Är inne på att köpa en ny dyckertpistol. Har en gammal från biltema samt en liten 6L kompressor från jula som låter rätt mycket.
Alt 1: Makita batteri dbn500, ca 4300kr. klarar upp till 50mm. dock hört lite blandat om den.

Alt 2: makita batteri dfn350, ca 3700kr men klarar bara upp till 35mm. Varken hört bu eller bä om denna.

Alt 3: En ny tyst kompressor, typ aerfast 4504, med sencopicka samt ny bra slang. pris, ca 4000?

Så prismässigt så ligger de ju ganska nära. Har köpt en batteri exenterslip samt kantfräs och är ju rätt smidigt att slippa sladd. Men är dyckertpicka att föredra på luft i det långa loppet?
Bor i lgh för tillfället men vi letar hus så har börjat samla på mig lite nödvändiga verktyg så jag slipper köpa allt när vi hittar hus.
Men blir ju lite småpussel då och då i lägenheten då vi har brf.
Vad säger folket?
 
Har en MILWAUKEE M18 FN18GS-0X fungerar kanon och kan rekommenderas.
 
Totte_S
Generellt så kan man väl säga att har man jobbat utan sladd/slang så går man inte tillbaka om det inte är nödvändigt pga kraftbehovet.
Luftslang i långa längder som är smidiga i kyla kostar pengar och skall förvaras och hanteras. Jag anser att man som privatperson som ska äga sin picka har stor glädje av en smidig picka som är lätt att flytta. Själv har jag spikat en del tavelramar och använder dyckertpickan till diverse där man behöver fästa snabbt och lätt - men jag har slang, så det tar emot att göra projekten.
Du vill kunna skjuta 50mm / 16 Gauge (ca1,3mm) dyckert till panel, lister och foder om du är det minsta inne på att bygga gedigna saker som sitter fast.
(och du kommer vilja ha mer än en picka...)
 
Totte_S Totte_S skrev:
Generellt så kan man väl säga att har man jobbat utan sladd/slang så går man inte tillbaka om det inte är nödvändigt pga kraftbehovet.
Luftslang i långa längder som är smidiga i kyla kostar pengar och skall förvaras och hanteras. Jag anser att man som privatperson som ska äga sin picka har stor glädje av en smidig picka som är lätt att flytta. Själv har jag spikat en del tavelramar och använder dyckertpickan till diverse där man behöver fästa snabbt och lätt - men jag har slang, så det tar emot att göra projekten.
Du vill kunna skjuta 50mm / 16 Gauge (ca1,3mm) dyckert till panel, lister och foder om du är det minsta inne på att bygga gedigna saker som sitter fast.
(och du kommer vilja ha mer än en picka...)
Jo det lutar åt batteri.
Nja, det får nog bli en 18g då jag anser att det räcker till det mesta.
Om jag väl ska skjuta innertak eller nåt som kräver 16g så får det bli en sån då. makita har ju faktiskt en sån med på batteri..
Men då återstår det ju om man ska ta dbn500 som klarar 50mm eller dfn350 som bara klarar 35mm och plocka fram bilteman när man behöver 50mm.
I vilka scenarion behövs längre än 35mm? Vad är max tjocklek på material när man använder 35mm?
 
Köp 50mm.
 
Det är ju rätt trevligt att ha en 50mm picka liggandes när man ska fixera vid limning eller montering. Regeln är väl 2-2,5*materialtjockleken för spik, räknar man sama på dyckert så landar 35/2,5=14, ungefär vanlig pärlspont och list.
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Jo det lutar åt batteri.
Nja, det får nog bli en 18g då jag anser att det räcker till det mesta.
Om jag väl ska skjuta innertak eller nåt som kräver 16g så får det bli en sån då. makita har ju faktiskt en sån med på batteri..
Men då återstår det ju om man ska ta dbn500 som klarar 50mm eller dfn350 som bara klarar 35mm och plocka fram bilteman när man behöver 50mm.
I vilka scenarion behövs längre än 35mm? Vad är max tjocklek på material när man använder 35mm?
Det är ganska stor skillnad i storlek mellan de två, dbn350 ser väldigt smidig ut för att vara en batteripicka. Bör vara lättare att komma åt med i vissa situationer.
 
nanowire nanowire skrev:
Det är ganska stor skillnad i storlek mellan de två, dbn350 ser väldigt smidig ut för att vara en batteripicka. Bör vara lättare att komma åt med i vissa situationer.
ja, 2.1-2.4 vs 3.2-3.5kg beroende på batteri. så 1.1kg. Men då är frågan om det kilot är värt det för att kunna skjuta 50mm spik.
 
Jag köpte makitas AF506 tryckluftsdriven dyckertpistol för några år sedan. Fungerar utmärkt, men det är ett aber att asa runt på kompressorn.

Har också sneglat på batterivarianten (350) men vet inte om det är ok att sätta spårpanel med en sådan?

Beror ju på underlag osv, skall man igenom både panel och gips eller till och med dubbelgips... ja då räcker 35mm dåligt till.

edit: såg att mina tankar kring takspikande redan var behandlade i tråden (16Ga etc). Underlaget (dubbelgips etc) är kanske fortfarande en sak att ta i beaktning
 
Redigerat:
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Har också sneglat på batterivarianten (350) men vet inte om det är ok att sätta spårpanel med en sådan?

Beror ju på underlag osv, skall man igenom både panel och gips eller till och med dubbelgips... ja då räcker 35mm dåligt till.

edit: såg att mina tankar kring takspikande redan var behandlade i tråden (16Ga etc). Underlaget (dubbelgips etc) är kanske fortfarande en sak att ta i beaktning
Från Byggmax.se
Spårpanel används på samma sätt som faspanel, dvs. till innertak, innerväggar och bröstningar. Skillnaden är att spårpanelen ger mer markerade spår. Spårpanelen fästs med dyckert 50mm.

Rekommendationen normalt sett är väl att använda 16G (1,6mm) till tak och panel, och 18G till lister foder och sockel mm.

Har man fått smak för att slippa slang och sladd är det svårt att backa. ;)
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Har man fått smak för att slippa slang och sladd är det svårt att backa. ;)
Jo, men makitas 16-modell kostar som en dewalt med två batterier och laddare. Dewalten är dessutom vinklad och väger kilot mindre...

https://www.verktygsproffsen.se/mas...stol-med-20ah-batterier-och-laddare-jc11811-1

blir billigare trots att jag redan har makitas batterier...

jag gillar makita, men de är inte bäst på allt. Millwaukee ser också bra ut fast de är lite dyrare

har kört en gammal spikpistol nu till förrådet (65 och 90-spik) och fått ont i båda armbågarna.

Vill gärna ha en så lätt som möjligt då det är en del takpanel som skall upp. Jag står mellan dewalten och vanlig luftpicka. :thinking:
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jo, men makitas 16-modell kostar som en dewalt med två batterier och laddare. Dewalten är dessutom vinklad och väger kilot mindre...

[länk]

blir billigare trots att jag redan har makitas batterier...

jag gillar makita, men de är inte bäst på allt. Millwaukee ser också bra ut fast de är lite dyrare

har kört en gammal spikpistol nu till förrådet (65 och 90-spik) och fått ont i båda armbågarna.

Vill gärna ha en så lätt som möjligt då det är en del takpanel som skall upp. Jag står mellan dewalten och vanlig luftpicka. :thinking:
En bra luftpicka är lättare och smidigare i sig OM tryckluft och slang är löst bra (vilket kan vara en utmaning i sig och fördelen med batteri). Jag använder alltid tunn spiralslang som avslutning på en längre slang tex och ska en stå och spika uppåt är det viktigt att även avlasta slangen, kroka i bältet tex, så man inte får den extravikten som drar.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jo, men makitas 16-modell kostar som en dewalt med två batterier och laddare. Dewalten är dessutom vinklad och väger kilot mindre...

[länk]

blir billigare trots att jag redan har makitas batterier...

jag gillar makita, men de är inte bäst på allt. Millwaukee ser också bra ut fast de är lite dyrare

har kört en gammal spikpistol nu till förrådet (65 och 90-spik) och fått ont i båda armbågarna.

Vill gärna ha en så lätt som möjligt då det är en del takpanel som skall upp. Jag står mellan dewalten och vanlig luftpicka. :thinking:
Börjar du få ont av andra pistolen kanske det är värt att hålla nere vikten så du inte förvärrar läget.
Speciellt som du nu ska stå och spika ovanför huvudet.

Jag drog på mig en tennisarmbåge deluxe utan att för den skull varit nära ett tennisracket för några år sen, skulle bara sträcka mig och skjuta dit 3 spik högt upp på lockläkten och sträckte mig allt vad jag kunde samtidigt som jag tryckte inåt - och därefter hade jag ont i x antal månader. :rolleyes:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En bra luftpicka är lättare och smidigare i sig OM tryckluft och slang är löst bra (vilket kan vara en utmaning i sig och fördelen med batteri). Jag använder alltid tunn spiralslang som avslutning på en längre slang tex och ska en stå och spika uppåt är det viktigt att även avlasta slangen, kroka i bältet tex, så man inte får den extravikten som drar.
Bra tips, har bara spiralslang nu då den vanliga ”raka” slangen smällde itu. Får köpa en ny sådan.

kanske blir en ny kompressor också likt den TS skrev om i första inlägget, 57dB... min nuvarande ligger på 97dB :seenoevil:

Har du något bra tips på en liten och smidigt spiralslang? De flesta jag hittar är lika stora som den jag redan har.

kanske skall bygga en egen, specifikt för ändamålet :thinking:
 
Redigerat:
FredrikR FredrikR skrev:
Börjar du få ont av andra pistolen kanske det är värt att hålla nere vikten så du inte förvärrar läget.
Speciellt som du nu ska stå och spika ovanför huvudet.

Jag drog på mig en tennisarmbåge deluxe utan att för den skull varit nära ett tennisracket för några år sen, skulle bara sträcka mig och skjuta dit 3 spik högt upp på lockläkten och sträckte mig allt vad jag kunde samtidigt som jag tryckte inåt - och därefter hade jag ont i x antal månader. :rolleyes:
Jo, jag började med att få ”slägg-armbåge” i höger när jag rev gamla förrådet. Sen blev det spikpistols-armbåge på vänster ;)

Försöker vila båda armarna nu då det inte har utvecklats till full invalid-nivå ännu.
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.