofta har man väl 16 mm² i 63A handsken. Då blir det inte alltid enkelt att få en 1,5 mm² eller 2,5 mm² att sitta i plinten. Men klämmer man i plasten så blir det lättare. Observera. Jag försvarar det inte. Bara kommer med ett förslag på hur han tänkte.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja så är det. Samtidigt vill jag lägga ett ord för utan dessa skickliga yrkespersoner, och då främst montörer, så skulle ingenting bli gjort. Det är orimligt att denna stora massa skulle krävas ha en högre utbildning, men kan skulle kunna tänka en enklare licens. Felet ligger hos elfirmorna som skickar ut dessa personer på servicejobb utan kompletterande utbildning - ett klart fel mot EKP.
Alla firmor som tillhör EIO/installatörsföretagen kräver att deras anställda elektriker skall ha gymnasieutbildning, 1600 timmars praktik och ECY-certifikat.

Tidigare (före 2006) krävde elsäkerhetsverket inte att elektrikern var godkänd i sin utbildning, det räckte att den var genomförd. Numera (sedan 2008 ???), måste man ha godkända betyg.

Vilka kvalitetskrav finns idag ? I och med att det är företagens egenkontrollprogram som bestämmer vilka kunskapskrav man har på sina anställda.

När jag jobbade i Norge, krävdes det att jag varje år utförde en elutbildning(säkerhet) med godkänt prov, vad som finns i Sverige vet jag inte. Problemet var/är att kunskapstestet utfördes utan legitimationskontroll, varvid man senare upptäckte att många polska elektriker trots obefintliga språkkunskaper klarade proven med 100% rätt på både Norska eller engelska.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.